Garmin 60CS eller handdator med GPS?

Jag har nu en gammal Garmin GPS 12. Det jag främst saknar på den är möjlighet till att kunna ladda ner kartor till den. Nu funderar jag på att skaffa en ny GPS, antingen en Garmin 60CS eller någon handdator med GPS-möjlighet - de kostar ungefär lika mycket. Vad jag kan förstå så är fördelarna/nackdelarna följande:

Positivt med 60CS: tålig, enkel att använda
Negativt med 60CS: inte möjligt att uppgradera minnet, sämre kartmöjligheter än med handdator (?)

Positivt med handdator: går att uppgradera minnet, bättre kartor (?), går använda till annat
Negativt med handdator: ej lika tålig som en "riktig" GPS-navigator, lite krångligare att använda (?)

Någon som har erfarenhet av både handdator och 60CS och kan reda ut vilket som skulle passa bäst för mig? Jag tänkte i första hand använda GPS-navigatorn för geocaching och friluftsliv.

Största tvekan till att inte välja Garmin 60CS är att Friluftskartan tydligen inte ska vara så bra. Jag vill gärna ha en bra topografisk karta, finns det sådana till Garmin respektive handdatorn - är inte så sugen på att själv sitta och pilla ihop kartor.

En annan fråga, är finesserna i 60CS värda den kortare batteritid man får jämfört med en 60C? Går det att stänga av höjdmätare/kompass för att spara på batterier då man inte behöver dem?
 

avslutad210712

Gäst
irrbloss; sa:
En annan fråga, är finesserna i 60CS värda den kortare batteritid man får jämfört med en 60C? Går det att stänga av höjdmätare/kompass för att spara på batterier då man inte behöver dem?

"Du kan inte stänga av höjd mätaren men kompassen kan du stänga av." - svar från sportmanship på frågan

Om finessen är värd den kortare batteritiden kan nog bara du själv svara på.

Vet inte hur det är med den handdator du har tänkt använda dig av men om du inte kan köra på standardbatterier så blir det nog ganska dyrt att köpa laddningsbara batterier för tex en vecka i fjällen.
 
Om du mestadels är ute i fint väder, så finns ju IQUE som kan använda med garmins kartprodukter och 3:part.
Annars finns det ju PDA som kör windows mobile 2003 & pocketpc, och där finns ett ganska stort utbud av olika kartprodukt, tex. tomtom, destinator, fugawi och ozi, för att nämna några.
Fugawi och ozi (tror jag, har inte testat ozi) har stöd för lantmäteriets .rik format.
Men som sagt, batteritiden ligger oftast på några timmar, om du inte köper extra batteri.
Skall du vara ute i minsta väta måste du ha någon form av skydd, typ plastpåse över PDAn.
En "vanlig" gps brukar dock klara 30 minuter på 1 meters djup. (i allfall garmin)
 
Jag har en Vista och en iQue. Däremot har jag ingen 60CS, men jag har begrundat den, så jag tror att jag kan bedömma dess förtjänster ändå.

Jag skulle INTE rekommendera iQue för den som tänkt sig att använda den främst ute i skogen.
* iQue är en bra bilnavigator.
* iQue är en bra kontors-PDA (Palm).
Slut på den listan.

* 60C(S) är en bra naturlivs-GPS.
* 60C(S) är en hyfsad bilnavigator (om man kompletterar med City Select).
Slut på den listan.

Batteritiden är inget problem med 60CS kontra 60C. Min Vista har ju samma funktioner, så jag kan lätt jämföra. Höjdmätningen tar ingen ström att tala om, så den spelar ingen skillnad.
Elkompassen tar bara ström när den behövs, dvs om den är aktiverad och man står still en stund. Så snart du rör på dig kopplas den ur.
Detta är ställbart. Själv har jag min inställd så, att om jag står still mer än 30 sekunder, kopplas den in. Rör jag mig över 4 km/h kopplas den ur. Det innebär att normal gåtakt räcker för att koppla ur den.

Dessutom aktiverar jag bara kompassen när den behövs, alltså när jag behöver kunna se en riktning utan att flytta på mig. Vilket vanligtvis inträffar när jag har några meter kvar till en geocache.

Att syfta fram en viss punkt kan man bara göra med enheter som har elektronisk kompass, så den är inte bara till för att kolla väderstrecken vid stillastående. Detta har jag själv använt vid något tillfälle, för att positionsbestämma en punkt, som jag inte kunde gå till. Det var för blött...

Anders
 
apersson850; sa:
Att syfta fram en viss punkt kan man bara göra med enheter som har elektronisk kompass, så den är inte bara till för att kolla väderstrecken vid stillastående.

Jag har nyligen börjat Geocacha lite med en lånad Magellan 320. Denna gamla modell har naturligtvis ingen kompass, men jag har kommit på en syftningteknik som fungerar ganska bra. I "kompass-läget" visas solens position och med hjälp av detta går det ta ut riktningen mot en cache hyfsat noggrant. Bara ett tips ifall någon inte tänkt på den möjligheten - fungerar dessvärre inte om det är mulet eller nattetid. :)

Efter en hel del funderingar fram och tillbaka och mental övertygelse att jag "behöver" en GPS har jag nu beställt en GPSmap 60C. Kollade igenom manualen på nätet och såg att den inte verkar markera solens position i kompassvyn som min lånade Magellan gör. I "Syn and Moon" kan man dock se solens position för valfri tidpunkt, är det någon som vet om man kan få med solens position även i kompass-vyn?

/Andreas
 
Jag tror att de på Garmin hellre vill att du lägger pengar på en enhet med elektronisk kompass.

I iQue, som inte finns med dylik kompass, visas solen och månen i satellitvyn. Kompassvy finns inte heller på den modellen.

Anders
 
GPS + Handdator

Varför inte komplettera din GPS 12 med en kabel till en handdator så får du en bra gps som klarar ruggväder och en bra kartplotter som du kan ta fram när du behöver titta på kartan.
Då kan du även köra tex TomTom på handdatorn och få bilnavigering!!
 
Tack för era svar. Batteritiden på handdatorlösningen hade jag inte tänkt på. Det är ju en ganska stor nackdel. Det lutar nog åt en 60CS iaf, någon som vet om det finns bättre topografiska kartor till Garmin än Friluftskartan, eller om det är på gång? Hur är det med topografiska svenska kartor till Magellan?
 
irrbloss; sa:
Hur är det med topografiska svenska kartor till Magellan?

MapSend Topo Sweden skall ju vara på gång sägs det?!?! Jag har sett MapSend Topo Norway samt skärmdumpar från topo USA..... verkar riktigt bra, så jag längtar tills jag får lägga mina långa fingrar på den svenska.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
Maua Baskartor Garmin 60CS? Navigering 4
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24
piza03 Garmin 60CS fart Navigering 4
piza03 Garmin 60CS IMG2GPS find Navigering 2
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
DTM Efterföljare till Garmin 60CS? Navigering 5
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
xhib Batteritid i Garmin 60CS Navigering 2
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
Uppgradering till Garmin 60CS Navigering 5
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Lennart49 Garmin 60CS och Mapsource Navigering 10
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Matte14 Blek display på Garmin 60cs Navigering 1
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
laser2 Kontrollera minnesutnyttjandet på en Garmin 60CS Navigering 3
bultsaxen GARMIN 60CS importerad och klar Navigering 40
Väska till Garmin 60CS Navigering 3
Lasse L Svensk manual till Garmin Map 60CS Navigering 7
Lasse L Kompassjustering Garmin 60CS Navigering 16
Lasse L Garmin 60Cs uppdatering Navigering 2
fafner Garmin 60CS vs. 60C Navigering 10
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.