Fråga gällande basemap i Garmin 60CS

Hej.
Jag funderar på att köpa en Garmin 60CS alt. 60C.
Jag har hittat till relativt bra pris i Sverige men är väldigt osäker då den levereras med US Basemap.
Har även sett att det finns EU Basemap och undrar nu vad skillnaden är och om man ev. kan lägga in EU Basemap i en mottagare som levererats med US Basemap.
Tilläggas kan att jag hittat dom hos ett företag som heter PowerPC i Lidköping. Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa??

Hälsningar
Winstar
 
Winstar; sa:
Har även sett att det finns EU Basemap och undrar nu vad skillnaden är och om man ev. kan lägga in EU Basemap i en mottagare som levererats med US Basemap.
Grundkartan är ingen ersättning för detaljerade kartor men om man använder GPS:en för vägnavigering och framförallt när man använder autorutt (GPS:en kan själv förslå vägval) så är "rätt" grundkarta ett väldigt bra komplement till de detaljerade kartor man laddar in.

Man kan spara kartminne genom att bara ladda in detaljerade kartsegment över områden där man verkligen behöver det och på sträckorna dessemellan, där man ändå bara kör på större vägar så räcker grundkartan bra. Med sådan användning kan man använda autorutt över ett betydligt större område än som annars är möjligt p.g.a. begränsningar i kartminnet.

I områden där det inte finns detaljerade kartor som t.ex. i forna östeuropa så har man med en europeisk grundkarta i alla fall just en grundkarta istället för en blank skärm.

Om man zoomar ut ordentligt för att få överblick så får man med rätt grundkarta för den kontinent där man befinner sig just en överblickskarta med större vägar och samhällen medan man med fel grundkarta återigen får en i stort sett blank skärm.

För den händelse man någon gång vill sälja sin enhet begagnad så är andrahandsvärdet sämre på en amerikansk enhet här.

Om man bara planerar att använda GPS:en på sjön, i terräng eller inom ett begränsat geografiskt område så använder man normalt inte grundkartan alls.

Det går inte att byta grundkarta i en Garmin.

Om man vill ha en europeisk enhet så brukar ofta någon av dessa vara bland de billigaste butikerna:
http://www.aspidshop.com
http://www.sportextreme.com
http://www.gpsw.co.uk
http://www.globalpositioningsystems.co.uk

Eftersom de här butikerna ligger inom EU betalar man (vanligen) moms i försäljningslandet och ingen tull.
 
Jag köpte själv en gpsmap60cs i höstas med europa baskarta från aspidshop. Aspidshop var bland de billigaste då och det funkade jättebra. Skulle jag köpa gps idag skulle jag inte bry mig om grundkartan då den är tämligen värdelös. Speciellt på gpsmap60 som har en bantad version av grundkartan.
Vitsen med 60:an som jag ser det är att man vill ha en friluftsgps (med vanliga batterier) vilken inte kräver så mycket kartor.
Annars kan man ju lika gärna köpa en quest eller 276:a som jag valde mellan och då får man bättre med plats att ladda in de kartor man behöver. Själv planerar jag att komplementera med en större gps så småningom
Beror ju på vad man skall ha den till.
Fördelen med 60:an är att den funkar till allt och nackdelen att den har litet minne och liten skärm.
 
När jag bara hade min Vista, tyckte jag att baskartan var bra. Vistan har baskarta motsvarande en GPSMAP 76CS eller Quest, alltså bättre än Vista C eller GPSMAP 60CS.

Men nu när jag använder iQue 3600a till allt "vanligt" navigerande, och utnyttjar Vistan när jag går/springer/cyklar osv. i terrängen, då är det ytterligt sällan jag har någon nytta av den baskartan i Vistan.

För övrigt är iQue 3600 en av få Garminmodeller, där man faktiskt kan byta ut baskartan. Amerikansk, europeisk och asiatisk medföljer på CD. Installeras på SD-kortet. Finns även en med alla tre samtidigt. Bra för den som ofta reser överallt.

iQue 3600a har baskartan i internt flashminne. För den kartan gäller samma som i övriga modeller från Garmin, dvs. bara Garmin själva har programmet som krävs för att byta ut den. Däremot kan man här lägga in en extra baskarta på kortet, så att man kan ha två av tre områden. Eller så lägger man världskartan på kortet, och har då ingen egentlig nytta av att det redan finns en i flashminnet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
sem Problem med basemap i Magellan Navigering 4
jonasolof Friluftskartan och iQue basemap samtidigt? Navigering 2
Johan es MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend? Navigering 23
jamner Magellans Wold Wide BaseMap Navigering 4
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
JET Uppgradera eTrex Legend + Basemap ? Navigering 6
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
kalleka Hur bra är inbyggt Basemap för LEGEND? Navigering 16
ekis "Kalibrera" basemap i Legend Navigering 3
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.