Ersättare till Garmin 60CS på väg!

Var inne hos min lokala Hjertmanshandlare idag för att klämma och känna lite på en 60CS som jag varit sugen på länge. När jag står där och klämmer som bäst kommer en annan säljare fram och börjar snacka. Han talar om att det kommer komma en ny modell som ska heta 60CX. Den stora förbättringen på CX är att den kommer ha SD-minnes slot!
Den kommer ha 128 MB inbyggt minne med mer detaljerad översiktskarta. Antennen är uppgraderad med någon annan antennteknik, han kom inte ihåg vad tekniken hette, den skulle vara starkare. Även skärmen skulle vara uppgraderad. Tydligen kommer även en helt ny serie kartor från lantmäteriet ungefär samtidigt. Skalan kommer vara 1:50000. uppgradering från gamla kartor skulle tydligen vara gratis, så länge man inte gjort någon uppgradering tidigare.Dom har tydligen slutat producera 60CS och enligt säljare A ( som helt uppenbart blev lite sur på säljare B som stod och avslöjade ickeoficiella nyheter som denna, dom hade tydligen fått munkavle av Garmin på utbildningen dom varit på) Det förelåg lite olika bud om när CX ska börja säljas, men troligtvis i april-maj. Vad som var helt klart enligt både A ocb B var att Navship (importör) eller om det är garmin, INTE skulle hinna få fram någon CX till båtmässan i februari. Däremot sa han att dom (hjertmans) får sina nya kataloger i slutet av december, och att modellen rimligtvis borde finnas med i den eftersom den gäller hela året. SC ligger ju numera helt rätt i pris och en CX kommer naturligtvis att bli dyrare, men dom trodde inte att CX skulle komma in lika högt som CS gjorde, utan troligen hamna på ca 6K. Återstår att se om det stämmer.
Det hela låter i alla fall mkt lovande.
Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa en CS, men nu vet jag inte längre! Kommer jag kunna hålla mig till i vår? Priset är ju lite avgörande trots allt.
 
Kartorna?

Det där med fräschare kartor låter som den större nyheten. Skulle dessa kartor kunna användas även i äldre enheter som min gamla svartvita Legend??

Thure
 
[QUOTE
http://www.basspro.com/servlet/catalog.TextId?hvarTextId=73617&hvarTarget=search&cmCat=SearchResults [/QUOTE]

Skulle vara den här i så fall då (mitten varianten) Verkar skumt att den finns att köpa redan, med tanke på att dom inte skulle kunna få fram en till båtmässan?

Priset är ju rätt så det är väl bara att köpa en därifrån då? Skiljer det något på den och en svensk variant? Baskartan är väl samma misstänker jag, eller har en svensk GPS bara baskarta över sverige??
 
Det där med att antennen skulle vara uppgraderad med någon annan teknik tror jag snarare är att Garmin börjar använda SiRFIII chip som är känsligare = "starkare".
 
Hänger det på manualen ?

Maua; sa:

Skulle vara den här i så fall då (mitten varianten) Verkar skumt att den finns att köpa redan, med tanke på att dom inte skulle kunna få fram en till båtmässan?

Priset är ju rätt så det är väl bara att köpa en därifrån då? Skiljer det något på den och en svensk variant? Baskartan är väl samma misstänker jag, eller har en svensk GPS bara baskarta över sverige?? [/QUOTE]

Det är väl någon stackare som ska översätta manualen till svenska, som gör att det tar några månader efter lanseringen i USA innan Garmin 60CX finns tillgänglig på den svenska marknaden.

Per
 
Maua; sa:
Baskartan är väl samma misstänker jag, eller har en svensk GPS bara baskarta över sverige??
Nej inte bara över Sverige men över Europa och delvis Afrika medan USA-sålda enheter har grundkarta över de två amerikanska kontineterna. Teoretiskt är det naturligtvis tänkbart att man lagt in samtliga grundkartor i dessa nyare burkar men det har man mig veterligen aldrig gjort tidigare.

Uppgiften att grundkartan skulle vara utökad i den nya 60:an betyder nog bara att man återgår till den normala grundkarta som finns i de flesta andra enheter men som av minnesskäl förenklades i Vista C och 60 C.

När man har mer kartminne som i dessa enheter blir grundkartan mindre betydelsefull. Den kan dock ändå vara användbar för att göra autorutt på där man inte har detaljerat kartmaterial med autoruttstöd och när man zoomar ut ordentligt är det alltid grundkartan man tittar på.
 
Kommer man att kunna köpa minneskort där kartor (t ex terrängkartan) redan finns inlagd? Skulle i så fall passa mig bra som inte är så van vid att ladda ned och lägga in kartor i minnet.
 
Det finns tre olika områden som Garmins grundkartor täcker:

Americas (Syd- och Nordamerika)
Atlantic (Europa och Afrika)
Pacific (Asien och Australien)

De två sista överlappar lite.
Till iQue får man alla tre på en CD, så man kan välja vilken man vill ha. Klarar man inte av att välja, finns det en fil med alla tre inlagda samtidigt. Tar 30 MB, men då har man översiktskartor över större delen av klotet.

Anders
 
"Prices for the new models seems to be approximately 10% higher than for the predecessors. It's expected that Bass Pro Shops will receive the first units from Garmin the first week in December 2005, at present not confirmed."

Ja, dom finns ju redan på bass pro shop, och till ett mkt överkomligt pris dessutom, återstår att se hur prissättningen blir i svedala!

Tänkte jag skulle ringa till navship på måndag och se om man kan pressa dom på lite information.

Men frågan återstår: Kan man importera en från USA?
Om man får med alla grundkartorna så borde ju saken vara biff, annar blir det knas misstänker jag, om man zoomar ut till max utan grundgarta i botten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.