fråga om 60CS

när man är ute och vandrar så kanske man vill stänga av sin 60CS för att spara på batterierna, men då slutar trippmätaren registrera.. samma med "tracks", det blir inga "tracks" utan det blir ett hopp från där med slog av gpsen tills att man satte på den. Någon som vet om det finns någon inställning för det?
 
Hur ska den kunna registrera trip eller track om du har stängt av den?
Annars finns väl "power save mode" (på äldre modeller iaf) vilket innebär att den samlar glesare med trackpoints...
 
Batterisparläge innebär inte alls att den samlar spårpunkter glesare. Däremot att den inte beräknar positionen en gång i sekunden, utan en gång var fjärde sekund, sådär ungefär.

Anders
 
apersson850; sa:
Batterisparläge innebär inte alls att den samlar spårpunkter glesare. Däremot att den inte beräknar positionen en gång i sekunden, utan en gång var fjärde sekund, sådär ungefär.

Anders
OK, jag förutsatte att det blev glesare track när positionen räknas mer sällan...
 
Ska förklara lite tydligare..

Om jag är ute och vandrar nu och stänger av den, ja då blir det inga "tracks" längre det blir ett hopp tills jag slår på den igen. Det jag vill då är att gpsen ska dra en rak linje från det att jag stängde av den tills att jag slog på den och lägga till den distansen på ex trippmätaren osv.

Om vi leker med tanken att jag ska gå 2 mil rakt norrut. Ja då känns det löjligt att gpsen ska vara påslagen i 4 timmar, batterierna räcker ju bara 20 timmar.
 

avslutad210712

Gäst
bultsaxen; sa:
Ska förklara lite tydligare..

Om jag är ute och vandrar nu och stänger av den, ja då blir det inga "tracks" längre det blir ett hopp tills jag slår på den igen. Det jag vill då är att gpsen ska dra en rak linje från det att jag stängde av den tills att jag slog på den och lägga till den distansen på ex trippmätaren osv.

Om vi leker med tanken att jag ska gå 2 mil rakt norrut. Ja då känns det löjligt att gpsen ska vara påslagen i 4 timmar, batterierna räcker ju bara 20 timmar.

Min ritar i alla fall ett rakt streck ifall jag slår av den och sedan på igen efter ett tag.

Vet inte om det skiljer mellan olika ex av 60 CS men om det inte är alltför kallt ute får jag i alla fall ut mer än två vandringsdagar per ladding utan att hålla på att slå av och på min GPS. Och då räknar jag en vandringsdag som ungefär 10 timmar. Dessutom leker jag alltid lite med den på kvällen i tältet.
 
Det fungerar

Om jag kommer ihåg rätt så kan du komma åt detta genom att spara ned ditt färdspår till en rutt. Min erfarenhet är från Garmin Legend. Om du sparar ned exempelvis från midnatt så lägger GPSen ihop alla snuttarna du registrerat med raka streck mellan. Samma fenomen uppstår om du tillfälligt inte haft postitionsbestämning pga radioskugga.

Snuttarna för sig registrerar bara distansen för varje snutt.

Typ.

Labba lite själv och kolla plotarna på karta så förstår du hur det funkar.

Thure
 
Borde det inte finnas en funktion så att GPS:en tar en position säg var 5:e minut under resten av tiden kan den vara avstängd? Det skulle vara perfekt under en vandring då hastigheten inte är så hög och då det inte är hela världen om rutten skulle skilja något. Ovanstående är rent teoretiskt jag vet inte hur verkliga GPS:er fungerar.
 
Räta sträck

Gillar man räta sträck mellan olika trackpunkter kan jag rekommendera Kartex 3.05, vilket jag annars inte gör.
När jag åkt skridsko på en sjö, stängt av GPSen och åkt bil eller buss till en annan sjö slagit på GPSen och börjat åka skridsko igen, vill jag inte ha en rät linje mellan första sjön och den andra sjön.

Kartex 3.05 kommunicerar utmärkt med Garmin 60C om man har en tillräckligt gammal version av Kartex 3.05 och ställer in på Garmin 12XL. Se mitt inlägg på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25977

Per Brune
 
Re: Räta sträck

Brune; sa:
När jag åkt skridsko på en sjö, stängt av GPSen och åkt bil eller buss till en annan sjö slagit på GPSen och börjat åka skridsko igen, vill jag inte ha en rät linje mellan första sjön och den andra sjön.

Håller helt med. Man vill också ofta registrera separata rutter från åtskilliga tillfällen på sin GPS innan man laddar in det man vill behålla i sin dator eller skriver ut.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
3313 60CS återstart Navigering 6
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
Tony-Avesta 60CS vs. 60CSx en liten recension Navigering 1
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
jonasolof 60CSx jämförd ned 60CS Navigering 7
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
3313 Dubbla kartor i 60cs Navigering 1
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
fson Mapsource till 60CS strular..? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.