Vildmarksmässan 2012

Om en dag är det dags:
Då öppnar mässan för i år.

Vad tycker ni?

Är behovet av en mässa i Stockholm för friluftsliv något viktigt?

Tror ni fler ger sig ut i naturen om det finns en friluftsmässa?

Hur påverkar det friluftslivet att friluftsmässan blir mindre år efter år?

Anledningen till att jag undrar är att i år minskar utrymmet för mässan ännu mer.

År efter år så har mässan blivit mindre och mindre.
Kommer ni ihåg när mässan fyllde hela mässlokalen i Sollentuna?
Första året efter flytten till Älvsjö var den också stor, men sedan har den bara krympt år efter år.

Var på Alewalds igår, de brukar ha en av de största montrarna på hela mässan. I år är det inte med alls pga högre priser och missnöje över att mässan krymper år efter år. De har istället en egen mässa i sina butiker.

Jag tycker det är en riktigt tråkig utveckling.

Jag skulle vilja se en mässa där alla stora klädmärken presenterar sina nya produkter så man kan gå runt, känna och jämföra.

Jag vill träffa äventyrsarrangörer från olika delar av världen.

Jag vill prova lite nya saker...

Jag tycker mig se (när jag är på mässan varje år) att det finns en hunger från folk som inte är vana av friluftsliv att upptäcka, pröva på, fråga, testa, känna på osv.

Men det verkar som tillverkarna inte ser det jag ser.

Det verkar som de flesta har övergett Sverige till förmån för stora viktiga friluftsmässor ute i Europa.

Hur ser ni på saken?
 
En aning besviken var jag nog på de Vildmarksmässor jag gått på. Alldeles för mycket utrymme upptogs av fiske i alla former. Resten var nog inte såå stort. Inget ont om fiskare men det var ju inte därför JAG var där...

thomas
 
År efter år så har mässan blivit mindre och mindre.
Kommer ni ihåg när mässan fyllde hela mässlokalen i Sollentuna?
Första året efter flytten till Älvsjö var den också stor, men sedan har den bara krympt år efter år.

Var på Alewalds igår, de brukar ha en av de största montrarna på hela mässan. I år är det inte med alls pga högre priser och missnöje över att mässan krymper år efter år. De har istället en egen mässa i sina butiker.

Jag tycker det är en riktigt tråkig utveckling.

Jag skulle vilja se en mässa där alla stora klädmärken presenterar sina nya produkter så man kan gå runt, känna och jämföra.

Jag vill träffa äventyrsarrangörer från olika delar av världen.

Jag vill prova lite nya saker...

Jag tycker mig se (när jag är på mässan varje år) att det finns en hunger från folk som inte är vana av friluftsliv att upptäcka, pröva på, fråga, testa, känna på osv.

Men det verkar som tillverkarna inte ser det jag ser.

Det verkar som de flesta har övergett Sverige till förmån för stora viktiga friluftsmässor ute i Europa.

Hur ser ni på saken?

Jag ser också gärna att "det var bättre förr.."
Jag tycker det stora problemet ligger i att vildmarksmässan till stora delar har focus på FÖRSÄLJNING, det är något som har blivit mer och mer för varje år, och något som verkar förväntas av många besökare!
Jag besöker (presis som du) hellre en mässa där jag kan få titta på nyheter och få träffa och prata med människorna bakom produkterna, än att få köpa (det som låg längst ner i rea-lådan) till mässpriser!

Jag tror dock att mässan ger inspiration till upplevelser och resor (om inte annat i fantasin)
och kan få några att upptäcka nya fritidsintressen.

Nu är ju jag partisk iom att jag arbetar i branchen och även har ställt ut och sålt på mässan tidigare men jag tycker ändå
inte om utvecklingen.

Ett strålande exempel är ispo mässan i Munchen, det är en branch mässa som alla får besöka och se nyheter, där fanns dom utställarna som dom flesta skulle vilja se på en svensk mässa också ;)

// Danne
 
Jag var där förra året, mässan var rätt kass då. Men jag åker dit i år igen. :D

Samma här.

Det finns några föredrag som verkar vara intressanta för mig och så finns en ny bok från Calazo

Men vilken bedrövlig webbsida
jag klickar på ”för besökare” – ”botanisera bland utställare" och företag”-”alla” och får då upp 4*4 = 16 st. sedan klickar jag på ladda in fler och får 16 st till.
väljer jag sedan att klicka på ett företag och väljer deras webbsida för att kolla vad dom har/gör så är allt nästan väl.
Men när jag sedan klickar på bakåtpil för att komma tillbaka till mässans webbsida så kommer jag till startsidan och inte dit jag kommit efter ett större antal klickningar.
Så det blir att börja om från början. Klart irriterande när man vill kolla fler än några företag som inte råkar ha ett namn som gör att dom kommer bland dom 16 första.

Jag har Firefox 10.0.2 men det är lika illa om jag använder Internet Explorer

Per
 
snart

Ja bedrövligt eller inte men jag åker dit i år igen.
Fast i år blir det nog mest att gå på olika föredrag.
 
Samma här.

Det finns några föredrag som verkar vara intressanta för mig och så finns en ny bok från Calazo

Men vilken bedrövlig webbsida
jag klickar på ”för besökare” – ”botanisera bland utställare" och företag”-”alla” och får då upp 4*4 = 16 st. sedan klickar jag på ladda in fler och får 16 st till.
väljer jag sedan att klicka på ett företag och väljer deras webbsida för att kolla vad dom har/gör så är allt nästan väl.
Men när jag sedan klickar på bakåtpil för att komma tillbaka till mässans webbsida så kommer jag till startsidan och inte dit jag kommit efter ett större antal klickningar.
Så det blir att börja om från början. Klart irriterande när man vill kolla fler än några företag som inte råkar ha ett namn som gör att dom kommer bland dom 16 första.

Jag har Firefox 10.0.2 men det är lika illa om jag använder Internet Explorer

Per

Öppna de företag du vill läsa mer om i nya flikar. Antingen genom att hålla ner "ctrl" och klicka på länken, eller högerklicka och välja "öppna i ny flik" eller något liknande :)

Ang mässan så åker jag nog dit och tittar... men håller med om att kvaliten inte är den bästa på mässan. Klämma på prylar, kolla lite leder och fiskegrejer. Jobba på att få flickvännen mer intresserad av att ge sig ut :)
 
Någon som varit där i år ?

Det vore intressant att läsa om hur årets mässa varit från någon som varit där.
Har du varit på mässan skulle jag uppskatta ett par ord om vad du tyckte.
(Oavsett vilket blir det inget besök för min del i år.)

Tack på förhand !
 
Jo då...

Jag har varit där 2 gånger (Torsdag & fredag) pga att jag fick 2 biljetter.

Det har blivit mindre är första intrycket. Dem stora mässhallen som Vildmarksmässan bara för några år sedan huserade i själv delades nu med båtmässan. Efter båtarna kom fiskdelen sedan jaga delen och längst bort var friluftsdelen.

Man kan ju tänka då att det var lite smart av mässpersonalen att lägga fiskebåtar precis bredvid fisket men det hade de inte gjort. Fiskebåtarna fanns där men också lyxjakterna precis som samma blandning fanns i de andra båthallarna.


Nu till Friluftsdelen av mässan:
Det var positivt att det minskat med rena försäljnings montrar. Visst fanns dom men de var inte många när man väl kommit in på friluftsmässans del.

Ett par fotografer ställde ut fina fotografer som de tagit. Även Anneli Pompe ställde ut bilder på sig eller som hon tagit under vattnet. Dessa bilder kunde gärna ha varit till försäljning.

Det fanns flera tillverkare där som hade väldigt begränsad försäljning ett bra sätt att få klämma, känna och fråga om deras produkter från annat än försäljningspersonal. Tyvärr så fanns då inte deras konkurrenter där så det var svårt att jämföra.

Det fanns 3 platser där man kunde lyssna på föredrag men tyvärr så var det bara ett par som inte hölls av företag som arrangerade vandringsresor. Intressant att lyssna på med fina bilder men ändå ren reklam. Men mitt ibland dessa fanns det föredrag från personer som varit ute på riktiga äventyr på egen hand, dessa var välbesökta och mycket intressanta.

Själv skulle jag vilja höra föredrag av Janne Corax & Anneli Wester om deras egna äventyr. De kom dit strax efter jag gick därifrån så jag missade dom helt tyvärr.

Real Torrmat var där och man kunde provsmaka lika gott som vanligt, men de kan ju göra en större sak i sin monter. Låt en kändiskock komma dit och göra blindtest och jämföra olika sorters torrmat osv. Nu var det mest bara försäljning.

Blå Band har satt sitt märke på Svenska försvarets nya mat de ska äta ute i fält.
Där fick man också provsmaka & efter ha ätit deras fruktansvärda "expeditionsmeal" så blev jag väldigt överraskad. Helt klart i samma klass som Real, de kommer kosta nästan samma och säljas på Outnet givetvis då Ola Skinnarmo är deras reklam äventyrare.

I det stora hela var mässan ganska bra i år enligt mig. Men det är väldigt mycket som kan bli bättre.
Få dit fler äventyrare som berättar om deras egna äventyr.
Få dit flera tillverkare av samma produkter.
Få dit fler naturfotografer som visar upp sina bilder.
Givetvis få dit vanliga människor som visar upp sina små äventyr som alla kan klara av.

Saker som jag tyckte extra mycket om:
Upplevelseburken
Som jag tyckte var ett väldigt bra sätt att få fler familjer ut på små äventyr när idéerna tryter.

Tycker om att de har en speciell del där landskap,län, städer, kommuner osv kan ha små "resebyråer" där man kan få få idéer om nya resemål.

Detta är min personliga åsikt om årets mässa
 
Kan inte låta bli att komma med lite reflektioner...

Janne Corax, var han där i helt egen regi eller har han efter många år till slut sålt sig till något företag? Även Annelie Wester har ju faktiskt haft en hel del problem med att hitta intresserade sponsorer - vilket kan höra ihop med att hon alltid ger en helt ärlig recension så det är extremt riskabelt att låta henne testa prylar :)

Amerikanska Cambell Soups nya mat (den som i Sverige säljs under varumärket Blå Band) som de knåpat ihop till försvarsmakten har fått grymt dålig kritik bland soldaterna och anmärkningsvärt nog samma kritik som fick brittisknederländska Unilever som tidigare ägde varumärket Blå Band att förlora kontraktet till norska Drytech, nämligen att för att få maten riktigt bra inom rimlig tid måste man värma på den lite på köket.

Jag antager att de jobbar på att få recepten bättre ur detta hänseende och det hade varit intressant att höra hur maten tillagades på mässan och hur konsistensen var i hänsyn till al dente.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomalin Prylspan på Vildmarksmässan Utrustning allmänt 23
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.