Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN

Hej!
Om man vill ha en skida som skall fungera bra i ospårad terräng för tält-turer på 1-2 veckor även under den lite kallare årstiden vilken bindning är då att föredra?
Själv har jag bara erfarenhet av nn75 på tur.

Jag har funderat på ett par lundhags med stövelbindning för att få ett par kängor med goda köldegenskaper, urtagbara inneskor för att kunna ta ur och torka och kängor som fungerar bra att gå i också (slippa snubbla på den långa läppen). Man ser ju inte stövelbindningen så ofta idag, det är tegsnäs som säljer den och en sitter på kronans skidor. Varför används den inte mer?

Vilka är fördelarna/ nackdelarna med följande bindningar?
Hur är "åkkänslan"?
Hur är stabiliteten?
Alla är väl tillräckligt bra men jag lyfter ändå: Hur är hållfastheten och det över tid?

Vore kul att höra från er med egen praktisk erfarenhet.

* Stövelbindning (motsvarande denna http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/stovelbindning)
* NN75
* NNN bc
 
På en sån långtur skulle jag välja bort stövelbindning,den duger till kortare jaktturer...

NNN BC skulle jag välja till vanliga fjällturer med el utan pulka,tillräckligt stabil när de går lite utför...

NN75 mm är stabilare om du kör en del utför med telemark stuk...

Oavsett så ska du välja en pjäxa av högre modell som är stabil om de går utför o lättare få tät så man inte får in snö i pjäxan..

Använder själv Fischer bcx6 pjäxor.. köpte en strl större så man får i en raggsocka när de är kallt..
Har iofs bara använt pjäxorna ner till -19 men då va dom riktigt behagliga o varma än..
 
Svårt val

Hejsan,

Jag har kört med den klassiska kabelbindningen NN87mm, som Tegsnäs kallar för stövelbindning, på långturer sen 80-talet och det är en på många sätt oslagbar konstruktion. Hade den senast på en 23dagars tur förra vintern då vi skidade från Muddus till Abisko :). Den största enskilda fördelen med stövel/kabel bindningen är dess oerhört enkla och robusta konstruktion. Har man bara med sig ett par extra kablar och remmar (som går över kängorna) är den i princip helt outslitlig.

En endera fördel är att bindningen är bredare, och bredare sula medför ju givetvis att det går att få till en bredare och rymligare känga. Det sagt finns det ju även mycket rymliga kängor som passar i en NN75 mm bindning, som exempelvis Lundhags Husky 75. Om man jämför med en NN75 mm bindning så anser jag att:

Åkkänsla/skidkontroll i utförsbacken är 75:an helt överlägsen.

Åkkänsla på platten vinner stövel/kabelbindningen OM vi pratar om en NN75 bindning med kabel. Har man en 75:à där man bara sitter fast i tåpartiet (som http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2218&cid=560, som jag själv kör med på mina Åsnes skidor) vinner 75:an

En NN 75mm bindning är klart stabilare. Å andra sidan är stabiliteten med ett par Lundhagskängor klart begränsad från början, så någon gigantisk skillnad är det inte.

Och som jag redan sagt, hållfastheten är helt överlägsen på en kabel/stövel bindning av det enkla skälet att den går att fixa i fält. Har en 75:a pajat är man rökt.

/ Stefan
 
Tack för svar!

Undvall: Vad är det som gör att stövelbindningen/nn87 tappar så i skidkontroll utför? Tror du att det mest är möjligheten att klara kontrollen rent faktiskt (fysiska lagar med hävarm samt kängans fixering i bindningen) med en sådan bindning eller är det de vekare "pjäxor" eller annorlunda åk teknik som gör det?
Vad är skillnaden i åkkänsla på platten med stövelbindningen/nn87 gentemot nn75? Är det var pjäxan viker sig eller något annat?

Tundraman: Du verkar trivas bra med dina pjäxor. Av någon anledning så har jag missat dem när jag tittat runt. Bra stabilitet? Upplevde du att du fick gå in dem eller fungerade de bra direkt? De låg ju bra till i pris i jämförelse med många andra.
 
Obefintlig passform :)

Hej igen.

Om man jämför en klassisk NN87mm bindning med en mer modern telemarksbindning är den främsta skillnaden hur fixerad pjäxan/kängan är. Går man till en ren utförs/toppturs telemarkbindning av NN75mm typ sitter ju pjäxan som berget så att säga. I den gamla hederliga NN87:an med sin om man är lite elak näst intill obefintliga passform kan pjäxan/kängan glida omkring på ett helt annat sätt.

Men det optimala valet beror ju till så stor del på vilket användningsområde man ser framför sig. Själv har jag två olika turutrustningar. En modern uppsättning med Åsnes Ingstad + Voile 3-pin och ett par ganska styva pjäxor. Och en hmmmmmm traditionell med NN87+Tegsnässkidor+Lundhagskängor. Använder bägge ungefär lika mycket.

Om vi t.ex pratar om en 2 veckors tur i Sarek i Januari/Februari skulle jag tveklöst välja den traditionella utrustningen. Kängorna är klar varmare, skidorna bär bättre i lössnö och bindningen är pålitligare. Därav mitt val av just denna utrustning på förra vinterns tur.

Men om vi istället pratar om en påsk/1:a Maj tur från Rago i Norge till Saltoloukta som vi gjorde för tre vintrar sedan är den moderna utrustningen ett lika självskrivet val.

Men om jag t.ex skulle gå längs Kungsleden och bo i stuga = mycket lättare packning hade jag lika tveklöst satsat på en NNN BC bindning som man verkligen kan ÅKA skidor med. Med den utrustningen jag har nu går man på tur, med betoning på GÅR. Men med stora pulkan i släptåg spelar detta faktum mindre roll.

/ Stefan
 
Tack för alla svar!
Bra att höra erfarenheter.

Det är märkligt att det inte finns NN87 bindningar med bättre fixering. Jag tänker om man jämför en riva II binding så är ju inte pjäxläppen fastklämd där heller, men konstruktionen är ju ändå så att det blir tajt och sitter hårt.

Nu återstår bara att bestämma sig för vad man skall satsa på då...
 
Ingen utveckling att tala om!

Hejsan

Den stora skillnaden mellan NN75 och 87 är att det inte skett någon egentlig utveckling på NN87-fronten de senaste 30 åren....eller gissningsvis ännu längre. Detta var den typ av bindning som fanns långt innan "moderna" nymodigheter som NN75 :)

Och kollar man in NN75 bindningarna som fanns i handeln innan den på den tiden tokstyva Super Telemark bindningen kom så var det väl ungefär lika illa på alla fronter....fast det är klart om man jämför med den gamla klassiska "lapp-bindningen" där man BARA har en rem över pjäxan längst fram så måste ju kabelbindningen à la NN87 upplevts som ett under av styvhet och skidkontroll på sin tid!!

/ Stefan
 
nya modellen gör det intressant

Den uppdaterade versionen av Husky är intressant. Den fick ju väldigt bra betyg i det norska testet. Skaftets nedre del är förstärkt vilket torde ge bättre stabilitet och förklara de enligt testet goda utförsegenskaperna. Problemet är dock att finna en bindning som fixerar skon tillräckligt bra.
Finns den någon nn75 fast kabelbindning som är bra?
Här en annan variant som liknar Tegsnäs plastbindning fast bättre. Vet någon något om den?
http://www.x-trace-bindings.com/start.htm
 
Den uppdaterade versionen av Husky är intressant. Den fick ju väldigt bra betyg i det norska testet. Skaftets nedre del är förstärkt vilket torde ge bättre stabilitet och förklara de enligt testet goda utförsegenskaperna. Problemet är dock att finna en bindning som fixerar skon tillräckligt bra.
Finns den någon nn75 fast kabelbindning som är bra?
Här en annan variant som liknar Tegsnäs plastbindning fast bättre. Vet någon något om den?
http://www.x-trace-bindings.com/start.htm

Det finns flera liknande som används på expeditioner t ex:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76778
 
Val av bindning och pjäxa

Detta är en mycket intressant fråga som jag också letat svar på. Min enda erfarenhet av vintertur med pulka hade jag för ett par år sedan och då använde jag mig av vallningsfria Fischer skidor och Salomons BC bindning, liknande den Rottefella har, och det är inte något jag kan rekommendera. Bindningen frös ihop, och strulade hela tiden.
Flera av deltagarna använde sig av Lundhags Husky och Rottefella bindning, vilket enligt dom alltid fungerade. På turen var det kallt, mellan -10 och -25 hela tiden.
Då man går på tur med pulka blir det inte mycket till skidåkning ändå, så en bekväm och varm pjäxa samt en enkel men fungerande bindning, tror jag är det viktigaste.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0
Moga Olika varianter av NN75-bindning? Turskidåkning 3
loljonas Pjäxa NN75 för flerdagsturer Turskidåkning 6
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
Linaander Nya skidskor till NN75 Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.