Pjäxor och bindningar

Tja !
Fråga 1
Går det att få tag på ofodrade skinnpjäxor för nn75 ?
Jag har hört att man tidigare kunde beställa det på lundhagskängor.
Fråga 2
Går det att få tag "gammeldags" kabelbindningar som inte kräver pjäxor med nn75?
Tackar för svar!
 
Lundhags

Hej
Jag tror inte att man kan beställa t.ex ranger med NN75. Då jag själv beställde denna känga med skidläpp, för något år sen. Denna läpp var betydligt bredare än nn75. Den var då bred att mina vanliga gammeldags kablar inte funkade. Men efter lite letande så hittade jag ett par gamla skidor med gammeldags kabelbindning, som kunde ställas nog brett. Kan tänka mig att även vita blixtens och epok(säljs på naturkompaniet) bindningarna kan funka.

Vitablixtenbindningen skulle jag vilja kalla en vanlig gammeldags kabel. Epoken är ju inte det, men går att använda med i princip vilken känga man vill.

Kan dessutom tänka mig att det finns gott om gamla kablar på loppis och att en riktig skidbutik fortfarande kan få tag i dem. De sitter ju på en del barnskidor så modellen tillverkas ju fortfarande. Frågaan är bara om de tillverkas i vuxenstorlek.

Jag vet att en del säger att celgummit i skon spricker och går sönder när man använder kängan för skidåkning. Men det har inte jag upplevt. Läppen har inte heller fläkts upp vid vanlig vandring i terräng. Den är för övrigt inte lika lång som en nn75. Detta gör att kängan funkar året runt. Tror att det är samma modell av läpp siom fanns på lunhags klassika modeller.
Om jag inte missminner mig så hade Lundhags en känga med nn 75 när jag köpte mina. Denna hette husky och hade filtfoder.
[Ändrat av filto338 2007-02-10 kl 11:10]
 
Re: Lundhags

filto338; sa:
Hej
Jag tror inte att man kan beställa t.ex ranger med NN75. Då jag själv beställde denna känga med skidläpp, för något år sen. Denna läpp var betydligt bredare än nn75. Den var då bred att mina vanliga gammeldags kablar inte funkade. Men efter lite letande så hittade jag ett par gamla skidor med gammeldags kabelbindning, som kunde ställas nog brett. Kan tänka mig att även vita blixtens och epok(säljs på naturkompaniet) bindningarna kan funka.

Vitablixtenbindningen skulle jag vilja kalla en vanlig gammeldags kabel. Epoken är ju inte det, men går att använda med i princip vilken känga man vill.

Kan dessutom tänka mig att det finns gott om gamla kablar på loppis och att en riktig skidbutik fortfarande kan få tag i dem. De sitter ju på en del barnskidor så modellen tillverkas ju fortfarande. Frågaan är bara om de tillverkas i vuxenstorlek.

Jag vet att en del säger att celgummit i skon spricker och går sönder när man använder kängan för skidåkning. Men det har inte jag upplevt. Läppen har inte heller fläkts upp vid vanlig vandring i terräng. Den är för övrigt inte lika lång som en nn75. Detta gör att kängan funkar året runt. Tror att det är samma modell av läpp siom fanns på lunhags klassika modeller.
Om jag inte missminner mig så hade Lundhags en känga med nn 75 när jag köpte mina. Denna hette husky och hade filtfoder.
[Ändrat av filto338 2007-02-10 kl 11:10]

Tror det var så att just denna långa NN75 hade problem med att sulan kunde brytas loss, därav har denna "metod" fasats ut.
Jörnkängan har denna bredare läpp som kräver Rottefella NATO 120 eller Kaby-bindningen. Vet någon förövrigt nån annan bindning som passar till "NN91"?
 
Foderlöst

Hej!

För ett antal år sedan kunde man läsa på http://www.lundhags.se något i stil med "vi anser att alla kängor ska vara ofodrade. Isoleringen ska sitta i sockan, den är mycket enklare att torka" etc, etc. Eftersom det är precis min egen uppfattning tog jag kontakt med Lundhags och frågade om man kunde få någon av skidpjäxorna t.ex. Svartlöga utan foder. Men det kunde man inte. "Det är inte vi som gör dom." Hur detta stämde överrens med deras devis om att alla kängor skulle vara ofodrade hade man inget svar på.
Jag köpte senare ett par pjäxor för NN75 på vårrea och ägnade många timmar åt att skära bort allt foder med hjälp av rakblad och mattkniv. Drt går, men ha plåster framme, du kommer garanterat att skära dig mer än en gång!

//Bengt
 
trell; sa:
Fråga 2
Går det att få tag "gammeldags" kabelbindningar som inte kräver pjäxor med nn75?
Tackar för svar!


Jag har nyligen införskaffat mig ett par turskidor, och hade utgångspunkten att bindningarna skulle vara anpassade för mina vandringskängor (Salomon med spår för kabelbindning i hälen), dvs. "gammeldags" bindningar.

Det finns en rad olika sätt man kan gå tillväga. Hmm, såg just att du redan fått förslag 1 och 2 från en annan...

1. Köp ett par Vita blixten för en billig penning från ÖB. De bindningarna kan du sedan använda till de skidorna du har.

2. Om du kan tänka dig andra lösningar än just kabelbindning så finns ju Tegsnäs Epok-bindningar.
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=2462

3. Så som jag löste det: Eftersom jag gjorde en investering i ett par nya fina Åsnes Rago-skidor, så tänkte jag lite inför framtiden. Jag har inga telemarkskängor 75 mm, eller Nordic norm, dvs. 3-pinslåsning framtill.

Dock vill jag inte utesluta möjligheten att jag någon gång i framtiden investerar i liknande kängor, och därför passade jag på att även köpa bindningar som har just detta system.

Bindnigarna jag köpte var Voilé 3-pins cable. Rottefella super telemark med kabeltillsats fungerar på samma sätt. Nu ett tips på hur jag gjorde för att anpassa bindningen till mina kängor.

Jag borrade hål på respektive sida av bindningen. Med hjälp av hålen skruvade jag fast ett gummibelagt stålband som dels fungerar som ett stopp framtill, dels skyddar så att skon inte kläms mot de tre pinnarna (vilka man ju vill ha intakt för framtiden) eller mot den vassa kanten på spännet som kan skada kängan.

Därefter monterade jag ett vanligt läderband med hjälp av ringar runt kablarna, och fick på så sätt ett "fotlås" på ovansidan. Med hjälp av dessa modifikationer så kan jag nu åka med mina vanliga kängor, men kan också enkelt anpassa bindningen för vanliga telemarkskängor, den dagen jag väljer att införskaffa sådana.

Jag kan säga att bindningarna fungerade HELT perfekt! Du får det bästa från två världar. Jag bifogar en bild på hur bindingen ser ut.

cpic45e0931947624_tn.jpg


Och så en närbild

cpic45e093fb53d6e_tn.jpg


Be careful out there /Joel
 
Epok

Det förtjänar att tilläggas, angående epok-bindningen, att den inte är särskilt hållbar och den är mycket sladdrig, vilket är mindre roligt i längre och brantare backar.

Det trevliga med epok-bindningen, är ju att man kan kliva i dem med nästan vilka skodon som helst, bara hälen inte är för bred(!). Vilket leder detta inlägg till angenäma slutklämmen:

Olskogen har en stövelbindning av samma typ som Tegsnäs epok, men justerbar i hälen och av stål där tegsnäs använder sladdrigt läder. Den rörliga delen är också av väsentligt pålitligare material än den plast Tegsnäs använder i Epok-bindningen.

Bindningen kostar 480kr.

http://www.furutra.se/produkter_pris.shtml


Mvh
Kristian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
MichaelF Back country nordic norm 75 pjäxor hälproblem Turskidåkning 1
zizoufan13 Pjäxor storlek 50/ Alico ski march Turskidåkning 2
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Kogoyo turpjäxor vs pjäxor för klassisk Turskidåkning 22
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Chabolina Pjäxor Turskidåkning 1
Urban W tips om pjäxor Turskidåkning 2
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
erila107 Hyra skidor + pjäxor Turskidåkning 1
caar7629 Pjäxor med urtagbar innersko Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
Segment Pjäxor ? Turskidåkning 1
i95_lab Pjäxor av kvalitet? Turskidåkning 21
Luffarn Pjäxor för långtur Turskidåkning 12
utter Prisvärda pjäxor Turskidåkning 0
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.