Turskidor utan stålkant

Hej!

Har ett par Åasnes med stålkant som jag är jättenöjd med (haft dom några år). Men framöver kommer jag för det mesta åka med hund och vill då ha turskidor utan stålkanter. Har ni några tips på skidor? Helst vallningsfria. Vill att det ska va så enkelt som möjligt att ta sig ut. :)

Jag har två par utan stålkant.. Åsnes Kongsvold som jag inte använt så mkt än o Alpina Woody Step med fiskfjäll

Kongsvold blir lite för breda o halkiga ner för isiga branter...då funkar alpina skidorna bättre i dä läget...

Kongsvold är lite bättre i lössnö..

Alpina skidorna får man riktigt mkt för pengarna,bra skidor helt enkelt..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är du nöjd med dina alpina woody step? Stod och valde mellan Alpina woody step och Fischer backcountry country crown.
Alpina är ju något bredare, 5-8 cm bredare. Hur mycket gör bredden i skillnad när man åker?
Någon som vet skillnaderna annars mellan Fischer och Alpina i märke, åkning, mm?

Är du nöjd med dina alpina woody step? Stod och valde mellan Alpina woody step och Fischer backcountry country crown.
Alpina är ju något bredare, 5-8 cm bredare. Hur mycket gör bredden i skillnad när man åker?
Någon som vet skillnaderna annars mellan Fischer och Alpina i märke, åkning, mm?

Har aldrig provat fischer så jag kan inte jämföra .....Woody Step är iaf så pass breda att de inte går att åka i skidspår..
Ospårad terräng funkar dom klockrent o fiskfjällen fungerar utan problem..
Behagliga skidor till skog o fjällen

Tack för ditt svar. Är dom lätta att åka med- eller är det motstånd på raksträckor? Bredare turskidor går dom långsammare och mer stabila i nerförbackar?
Saknar du att du inte kan åka i spår med dom? Det bord man kunna göra med Fischer- om dom inte är precis på gränsen....

Vilka skidor blev det?

Söker själv skogs/turskidor utan stålkant och är lite nyfiken på vilka du valde! Vilka turskidor skall man köpa om man inte vill ha med stålkant?

Senast ändrad:
Jag äger både Alpina och Fischer, och för mix av fjäll och skog skulle jag välja alpina. Den är bärigare, stabilare och känns mer robust. Bägge funkar i spåren på lederna, men Alpinan är för bred för vanliga motionsspår. Fast där hör ju ingen av dem hemma ändå, de är alldeles för klumpiga och glider uselt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips