Garmin eller Magellan?

För ett år sedan ungefär sålde jag min Garmin 60CS då jag tyckte att den var överflödig eftersom jag skaffat en bluetooth-gps med sirfstariii. 60CS var väldigt kinkig med mottagningen, och trots att den var stabilare och hade bättre kartmaterial (Friluftskartan) än programmet i min mobiltelefon kändes 60CS hopplöst föråldrad. Numera har väl nästan samtliga modeller av Garmin och Magellan sirfstariii eller något motsvarande som gör att signalen når fram även om man går under ett träd...

Har kikat lite på Magellans nya Triton-serie och tyckte de verkade helt underbara, funderade på 500-modellen då denna hade elektroniskt kompass och barometer/höjdmätare. Även 2000-modellen har detta, men den har dessutom touchscreen och en värdelös (?) digitalkamera, vilket känns som onödiga finesser för min del - fler saker som kan gå sönder, som man ändå inte använder.

Först stod det mellan Magellan Triton 500 och Garmin 60CSx, sedan upptäckte jag även Garmin Vista HCx, som verkar vara allt 60CSx är, fast i ett mindre format och utan möjlighet till extern antenn. Har läst i diverse utländska forum att Magellans Triton-serie haft väldigt mycket problem, programvaran kraschar, strul med drivrutiner osv.

Hur ser Magellans motsvarighet till Friluftskartan ut? Bättre eller sämre? Jag har i huvudsak tänkt använda GPS:en till Geocaching och friluftsliv. Vilken av följande skulle ni rekommendera: Garmin 60CSx, Garmin Vista HCx eller Magellan Triton 500?
 
Är nöjd med min Garmin 60CSx, mottagning även inomhus i villa med plåttak.

Dom GPSer som har kamera har den inte för att du ska ta fina semesterbilder, utan man använder den främst för att lagra en waypoint. Du tar alltså ett foto av hotellet och sedan då du ska hitta tillbaka väljer du bara fotot i goto-menyn slipper du skriva in en adress.

/Ulf
 
Vet inte vad du vill

prioritera men nu kommer ju 60-seriens efterföljare Colorado snart.

Hade jag varit spekulant idag hade jag valt mellan Vista HCx som jag nyligen köpt och är hyfsat nöjd med, den är prisvärd och liten i förhållande till prestanda, och att vänta på Colorado 300 som bland annat har radikalt större skärm och fler pixlar än tidigare 60-serien men är dyrare än Vista HCx.

Colorado finns presenterad i en nylig tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=334468#post334468

Thure
 
Coloradon såg ju riktigt trevlig ut, även om jag är lite skeptisk till det där navigeringshjulet. Någon som vet när den kan finnas att få tag i Sverige?
 
Detaljerade Topo+-kartor

Hur ser Magellans motsvarighet till Friluftskartan ut? Bättre eller sämre? Jag har i huvudsak tänkt använda GPS:en till Geocaching och friluftsliv.

Jag har en Magellan Explorist XL med Topo+ och Map on demand. Någon direkt erfarenhet av Garmins motsvarighet (FriPro) har jag inte, mer än de skärmdumpar som visas här i Navigationsforumet.

Beträffande Topo+ så verkar de vara mer detaljerade än FriPro, inte minst beträffande stigar och namn på stugor som är tagna från Lantmäteriets databas för fastighetskartan (1:12500). Det är ju tveklöst trevligare att se att man har kommit till t.ex. Björkåsen (Topo+) än att man bara har kommit till en stuga...(FriPro).

Topo+ uppdateras lite då och då, vilket inte verkar ske med FriPro. Inaktuellt kartmaterial är väl mest intressant för historiker och dylikt, men då bör väl kartmaterialet vara bortåt 100 år eller mer...

Symbolen för mindre grusvägar och höjdkurvor är mycket lika och förväxlingsrisk råder i Topo+.

Enbart en karta kan visas åt gången i en Magellan. Inga transparanta skikt med andra ord, vilket är möjligt i Garmins modeller. Dessutom lagras varje Magellankarta på ett separat minneskort. Kommer man över områdesgränsen (mellan olika kartområden) så måste man växla minneskort i mottagaren (om man vill ha en mer detaljerad karta än baskartan). Det är förvisso möjligt att få flera kartfiler på ett enda minneskort, men då måste detta göras hos Magellans svenska generalagent (gps@work), som tar 500 kr för besväret. Å andra sidan får du med dig hela kartfilen på en gång, stället för att manuellt behöva ladda in en massa småområden i en Garmin.

Med Map on demand kan man få ett 50 *50 km stort urklipp av Topo+ med alla aktuella fastighetsgränser för 2500 kr (ink moms). Behöver du inte fastighetsinformationen, finns det ingen som helst anledning att skaffa Map On Demand. Garmin saknar f.n. någon som helst motsvarighet till Map On Demand.

Magellans PC-program återger inte Topo+ på ett acceptabelt sätt, varför dessa kartprogram inte kan användas vid ruttplanering och liknande. Här får istället Lantmäteriets svindyra RIK-kartor användas tillsammans med Kartex. En stor skandal tycker jag och jag hoppas verkligen att Magellan och dess svenska generalagent skäms över denna klantighet. (En bakomliggande förklaring från Ola Öhrberg på gps@work vore kanske på plats :) för du brukar ju dyka upp på forumet lite då och då, vilket uppskattas). Denna klantighet finns inte i PC-programmet till Garmins FriPro efter vad jag har förstått.

/Niklas
 
Dessutom lagras varje Magellankarta på ett separat minneskort. Kommer man över områdesgränsen (mellan olika kartområden) så måste man växla minneskort i mottagaren (om man vill ha en mer detaljerad karta än baskartan). Det är förvisso möjligt att få flera kartfiler på ett enda minneskort, men då måste detta göras hos Magellans svenska generalagent (gps@work), som tar 500 kr för besväret.

På Garmin 60 har man ett program på datorn och tankar över dom kartor man behöver. Det "går" att växla mellan t.ex friluftskartan och sjökort men det är inte så smidigt eftersom varje karta består av flera "blad".

/Ulf
 
Magellans PC-program återger inte Topo+ på ett acceptabelt sätt, varför dessa kartprogram inte kan användas vid ruttplanering och liknande. Här får istället Lantmäteriets svindyra RIK-kartor användas tillsammans med Kartex. En stor skandal tycker jag och jag hoppas verkligen att Magellan och dess svenska generalagent skäms över denna klantighet. (En bakomliggande förklaring från Ola Öhrberg på gps@work vore kanske på plats :) för du brukar ju dyka upp på forumet lite då och då, vilket uppskattas). Denna klantighet finns inte i PC-programmet till Garmins FriPro efter vad jag har förstått.

/Niklas


Den bakomliggande förklaringen är väl dålig utveckling av MapSend Lite som jag tror att du syftar på. Den stannade vid beta stadiet för att ersättas av VantagePoint, som jag bara hunnit titta på som hastigast. Där syns dock allting precis som det skall, i alla fall det jag hunnit kontrollera.

/Ola
 
Senast ändrad:
Den bakomliggande förklaringen är väl dålig utveckling av MapSend Lite som jag tror att du syftar på. Den stannade vid beta stadiet för att ersättas av VantagePoint, som jag bara hunnit titta på som hastigast. Där syns dock allting precis som det skall, i alla fall det jag hunnit kontrollera.

/Ola

Inte på min PC i alla fall! Åtminstone inte på den senaste kartversionen av Topo+ område 7 samt Map on Demand (kartfilen alltså, inte programmet med samma namn), där åkermark är gult i min explorist XL men lika ljusgrön som bl.a. skog och tätort i VantagdePoint 1.21. Våtmarker är dock mörkgröna. Vattendrag/diken vägar, stigar och höjdkurvor syns dock. Med andra ord ser det lika illa ut i VantagePoint som i Mapsend lite :(

Är det möjligtvis någon inställning som jag har missat i VantagePoint?
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micke79 Magellan eller Garmin Navigering 2
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
apersson850 Bilnavigator: Garmin Nüvi eller c-serien? Navigering 7
gurra71 garmin 60 csx eller bara cx? Navigering 14
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
salis Aldrig mer en Garmin, eller något från sportmanship! Navigering 11
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
jonasolof Garmin 60 CS eller 76 CS? Navigering 20
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
ulferiksson Tömma garmin map76s till palm eller annan handdator? Navigering 11
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
3313 Garmin 60C eller 60 CS Navigering 4
sejohas Kartor TomTom kontra Garmin Cityselect V.5 eller 6 Navigering 6
Garmin 12 eller 12XL? Navigering 1
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
Garmin 12 eller Garmin 12XL Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.