Vildmarksmässan 2012

Mitt totala betyg måste bli knappt godkänt. Det är första gången jag går sedan tiden i Sollentuna. Mycket pga att det inte kännts så intressant med anledningen av det blivit mindre och mindre. I år hade jag förmånen att ha både gratis biljett och transport, Vilket var tur för jag hade inte blivit speciellt nöjd att betalat soppa plus 140 spänn för detta skrala utbud. Håller med övriga om att det helt klart saknas fler leverantörer och föredragshållare med egna äventyr. Det är det som hela mässan går ut på.
Med förhoppning om att det blir bättre går jag gärna nästa år igen.

Ps. Missa inte Sven Yrvind om ni går. En helt fantastiskt inspirerande man.
 
Hemma nu, mässan var helt värdelös, vildmarksmässans del var mindre än nånsin.

Efter sollentuna-tiden har det bara gått utför.
 
Då jag har ett båtintresse också så var det två flugor på smällen, typ.

Skulle det bara vara vildmarksmässan, då var det inte värt 20 mil med bil ToR, 90 kr i parkering och 140 kr entré.
 
Hade man inte fått gratisbiljetter hade det väl varit tom där inne. För det man får kan man inte förväntas betala för!
 
Jag har hört om Vildmarksmässan tidigare och alltid villja sett den. Sagt och gjort så åkte jag ner till Kungliga huvudstaden för att besöka tillställningen nu i dag lördagen dem 10/3 Jag blev inte imponerad. Som någon tidigare nämnde så var det övervägande flugfiske och inte mycket mer! Jag kommer inte att besöka vildmarksmässan en gång till. Det är tur man gillar båtar i alla fall.
 
Inte för att jag har besökt mässan på flera år heller men ju mindre besökare desto mindre mässa för varje år..

Håller med om att i sollentuna var de mkt mer att se,besökte den 3-4ggr.. har iofs bara varit en gång i älvsjö för ca 6-7år sen och de va redan då helt keff..
 
Kan inte låta bli att komma med lite reflektioner...

Janne Corax, var han där i helt egen regi eller har han efter många år till slut sålt sig till något företag? Även Annelie Wester har ju faktiskt haft en hel del problem med att hitta intresserade sponsorer - vilket kan höra ihop med att hon alltid ger en helt ärlig recension så det är extremt riskabelt att låta henne testa prylar :)

Amerikanska Cambell Soups nya mat (den som i Sverige säljs under varumärket Blå Band) som de knåpat ihop till försvarsmakten har fått grymt dålig kritik bland soldaterna och anmärkningsvärt nog samma kritik som fick brittisknederländska Unilever som tidigare ägde varumärket Blå Band att förlora kontraktet till norska Drytech, nämligen att för att få maten riktigt bra inom rimlig tid måste man värma på den lite på köket.

Jag antager att de jobbar på att få recepten bättre ur detta hänseende och det hade varit intressant att höra hur maten tillagades på mässan och hur konsistensen var i hänsyn till al dente.

Corax var där som besökare vad jag förstår Wester var ju tvungen att vara där för att ta mot priset som årets kvinnliga äventyrare.
Ang blå blands mat så tror jag kritiken kommer från deras äldre expeditionsmeal dessa nya hälldes bara vattnet i påsen och 5 min senare var det perfekt. Detta ska vara helt ny mat som inte riktigt är lanserad ännu.
 
En mässa borde ju bestå av så många tillverkare (och eventuellt grossister) som möjligt och så få butiker som möjligt. Nu var det ju väldigt lite av de båda.
Vildmarksmässan suger helt enkelt.
Man kanske skulle styra upp en ny mässa. Någon som känner sig manad?
Hur mycket jobb kan det vara att ordna en mässa?
 
Inte många...

...av de stora företagen var där och gjorde reklam för sina varor. Var ute efter bra info om nåt så grundläggande som ryggsäckar. Kammade noll.
 
Kan inte låta bli att komma med lite reflektioner...

Amerikanska Cambell Soups nya mat (den som i Sverige säljs under varumärket Blå Band) som de knåpat ihop till försvarsmakten har fått grymt dålig kritik bland soldaterna och anmärkningsvärt nog samma kritik som fick brittisknederländska Unilever som tidigare ägde varumärket Blå Band att förlora kontraktet till norska Drytech, nämligen att för att få maten riktigt bra inom rimlig tid måste man värma på den lite på köket.

Jag antager att de jobbar på att få recepten bättre ur detta hänseende och det hade varit intressant att höra hur maten tillagades på mässan och hur konsistensen var i hänsyn till al dente.

maten lagades med varmt vatten som hälldes i påsen, har prov ätit flera av produkterna under några år och de håller lätt real klass, ska inte förväxlas med deras gamla mat. dagen svenska soldater tycker även att real maten smakar skit så vad de tycker ger jag inte mycket för. För mig så är nya blåband riktigt finna produkter.
 
"Villmarksmessen"

Som ett litet inspel så tycker jag att norska Villmarksmessen är en trevlig tillställning :)

Varit där två år i rad nu, och är nöjd. Den 'går' i Lillestrøm, mellan Oslo och Gardermoen. Klart att det är fusk för mig då jag bor i närområdet, men skulle man nu ha tid och möjlighet till övers helgen efter påsk så, varför inte? :)

http://www.villmarksmessen.no

Det är klart, det är norska priser, men... ja, det är ju gärna utländska priser i utlandet :cool:

(",)
 
Var rätt "vanilj"

Jag var själv där på lördagen, spenderade fem och en halv timme. Men tittade även en del på båtar och marin utrustning, för att det var skoj (även om det inte är min grej). Åtta riktigt små sushibitar för 100kr!! Nja - lite väl dyrt tycker jag för lunchen.

Och vad säger jag om själva mässan - jo det är knappt godkänt! Vandring är min grej och jag är inte längre en grön amatör, det fanns inte så mycket som gav mig något. Det kändes som om montrarna var rätt mycket "vanilj" - trevligt men ingen kick.

Läs mer om min åsikt om Vildmarksmässan (och mycket annat) i min blogg Vandringsman.

Vad vill ni se på mässan då? Kom med önskemål ... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomalin Prylspan på Vildmarksmässan Utrustning allmänt 23
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.