Detaljer på garmins basemap

Jag undrar bara hur detaljerad basemapen är i en garmin 76s. Kan man se gatunivå i Göteborg tex, eller är det bara större vägar som E6? Hur (up to date) är den, finns tex nya sträckningen på E6 i Uddevalla med?
Den med US basemap är ju betyligt billigare, men bara om jag inte behöver köpa extra kartor.
 
MetroGuide

Nu har jag ju amerikansk karta i min, så jag kan inte svara direkt på din fråga. Garmin själva säger att WorldMap (som dock är fruktansvärt gammal i vissa avseenden) är något liknande baskartan i enheten.

När jag är i USA räcker baskartan till för att se att man hamnar i rätt stad, om den är av någorlunda storlek (kanske 10000 - 20000 invånare), samt att jag är på väg på rätt håll mellan städerna, men MetroGuide USA (eller kartboken!) behövs för att reda ut vilken väg man ska ta.

I Los Angeles, exempelvis, där jag känner till en del områden hyfsat (jag har inte varit där efter att jag skaffade Vistan), finns vissa gator, med namn, men inte vartenda kvarter. I MetroGuide finns ibland även gågatorna med (i den mån sådana existerar i USA, detta billand).
Det är kanske något liknande i Göteborg, men jag vet inte. Nån som har en kan väl ta en skärmdump av baskartan, så kan vi se hur det ser ut. Pelle, har du gjort av med din Vista? Är baskartan likadan i den GPS V jag vet du har nu? Kan du lägga en bild av den på rindar.net?

När jag är hemma i Sverige tycker jag att jag vill ha en karta i stil med MetroGuide, oavsett vilken baskarta som finns i burken. För snabbkoll av hur det ser ut i Europa är ju min Vista värdelös, men det är ändå inte så praktiskt på den lilla displayen.

Samtidigt vet jag en del, som tycker att baskartan är väldigt värdefull. Speciellt är den klart det, om man har en GPS som GPS V, som kan köra autorutter på baskartan.
 
Basemap

Tack för ditt svar Anders!
Skall jag köpa till något blir det ett bluechart, och då vore det trevlig med en hyfsat uppdaterad basemap i den att navigera efter på vägarna.
Går det att uppdatera infon i basemapen?

Efter att ha läst några inlägg så verkar det att ta väldigt lång tid att ladda upp kartor från tex metro guide, så hur stor området (ungefär) täcker dom 24MB?
 
Re: MetroGuide

apersson850; sa:
Det är kanske något liknande i Göteborg, men jag vet inte. Nån som har en kan väl ta en skärmdump av baskartan, så kan vi se hur det ser ut. Pelle, har du gjort av med din Vista? Är baskartan likadan i den GPS V jag vet du har nu? Kan du lägga en bild av den på rindar.net?
Din önskan är min lag :)
Nej, jag har inte Vistan kvar men enligt vad jag hört och sett är grundkartan identisk i alla Garmin. Möjligen att det skett en uppdatering i den ganska nya 76S? Sveriges framsida ser ut så här i en GPS V http://www.rindar.net/Temp/Grundkarta.bmp, det blir inte bättre även om man zoomar in och gatunamnen finns inte med.

Grundkartan har sin stora förtjänst i att den kan användas för enklare navigering som krävs när man åker längre sträckor och bara behöva ladda detaljerad kartinformation för de ställen man verkligen behöver det. Detta fungerade utmärkt för mig på en tur nu i somras. Trots att man med motorcykel ofta vill hitta andra vägar än motorvägar behövde jag inte någon papperskarta för att hitta på landsvägarna och kunde ändå åka spik till adresser i fyra olika städer runt om i södra landet.
Suveränt, underbart, ända in i kaklet! :)
 
Basemap

Tackar allra ödmjukast Pelle!
Nu till en följdfråga...

När du nu åkte genom skåneland, hände det gågon gång att basemapen var inaktuell? Alltså var du ute och körde mitt i nowhere.

Anledningen till att jag frågar så mycket om hur aktuell basemapen är, är för att jag laddade ner metroguide och testade i datorn och fann då att inte nya E6 genom Uddevalla fanns med och den vägen var ju klar för över 2 år sedan.
 
Jodå, både i basemap och MG så finns en del inaktuellt där man kör ute i skogen - även i nyaste utgåvan!

Med basemap har du dessutom stor risk att kontinuerligt vistas i skogen beroende på hur långt du zoomar in bilden eftersom den av utrymmeskäl består av färre antal punkter sammanbundna med raka streck. Det är som föregående inlägg sagt att om man befinner sig på övergripande skala (typ jag ska svänga av från E6:an in på riksväg 26) så funkar basemap utmärkt men vill man köra på detaljer, mindre vägar och samhällen så gäller bara MG eller RR.
 
Re: Basemap

chuck; sa:
När du nu åkte genom skåneland, hände det gågon gång att basemapen var inaktuell? Alltså var du ute och körde mitt i nowhere.
Precisionen är inte är något vidare på grundkartan, vägarna är mycket uträtade jämför med verkligheten och är ofta felplacerade. Oftast räcker det med att använda funktionen "Lock on road" men någon gång kan det vara så mycket att även den slinter iväg. Med lite sunt förnuft är det dock oftast tillräckligt för att hitta.
Anledningen till att jag frågar så mycket om hur aktuell basemapen är, är för att jag laddade ner metroguide och testade i datorn och fann då att inte nya E6 genom Uddevalla fanns med och den vägen var ju klar för över 2 år sedan.
Nu är jag inte så hemma där men om det är att E6 är draget rakt över viken istället för att ta en sväng in i Uddevalla så är det med på nya MetroGuide Europe men inte på grundkartan i GPS V.
Se själv i MetroGuide Map Viewer på http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuro.html

Du nämnde BlueChart, de kartorna tar mindre utrymme än väg- och gatukartor. Hela region EU025 tar om jag sett rätt lite drygt 12 MB, http://www.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=58&cd=Atlantic

I en 76S kan du då fortfarande ladda hela västkusten från Strömstad till Malmö från MG Europe. Adressökning och POI har man nytta av också i ett område man känner till någorlunda men för det måste man ladda detaljerade kartor.
 
Ladda kartor

Att trycka ner 24 MB till min Vista tar ungefär 70 minuter.

Eftersom jag nu har amerikansk baskarta, drar jag in fyra rektanglar (N55-65, E10-20) från WorldMap tillsammans med European MetroGuide. Priset man får betala för att köpa en Vista, inkl. WorldMap, för 3500 kronor.

MetroGuide täcker då sydsverige, inkl. Köpenhamn samt en del av östra Jylland (bara för att det är samma ruta som Göteborg) upp till strax ovanför Göteborg. Därifrån rakt över till Vättern, norrut mot Vänern, sedan rakt österut till Nynäshamn. Ner längs östkusten, inkl. Öland men inte Gotland.

Ska jag längre får jag ladda om, såvida det inte är till USA, för då kan jag klara mig med baskartan.
 
Tack

Vill bara tacka för all hjälp!

Har beställt 76S i dag för 6500:- i Sverige.
Metroguide EU kostade 2200:- dyrt eller billigt?

Behövs det någon kod som i blue chart för MG?
 
Dyr MG

Köpte MG Europe för ungefär 1500 kronor. 47% extra tycker jag är dyrt. MG kräver inga speciella koder. Det är bara att använda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Malta-detaljer på er GPS? Navigering 7
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.