Vilka bindnigar?

Hej,
Har nu investerat i ett par Fischer Rebound Crown och Scarpa T4. Är nu lite fundersam på vilken bindning jag skall köpa!?
Eftersom tyngden ligger på turåkning (80-20) så bör den den vara ganska lätt. Måtten på skidorna är 88-60-78. Skulle behöva några tips !
/Peter
 
Tänk på att skaffa en bindning som inte drar ner hälen (aktiv bindning), det gör det jobbigt att gå. Eftersom plastskor är ganska styva så är det extra viktigt. Gå in på http://www.telemarktips.com och sök i forumet efter orden active binding touring så får du läsa mer.

Voilés bindningar är lätta. Kolla på 3 pin cable. Kan beställas från http://www.telemark-pyrenees.com Förelelen är att du kan åka med 3pin bindningen på platten (lätt vikt och inte aktiv) men ha med kabeln om något skulle paja eller om du vill ha mer stadga. Ett par låga plattor är bra att ha om du ska åka utför, men även bra på tur i vissa fören, eftersom bindningen inte släpar i snön.
 
Tack för tipsen!
Blev ett par T3:eek:r istället, sak samma :)
Har tittat på Voilés bindningar ser väldigt lätta och smidiga. Om man ska jämföra Voilés 3 pin cable med nya Rottefella Chili bindningen så tycker jag att vajern ser lite stabilare ut plus att man har den lilla "flipp" plastbiten bak på vajern, känns som en bra att ha grej. Chili väger iof något mer. Har du några andra för och nackdelar?
//Peter
 
Varning för T3

Jag vill bara tipsa dig om att T3:an är hårdare i plasten än T4:an och alla bindningar tål inte T3:an.

Fick själv erfara det när jag skidat ca 25 mil med mina T3 och Rotefella Super telemark med kabel. Det började med sprickor på sidan av bygeln och slutade med en helt trasig bindning. Bra med kabel när sådant inträffar!

Det var generalagenten som upplyste mig om detta för försäljaren på Sporthuset i Umeå visste ju såklart inte om att pjäxan inte var kompatibel med bindingarna.

Voiles bindning är väl snarlik Rotefellan så kolla upp vad den tål..

/Per
 
Jag kör T3 som turpjäxa och hade tidigare Super telemark från rottefella med bytte ganska snabbt till chili när skaffade plastpjäxor. I mitt fall var det pjäxorna som tog mycket stryk och inpassningen med hålen gick dåligt. Chilin har funkat bra än så länge men jag har inte åkt jättemycket med kombinationen. Dock någon flerdagars fjälltur bland annat.

Det verkar som det är kabel som gäller med plastskor!

/Andreas
 
Om man ska ha kabel...

Jag har gått över till 7tm nu. Den är inte speciellt aktiv, utan skulle passa ganska bra som turbindning. Den är lite dyr och kanske tung, men inte så hemskt mycket tyngre än Rottefellas kabelbindningar om man räknar in plattan, 7tm har ju inbyggd sådan på 23 mm.

Voilé hardwire är nog lättast om man ska ha kabel. För den vikt-intresserade kan jag rekommendera denna länk: http://www.telemarktips.com/Weights.html Voilén är med shim=platta.
 
Riva 1

JAg har turat massor av mil på flacken och bestigit åtskilldiga toppar med Riva ett. Jäkla bra bindning, jag har nu mer inte sett den i handeln, men den finns på Rottefellas hemsida som Rottefella NATO i vitt utförande. be en sporthandlare ta hem den.

Kabelbindningar är stadigare än bygelbindningar och risken för sulbrott minimeras.Bygelbindningar å andra sidan ger en friare rörelse för foten vid plattåkning.
 
Mina åsikter.

Jag har Fischer 109 crown och T3:eek:r. Från början hade jag chili vilket inte funkade bra alls på plattåkning! Kabeln medför motsånd i åkningen och det blir jobbigt i längden. För att åtgärda detta släppte jag på spänningen i kabeln men då började kabeln a rulla upp sig själv. Så bindningen lossnade ideligen från pjäxan. Både jag och min fru hade samma problem så det var inte bara mina bindningar som krånglade. Kör nu på super telemark och det funkar mycket bättre och bindningarna är dessutom betydilgt lättare. En kompis til mig har Voilé 3 pin cable till sina Fischer rebound och det verkar funka kanon.

/Urban.
 
Tack för alla åsikter och tips!
Följande utrustning blev det efter mycket hattande fram och tebax:

• Fischer Rebound Crown (179 cm)
• Rottefella Chili med 20 mm platta under.
• Scarpa T4 (Hittade för 999:- , kunde inte riktigt motstå priset)
• Black Diamond teleskopstavar med ett par större extra trugor.

Har just ramlat innanför dörren efter att jag varit och testat prylarna i ”pist”, känns faktiskt helt ok. Var dock lite sämre glid än jag trott.
Kommer att försöka fin justera bindningarna och testa någon mil på platten i helgen för att kunna ge ett rättvist betyg.
Återkommer !
//Peter
 
Hej,
Stadium i skärholmen har två storlekar kvar, 7½ och 8½
Men jag vet att Stadium på Kungsgatan har ganska många storlekar kvar från 8½ upp till 10. Tyvärr är priset där lite sämre 1400:-
Annars har Friluftskompaniet några T4:eek:r kvar dock fullpris 1999:-
/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.