Vilka stighudar

Tänkte bara höra vilka olika erfarnheter som finns vad gäller stighudar. Vilka märken är det som gäller? Vad är bäst? Ska man ha hudar hela vägen och ska de isf sitta fast med krok i bakänden?
 
Jag har Colltex mohair/nylon. Fullängd utan krok i bakkant. Några år gamla, sparsamt använda, fungerar problemfritt. Inköpta på sportsnet.se.
 
Mitt tips är att endast använda stighudarna när det går kraftigt uppför eftersom det är endast då man har annvändning för dem.

Jag har haft både hudar med och utan krok där bak och tycker att det är lättvindigast utan krok. om man ej har krok bör man dock kolla att klistret under hudarna fortfarande fäster bra om det inte gör det får man lägga på nytt.

Även jag äger ett par coltex/nylon och är mycket nöjd, de har ju även ett humant pris...
 
Hudar

Jag har testat Colltex och Ascension och tycker själv att Ascension är bättre (kalasbra klister) men det finns delade åsikter om detta.

Jag brukar ofta köra stighudar så länge det är uppåt, och går jag på tur så åker stighudarna fram om jag måste pulsa i lössnö.

Jag kör då med dem hela tiden, även i små backar och tar av dem när det verkligen är nedförsbacke. Det blir så mycket pyssel annars!
 
Vikten

Mina Ascension med krokar bak funkar mycket bra, jag föredrar detta system då det fungerar bättre för mig i kyla (-25) när klistret inte fäster riktigt. Dessutom är det bra i hård vind och snörök, hudarna sitter på och fladdrar inte runt i vinden.

Nackdelen med mina kantskurna kudar är att de är för j-a tunga. Har funderat på att skära stora hål i dem...

Några erfarenheter av detta?

/föhl
 
Ascension har också "halvlånga" Kicker Skins, som är cirka 1 m långa för bara "fästområdet" av skidan. Finska fallskärmjägarklubben skidade med dem över Grönland 1999 och var mycket nöjda. Jag har själv skaffat ett par (72 euro för 62 mm x 1 m x 2 st) också men har inte hunnit att testa. Veckan 15 ska jag till Österrike, därefter får ni läsa recensionen.
 
Varning!

Kop inte sadana som jag har! Elastiska gummibhudar med hullingar som sticker ut pa undersidan. Vardelosa!!!!!
 
Var har du hittat dem?

Sån'a har jag inte sett på 15 år! Var har du hittat dem? Du har helt rätt, de är komplett värdelösa, ett sidospår i utvecklingen från riktiga djurhudar till dagens syntetmaterial. Gummi/plast med hullingar i rader, ofta med spännen runt skidan på flera ställen...

Kul :)
 
Ascension is the name

Det är bara Ascension som fungerar.

Appropå vikt så har dom (numera Black Diamond efter uppköp) utvecklat en lättare variant. GlideLite. En polare kör med såna och dom fungerar bra.

http://www.bdel.com/gear/backcountry/glidelite_sts.php

SnakeSkins, dom där helt i gummi, fungerar faktiskt OK så länge man bara går uppåt och bara går i puder. I Sverige är dom verkligen kassa. Skråa funkar inte alls.

Mitt tips är att gå med hudar från start till topp. Först när du ska åka mer än transport-utförslöpor är det lönt att ta av hudarna.

Köpte Ascension kicker-skins nu i Kanada, 300 kr. Perfekt för farsan som jagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.