Byta bindningar?

Hej. Har lagt rabarber på ett par gamla turskidor, E99, gamla men nästan oanvända. På skidorna sitter ett par gammeldagsa kabelbindningar, JOFA. Jag har tillgång till andra bindningar, ett par rottefella telemark, 3pin och även ett par RIVA kabelbindningar utan lösa delar(sparat dessa från frugans telemarkkarriär på 90-talet). Pjäxor har jag 75mm.

Finns det några vinster att byta bindningar?

Isåfall till vilka?

Håller skidorna? Nya hål måste borras.

Ingen utförsstjärna men vill gärna ha så bra som möjligt utan att lägga massa stålar. Att jag ens frågar antyder väl lite om mina erfarenheter. En fjälltur/år och hemma är det längd som gäller. Med fjälltur menar jag vinterled mellan stugor. Någon liten backe, men inte avancerat.

/Johan
 
Prova de som sitter på är du inte nöjd så byt...

Jag har hasat runt på gamla kabelbindningar och de fungerar bra för mig...

När det gäller hållfastheten ska inte några extra hål vara ett större problem plugga igen dem med en plugg och lite lim.

/ATW
 
Vad har du för pjäxor? Sulan eller infästningen är ofta det som går sönder först. Bindningen är sällan den svaga länken bland de du nämner.

Byta både pjäxor och bindningar till BC kan vara bra. Fer mer behagligt frånskjut på plattenn och i, slakmotor.

Thure
 
Senast ändrad:
Vad har du för pjäxor? Sulan eller infästningen är ofta det som går sönder först. Bindningen ät sällan den svaga länken bland de du nämner.

Byta både pjäxor och bindningar till BC kan vara bra

Thure
Jag tolkar det som TS har nordic norm 75 mm pjäxor...

Och utan att köpa något nytt är det marginell funktionsskillnad mellan TS alternativ.

/ATW
 
Jag har ett par gamla men nästan oanvända Lundhags skidpjäxor. Även skridskor till dessa. Blir för mycket att byta system. Det sista jag vill är att något ska lossna eller gå sönder. Har traumatiska minnen från kabelbindningar som lossnat från träskidor på fjället. Men det kanske inte är något problem med ”moderna” plastskidor.

Jag testade en gång förra vintern, gick väl bra men hade inte annat att jämföra med. Tid lånat likn skidor med rottefellabindning men det är ju svårt att jämföra efter så lång tid.

Kände mig bara så gammal med kabelbindningar. Men om funktionen inte är bättre låter jag det nog vara. Som jag har förstått det blir man inte yngre för att man har nyare utrustning. Sitter i huvet sägs det.
 
Är det Lundhags med cellgummifötter? De håller inte så bra vid tuffare åkning. BC är pålitligare men det förekommer att pinnen i pjäxan lossnar. Är det randsydda läderpjäxor så håller de sannolikt bättre. Din åkstil vikt och terrängen spelar roll.

På långtur måste man ha med lite lagningsprylar som remmar snören och ståltråd. Reservkabel om det är kabelbindning.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Byta bindning voile -> BC manuell Turskidåkning 4
Moga Byta truga, vad heter delen? Turskidåkning 4
Glännman Nybörjarfråga om bidningar + jörn och att byta bindningssystem Turskidåkning 8
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.