Nybörjar-fråga om positionsangivelser

Nu när jag användt MG Europe och min Legend ett tag tillsammans så inställer sig frågan hur tusan jag konverterar positionsangivelser till något som kan användas för att lägga upp en ny waypoint i MG Europe?
Finns det någon konverteringstabell eller så?
Hur många olika format finns det och vad heter dom?

Exempel 1:
positionen X=6733083 Y=1457819 skulle ligga söder om Leksand men i MG Europe om jag knappar in en waypoint som N67 33.083 E14 57.819 så hamnar jag i nordnorge.

Exempel 2:
Enligt format RT90 (?) så skulle 1457625E,6569300N ligga i Närke men när jag knappar in waypoint som N66 09.300 E14 57.425 i MG Europe så hamnar jag återigen i Norge.

Hur gör man för att få siffror som går att mata in i MG Europe och få korrekt position?
 
Visningsformat

Utan att ha MG Europe och GPS med karta kan jag nog hjälp dig. I Sverige är visningsformat Swedish Grid (rikets nät) tillsammans med RT90 (kartdatum) smart men det funkar inte i andra länder.

Swedish Grid består av 7 + 7 siffror utan blanktecken och decimalpunkt som X=6733083 Y=1457819.
Visningsformat N66 09.300 E14 57.425 är dd mm.mmm dvs grader minuter och decimaler av minuter (bågminuter för att vara riktigt knusslig).

Om det inte går att ställa in Swedish Grid i MG Europe så får du ställa om till dd mm.mmm på alla ställen inklusive i GPSen och använda dig konsekvent av detta visningsformat.

Per Brune
 
Bara för att klargöra...

Jag har alltså hittat Lantmäteriets sida om Geodesi och konverteraren där med alla sina varianter på konverteringar.
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=203

Jag valde för enkelhetens skull valet "Gör om dina koordinater från svenska kartans rutnät (RT 90)
till att passa GPS-mottagaren (WGS 84)"

Sen knappade jag in t ex de X/Y koordinater ifrån mitt ursprungs-inlägg (som enligt uppgift skulle ligga utmed riksväg 70, 2km söder om Leksand).
Då spottade konverteraren ur sig följande:

GTRANS server 3.4 Indata (RT 90 2.5 gon V 0:-15) : 6733083.000 1457819.000 0.0 Till system: SWEREF 99 lat long ellh Resultat: Lat_Long_h= 60 42 45.18510 15 1 56.97493 30.291

Varpå jag i MG Europe knappade in en waypoint som
N60 42.452 E15 15.697.

Nu hamnar jag åtminstone i Dalarna istället för i Norge, men alls inte där jag borde hamnat enligt uppgift. Jag gör säkert ett löjligt nybörjarfel. Vänligen tipsa mig om hur jag gör rätt tack.
 
Re: Visningsformat

Det går att ställa in RT90 i MetroGuide Europe, eller snarare i programmet MapSource. Välj menyn Edit, Preferences och fliken Map Datum och välj sedan RT90 under System Defined Datum. För att visa koordinaterna som X och Y går man därefter till fliken Position och väljer Swedish Grid under System Defined Grid Formats.

Också GPS:en kan ställas om till RT90.
 
Mera om format

Det finns tre sätt (format) att ange punkter med latitud och longitud. På Lantmäteriets sida om koordinattransformation (http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=203, klicka "Geodesi och GPS" och Transformera Online) beskrivs detta med att latitud och longitud skrivs som GRAD MIN SEK eller GRAD MIN eller GRADER med eventuella decimaler efter decimalpunkt. I min GPS-mottagare (Garmin 12) motsvarar detta "positions-formaten" hdddºmm'ss.s, hdddºmm.mmm' och hddd.dddddº (där h står för väderstreck N, E osv., d för grader 360 på varvet, m för minuter 60 på en grad och s för sekunder 60 på en minut). Det mellersta formatet är nog det mest använda och det är tydligen det Du har använt i MG Europe. Men siffrorna Du fick ut genom konverteraren var i det första formatet. Inställt kartdatum skall i allmänhet vara WGS 84.

Det finns ett matematiskt samband, men det enklaste är att låta GPS-mottagaren att räkna om. Man ställer in det format som man har koordinaterna i, vare sig det är i lat och long (i någon av de tre formerna) eller i Y och X (E och N), och skapar en waypoint. Sedan kan man ställa om formatet och ta ut andra omräknade siffror för samma punkt.

Den manuella omräkningen är annars mellan de två senare formaten mm.mmm / 60 = .ddddd och alltså .ddddd x 60 = mm.mmm. Samma faktor används mellan de två första där hdddºmm är oförändrat och ss.s / 60 blir .mmm och .mmm x 60 blir ss.s. Att använda faktorn 3600 mellan det första formatet och det tredje går bara om det är hela minuter. Annars får man göra omräkningen i två steg, tror jag.

Latitud och longitud utgörs alltså av vinkelmått, medan RT 90 räknar rätvinkligt i meter från en fiktiv punkt på eller nära ekvatorn. Om Du har en Garmin (annan än Vista ver. 2.22 eller senare) förbättrar Du noggrannheten i RT 90 genom att använda ett User grid enligt anvisningarna på länken ovan > Geodesi och GPS > Tips om GPS. Observera att kartdatum då skall vara WGS 84.

En tusendels minut (sista siffran i det andra formatet) är i nordsydlig riktning 1,85 meter och i ostvästlig riktning cirka 1 meter i Sverige, litet beroende på hur långt norrut man är. (Varför kan man f.ö. inte säga sydnordlig och västostlig riktning när det är så man räknar i Sverige?)

Se också följande tidigare diskussioner:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10855
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7942
 
Lite till, John

Jag tittat lite mer på Transformationssidan, där Du lade in en punkt nära Leksand och fick svaret 60 42 45.18510 15 1 56.97493 (de följande siffrorna är en höjdangivelse utan intresse). Det är alltså i formatet hdddºmm'ss.s och jag har inte hittat att man kan välja något annat. Men vad som är viktigt är att uträkningen inte visar inledande nollor. Siffrorna 15 1 56 skall alltså läsas E 15º 01' 56". Vidare visas fem decimaler, vilket knappast är befogat med hänsyn till att ingångsvärdet kan ha noggrannheten +- några meter; en sekund är 30 meter i sydnordlig riktning. I vart fall sväljer min GPS bara en decimal på sekunderna. Arundning av Lantmäteriets värden ger alltså N 60º 42' 45.2" E 15º 01' 57.0" och det är precis vad min Garmin 12 ger som svar på de RT-koordinater som Du använde i Ditt inlägg (jag lade naturligtvis in dem med User grid). Det motsvarar i de andra formaten N 60º 42.753' E 15º 01.950' resp. N 60.71256º E 15.03249º (kontrollräkna gärna om formlerna i mitt förra inlägg stämmer, jag kan ju också ha skrivit av någon siffra fel).

Fotnot: Att ' används som beteckning för minut och " för sekund har jag kanske tagit för självklart.
 
Re: Mera om format

Memme; sa:
Om Du har en Garmin (annan än Vista ver. 2.22 eller senare) förbättrar Du noggrannheten i RT 90 genom att använda ett User grid enligt anvisningarna på länken ovan > Geodesi och GPS > Tips om GPS. Observera att kartdatum då skall vara WGS 84.
Version 2.37 till Legend ser ut att vara funktionellt motsvarande 2.22 till Vista.
 
Rastplats

När jag letar mig till X=6733083 Y=1457819 (RT90) i Kartex, hamnar jag rätt nära en rastpalts vid väg 70. Lägger jag en WP där och ställer om min GPS (Garmin 12CX) från Swedish Grid och RT90, till hdddº mm.mmm' och WGS84 så får jag N60º 42752' och E 015º 01.951'. Ställer jag om till hdddºmm'ss.s får jag N60º 42' 54,1'' E 015º 01' 57.1'' fortfarande WGS84.
Tänk på att de sista siffrorna som Karl Sidenbladh skriv inte är signifikanta, och på att det finns något som heter numerisk stabilitet. Så om du "byter tillbaka" är det inte säkert att du får de ursprungliga siffrorna. Se även "Konvertera mellan olika koordinatsystem" http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7909 där konvertering mellan olika visningsformat och kartdatum diskuterades.

Per Brune
 
Överväldigad!

Tack för alla kloka och fantastiskt detaljerade svar! Nu har jag en del att pyssla med i helgen att lära mig det här och hur jag hanterar formaten.
 
Bågsekunder med 5 decimaler.

Hej Memme

Ja, det kan tyckas obefogat med så många decimaler när positionen är känd på några meter när. Nu är det så att Lantmäteriets geodesi-hemsidan skall serva alla, även de som har noggrannhetskrav på millimeternivå eller som vill verifiera en programvara/parametrar avsedd för sådan verksamhet. Fem decimaler ger avrundningsfel på 0.1-0.2 millimeter. Själv använder jag rutinmässigt 6 decimaler i mitt arbete./Mvh Bo-Gunnar
 
F'låt en yngling

Hej Bo-Gunnar!

Jag skrev tidigare: "Vidare visas fem decimaler, vilket knappast är befogat med hänsyn till att ingångsvärdet kan ha noggrannheten +- några meter." Jag menade förstås att det inte är meningsfullt att använda så många decimaler när man läst in en punkt från karta eller med handhållen GPS. För en användare som har millimeternoggrannhet i ingångsvärdena är ju saken en annan.

Förresten, kan transformationssystemet få ut koordinaterna i annan form än hdddºmm'ss.s(ssss)?

Memme (självlärd)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gidenstam nybörjar gps Navigering 1
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.