Kängor/bindningar till Vita Blixten?

Hej o tjo!

Jag ska upp och skida längs för första gången i fjällen.
En kopis far har varit och köpt vixa blixten till mig på ett överskottsbolag så att jag slipper köpa något dyrare innan jag vet om jag fastnar för detta eller inte. =)

Jag har ett par Lundhags Professional Mid idag som jag undrar om det går att köra med?
Jag har dock fått vissa indikationer om att det inte skulle gå. Om detta nu skulle vara fallet, vad skulle då kunna vara den enklaste/billigaste lösningen?

/Andreas
 
Jag skaffade ett par vita blixten i fjol och har haft ett par Lundhags med 75-mm skidsula, det känns som om det behövs en skidsula för att skorna ska sitta fast ordentligt. Viktigt också att ha ett band över tårna.

Läderremmarna som satt i bindningen på skidorna jag köpte var torra och gick av på den första turen, jag hittade fräschare sådana på ÖB för en femma stycket.
 
Antagligen så måste du få tag på ett par kängor med skidsulor. Kanske försvarets m/90 vinter?
Eller går det att fräsa in en fasning i klacken så att vajern, hälstramaren, kan sitta fast i kängan?
 
Min kompis far, som e gammal lapp, fnös o sa att det säkert går att slå in ett par skikar ett skuva in ett par skurvar i härlen så att hälremmen sitter fast.

Känns så där.
Vad tror ni om det?
 
snokke; sa:
Min kompis far, som e gammal lapp, fnös o sa att det säkert går att slå in ett par skikar ett skuva in ett par skurvar i härlen så att hälremmen sitter fast.

Känns så där.
Vad tror ni om det?

Låter som ett bra sätt att sabba sina dyra kängor.
 
Kiss gäller alltid främst

Så även med skidor och bindningar.
ABC hade för ca 50-år sen en bra virebindning som även satt på kungens stålkantade skidor.
På VBs tid fanns det skidpjäxor i förrådet för dem som inte hade Lundhags och Jörn.
Tårem och att skidan sitter på pjäxan så att stortåns insida är nära sidans mitt samt att klacken är parrallelt bakom brukar räcka länge. Smörj remmarna till VB med minkoil. Valla väl, trätjära och yt samt njut....

Go tur
 
snokke; sa:
Min kompis far, som e gammal lapp, fnös o sa att det säkert går att slå in ett par skikar ett skuva in ett par skurvar i härlen så att hälremmen sitter fast.

Känns så där.
Vad tror ni om det?

Ta en rem och fäst i hälremmen runt ankeln, typ enligt denna bild.
bindning_02utk.jpg


Då borde hälremmen hållas upp.

Annars går du in på http://www.furutra.se och beställer bindningen, dock dyr, 455 pengar.

Tegsnäs har ju sin EPOK-bindning också.

/BAX
 
synd på kängorna

Var uppe på Kungsleden förra veckan med VB och Lundhags Prfecional Mid. Problemet är att bindningen "äter" sig in i sidorna av kängan där framme. Mycket silvertejp och delandet av en rem räddade mina kängor med nöd o näppe. Ganska skavda blev de.
Jag rekomenderar INTE att åka VitaBlixten med kängor utan skidkant.
Baktill var det inga problem iaf.

Tänk på att det är (var) löjligt varmt och inte så mycket snö. Vi gick med skidorna på ryggsäcken från Singi till Kebnekaise.

/David
 
Hej

Har kommit hem från resan och tänkte då fylla upp med erfarenheterna.

Vi gick upp från Nikka till Kebne med pulka, slog basläger där och gick sedan på dagsturer.

Vi hade initialt tänkt gå från Nikka till Abisko men det sket sig rejält när vi var nästan döda när vi kom till Kebne... fick man för att man trodde man var hyffsat tränad iaf. =/

Vi gick som sagt med vita blixten samt drog militärpulka av äldre sort (trä). Jag har inte skidat längs sedan jag var liten så jag kan egentligen inte resencera skidorna, jag tyckte de var helt okej. Fästet kunde man få fint, men glidet var sådär. Men om man hade mkt nerför, såsom vi hade från Tarfala, så märktes det att man saknade stålkanter. =)

Pulkorna var sega som attans att dra, men märkte, när vi drog dem tillbaka till Nikka, att grymt mycket hänger på tekniken.


Vita blixen-skidorna var splirrans nya och parifinerade för bättre glid när vi fick tag i dem.

När det gäller inspänningen av foten så är det först och främst inspänningen över tån som är viktig att få bra. VB har en reglerbar inspänning som man bör ställa in löst men med kilform för att inte det ska spänna över tån, själv hade jag den lite för spänd sån det klämde lite för mycket.

Över tårna löper där sedan en läderrem som håller ner foten. Här är det viktigt att man har med några i reserv, själv så sabbades båda för mig första dagen. Vi hade lite olika teorier om detta då en kompis aldrig hade råkat ut för detta någon endaste gån när han gjorde lumpen som lappalandsjägare (som då åker en bunke skidor). Han åkte i sina gamla vinterstövlar från lumpen och jag åkte i Lundhags Mid Pro. Hans stövlar var inte alls så uppbyggda kring tån så läderspänningen fick inte alls en sådan vinkel så som den fick mot mina högre uppbyggda Lundhags, troligtvis var det därför som mina sabbades och hans höll.

Det fanns indikationer om att stålinspänner skulle förstöra och gnaga på kängorna, dock fick ingen av oss två i gruppen, som hade vanliga kängor, något alls märke i kängorna. Har antagligen då med att göra hur man spänner fast sina kängor.


I övrigt var det en fin tur och man märkte hur mycket längre tid allting tar jämfört med att gå vanlig vandrigt på icke-vintertid.


Mvh
Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Windman Bindning för vanliga kängor? Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
mothesta Kängor till farfars skidor... Turskidåkning 1
ixa Kängor och turskidor? Turskidåkning 3
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.