Vilka turpjäxor o skidor?

Nu tänkte jag ta steget från hyrutrustning till egnaturskidor, men behöver tips o råd inför inköpet. Jag har åkt hyfsat mycket längdskidor i preppade spår men märker att kryssade och ospårat på sjöar o i skog lockar allt mer.

Tälttur på vintern har jag prövat en gång, och även om jag hoppas på ytterligare några tillfällen i livet är dagsturer o stugturer med barn i pulka det närmsta användningsområdet för utrustningen. Det handlar inte om några toppturer, men lite packning o pulka som kräver stabilitet.

Nu har jag kikat på lundhags guide bc eftersom jag vid vandring trivs bättre med skal än g-tex (med kalla fötter o ruskigt dålig cirkulation fungerar andningen dåligt). Är det vettigt eller onödigt dyrt i förhållande till minabehov?
Är bc rätt bindning? Jag tänker att det kunde vara kul att ha möjligheten att använda dem till skridskor också.
Hur är det med valla kontra vallningsfritt? Fischers e99 crown verkar poppis, något annat alternativ som är bättre el billigare?


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Nu tänkte jag ta steget från hyrutrustning till egnaturskidor, men behöver tips o råd inför inköpet. Jag har åkt hyfsat mycket längdskidor i preppade spår men märker att kryssade och ospårat på sjöar o i skog lockar allt mer.

Tälttur på vintern har jag prövat en gång, och även om jag hoppas på ytterligare några tillfällen i livet är dagsturer o stugturer med barn i pulka det närmsta användningsområdet för utrustningen. Det handlar inte om några toppturer, men lite packning o pulka som kräver stabilitet.

Nu har jag kikat på lundhags guide bc eftersom jag vid vandring trivs bättre med skal än g-tex (med kalla fötter o ruskigt dålig cirkulation fungerar andningen dåligt). Är det vettigt eller onödigt dyrt i förhållande till minabehov?
Är bc rätt bindning? Jag tänker att det kunde vara kul att ha möjligheten att använda dem till skridskor också.
Hur är det med valla kontra vallningsfritt? Fischers e99 crown verkar poppis, något annat alternativ som är bättre el billigare?


Skickat från min D5803 via Tapatalk

Stugturer med pulka kan det vara läge med stighudar (oavsett vallingsfritt eller inte) så att man har fästet.
Vill du valla, eller vill du slippa?
Fischer Crown är helt ok, med så finns det väl varianter med mohair i fästzonen också, om man störs av ljudet från fiskfjällsmönstret?
Stålkanter är också bra med pulka, enklare turskidor kanske inte har det.

Vill man valla själv skall man ha dubbelspann i fästet (lagom styvt under foten), och vill man kunna köra telemarksvängar i opistat kan det vara lättare med lite midja, i ospårad djupsnö vill man ha bredare och längre skidor för bärigheten.
Det finns olika alternativ för varje behov.

Men jag har t ex haft ett par gamla Åsnes Sondre (raka, "smala", dubbelspann,vallningsbara med stighudar) och haft dom till det mesta allround. Vill man nischa in sig får man ta mer anpassade modeller.
Men med den kängan du kollar på (säkert helt ok till stugturer med pulka), så är nog enkla, smala turskidor bäst, de skorna är inte heller optimala för telisåkning i tunga snöförhållanden, men som du nämner, allround till skridskor mm..

Men vallningsmetoder/ovallat/stighudar är mer en personlig fråga än rätt och fel.
 
Senast ändrad:
Nu är inte jag riktigt uppdaterad men jag har ett minne av att den bindningen ger dig ett hyfsat utbud av fotbeklädnad ända till arktiska förhålllanden om du skulle behöva uppgradera. Norska leverantörer som jag tydligen glömt namnet på hade skor för extrem kyla. Bra med löstagbart foder. Då kan man ha fodret i tältet /stugan så blir det bekvämare på morgonen.

Jag åker på ett par tidiga Lundhags X- adventure. Köptes för att även kunna användas som gångsko på barmark. De har nackdelen att mönstret skär utanför skidan och hugger fast i hård snö när man svänger och bromsar. Fick därför ta fram kniven och skära bort en del av sulan. Den fick även balanseras för att foten blev skev när man gick på barmark. Rekommenderar därför att sätta den tänkta pjäxan på skidan och luta den samt kolla profilen så att den fungerar även för skidor.

Åsnes Rago med släta belag var mina drömskidor som aldrig blev köpta. I kombination med hellånga stighudar samt repsnöre som kan lindas runt skidan vid riktigt jobbiga förhållanden samt ett kit med valla för drömdagar med bra före blir upplevelsen bättre. Jag har aldrig jämfört vallningsfritt mot skidor som ska vallas men kan tänka mig att det kan bli problem med fiskfjäll och klister på stighudar? Fäster det lika bra?

Stålkanter är bra. Ska du åka ospårat är det bra med stålkant hela vägen. Annars för spårat är det bättre med skidor som inte har stålkant i spetsarna då de annars kan bli lite oroliga och vibrera i spårkanterna.

Jag har varit aktiv på skidor i över tio års tid och testade inte hudar förrän väldigt sent. Nu förstår jag inte hur jag klarade mig utan.

När det gäller pulka finns det många gamla trådar att väcka. Det kan vara bra med ställbara stavar så att man kan anpassa steglängden. Det finns även lite bildtips för pulka på min profil samt den här lilla videon (filmat på fulufjället där det alltid blåser :)
https://www.youtube.com/watch?v=483k-XRDtpA
 
Frågan är om du får så mkt mera stabilitet med de kängorna jämfört med stadiga längdpjäxor och något bredare löparskidor.
Jag har länge kört med ett par Alfa läderpjäxor och Salomons smala bindningsvariant SNS Profil samt en något bredare klassisk längdskida för de aktiviteter TS nämner.
Vid flerdagars stugturer och mera packning i ryggsäcken delvis oledat däremot stålkantade E89 E99 eller E109 med crownbelag samt BC skor och BC-bindningar. 109 i typ Lapplandsfjällen 89 eller 99 länge söderut.

Lundhagsskon ser lite bylsig ut och jag tror man får betala med lite bristande skidkontroll för värmen i filtinnerskorna.

Thure
 
NN 75 kanske

Hej svejs, jag köpte förra året Lundhags Husky 75 som jag upplevde väldigt varma och stadiga. Så stadiga att de var lite svåra att gå med där snön var bortplogad. Kanske kan vara svårt att få tag på NN 75 bindningar numera. Men de är nog bra för ospårad skidåkning och passar för lite äldre skridskor. Jag har Rottefella 412 till skidorna och hempulade (obs! ej norska) bindningar till skridskorna.
 
"Råttfällor" har följande nackdelar: Piggarna sliter upp sig och till slut är det bara tre spår i pjäxan. Det ansamlas också gärna snö under pjäxan som kan vara besvärlig att rensa. Upplever dem också som styva när man går långt.
 
Tack för massor av svar! Jag är ju verkligen en fegis när det gäller utförslöpor o har ingen utförsåkningserfarenhet, så midja på skidorna känns inte aktuellt. Däremot verkar strålkant självklart, inte minst för att dra pulka med 1-2 barn.
Tolkar era svar som att e99 bör räcka för jämtlandsfjällen.
Pjäxorna uppfattade jag inte så mycket entusiasm kring, har nån tips på bättre alternativ? Gärna med löst foder...
Kvarstår frågan om bindning, vad talar egentligen mot bc-bindning givet att det inte är fråga om brant terräng i stora snömassor?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Hudar känns förresten självklart. Jag har bara testat vallningsfritt på fjället o valla i löpspåret. Går det förresten att köra vallatejp på Turskidor? Det vore ju riktigt smidigt...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Efter ganska mycket funderande och surfande på diverse forum köpte jag nyligen just Lundhags Guide med Fischer E99 Easy Skin Xtralite med bindningen Rottefella BC Magnum.
Tror inte det blir många telesvängar utan i mitt fall rent turande på led och utanför led. Ska man på toppturer är det ändå fel typ av grejer.
Det går utmärkt att ha tejpvalla på turskidor, håller en 20-30 mil beroende på före. E99 Easy Skin har en kort stighud, har inte testat ännu men konceptet verkar bra såvida man inte ska gå riktigt brant eller med extremt tung pulka.
BC bindningar har använts även på mer avancerade turer, exempelvis av Börje Ouslands på hans Nansentur runt nordpolen så jag tror inte man behöver oroa sig för hållbarheten.
 

Bilagor

  • borge-ousland.jpg
    borge-ousland.jpg
    29.3 KB · Visningar: 2,834

Detta med ursprunget till Rottefellabindeingen var en nyhet för mig. Rolig detalj "Oppfinner Bror With var ikke særlig fornøyd med denne bindingsløsningen, med begrenset bevegelighet og reimer som brast. Før han skulle delta i skirenn vinteren 1927 smidde han i egen peis en binding fra deler til et gammelt sykkelsete. Denne bindingen klemte skosålen fast mellom en metallbøyle og pigger i selve tåbindingen."

Håller för övrigt med norrmännen som skrivit artikeln att man inte kan påstå att BC-bindningar inte är lämpade för telemarksvängar. Se t ex https://www.youtube.com/watch?v=pJSeIKEn54s tror inte det går att avgöra vilken åkare som har BC respektive NN75-bindning.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
gunilwi Varma turpjäxor - Lundhags Turskidåkning 2
Akklokk Läderfria turpjäxor Turskidåkning 8
Kogoyo turpjäxor vs pjäxor för klassisk Turskidåkning 22
aksello Nya styva turpjäxor Turskidåkning 8
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
Virrhönan Nya turpjäxor! Turskidåkning 10
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
McFee Turpjäxor Turskidåkning 14
arvid.h Sula om turpjäxor Turskidåkning 1
svebur Rätt turpjäxor? Turskidåkning 8
Erikk Turpjäxor Turskidåkning 4
sundancekid VARMA turpjäxor? Turskidåkning 47
hasslerj Turpjäxor -- erfarenheter av Alfa Skarvet? Turskidåkning 2
duvillno Turpjäxor Turskidåkning 6
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.