Nybörjarfråga om bidningar + jörn och att byta bindningssystem

Hejsan.

Jo. I flera år efter vargavintrarna har jag nu tänkt jag ska köpa turskidor men inte blivit av. Nu har jag åter fått suget och då jag planerar att åka uppåt i landet under julledigheten och även åka ut och åka turskidor under vårvintern så tänkte jag att om man kommer över några begagnade skidor så kanske man ska handla dom.

Främst kommer det handla om korta turer för naturfotografering i lös snö. Turen under vårvintern är iofs mer seriös men mellan stugor och då hade jag tänkt hyra skidor och pjäxor om jag inte har något eget som fungerar.

Nu till frågorna. Jag har Jörns antifrys utan näbb och som vinterkänga och skulle vilja kunna använda denna på skidorna. Vad jag har förstått efter att ha läst här på forumet så passar dels en gammal hederlig stövelbindning typ Kaby, dels Tegnäs epok, Olskogens jägarbindning och dels något som kallas natobinding som är omöjlig att få tag på.

Stämmer detta ? Har jag förstått rätt i att epoken inte är så bra i kvalitet utan Olskogens variant är bättre? Finns det andra fabrikat än Kaby ?

Vidare funderingar. Om jag får tag på begagnade skidor där det redan sitter bindningar av annan modell som inte passar mina kängor. Kan jag då bara byta till andra bindningar ?

Mvh / Johannes
 
Utan näbb, dina Antifrys har alltså skidkant?

Epok är ganska sladdriga men i övrigt fungerar de bra.
Nato-bindingen väger bly.
 
Nej ingen skidkant. Helt vanliga.

Du vet inte om hur det funkar att byta bildningssystem på skidor som det redan sitter bindningar på ?

Mvh / Johannes
 
...

Har inte Jörn men väl Lundhags Alaska med skidsula. Kör med FM vita blixten och kaby kabelbindning. Funkar i lös snö, lite sämre på skare och inte helt riskfritt utför i branten(kan bero på föraren dock ;) ). Extrakabel brukar jag föra med vid skidåkningen(glöm inte tårem oxo!!!).
 
Byta bindningar på skidor brukar funka helt OK. Jag har alltid fyllt igen gamla hål som inte används med epoxilim och några tändsticksskaft.

Thure
 
Tack för infon då verkar jag förstått allt rätt.

Hittade faktiskt några väldigt nedsatta skidor på skistart men hur vet man vad man behöver ? Vallningsfritt vill jag gärna ha i alla fall så mycket vet jag. Dom behöver inte passa i några längdspår för jag kommer inte åka i sådana ändå utan det är väl fjäll och skog som gäller antingen dagsturer eller mellan stugor.

Har åkt mycket slalomskidor som yngre men aldrig turskidor.

Dessa var bra nedsatta http://www.skistart.com/swe/vinter/...idor/madshus-eon-turskidor-utforsaljning.html

Mvh / Johannes
 
Ja det fanns den såg jag nu. Där fanns också andra nedsatta skidor från Madhus som var vallningsfria. Bc 50 och Bc55 hette dom där 55 var nästan en cm bredare. De kanske är vettigare än Eon då Eon är mer för alpin åkning också vilket jag inte kommer ägna mig åt.

Mvh / Johannes
 
eller så kanske man skulle försöka hitta ett par Tegsnäs rajd vallningsfria att ha i skogen och hyra skidor när man är till fjälls för att, om man vill fortsätta, köpa ett par.

Mvh / Johannes
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.