Fråga om GPS

Jag vandrar ofta i länder såsom slovakien, rumänien, bulgarien, albanien och montenegro...
Jag har redan kartor i JPG-format som är ganska bra. De ser ut så här:
http://mapy.mk.cvut.cz/data/Albanie-Albania/Albania_50k/k34-52-1.jpg

Ofta vill jag vandra i områden där det inte finns markerade leder. I t.ex. Albanien finns inga markerade leder över huvud taget... Därför vill jag ha en GPS.

Kan jag lägga in dessa JPG-kartor i en GPS och kalibrera den manuellt? (Oftast kan jag på förhand få tag på GPS-koordinaterna för vissa toppar i området som jag ska vandra i.)
 
Du kan inte göra det i en "vanlig" GPS (Garmin eTrex, 60csx osv), däremot går det i en handdator med inbyggd GPS, men sån har jag aldrig använt.
 
Sök

på nätet. Har du tur har någon tidigare gjort en fri vektoriserad karta som du kan ha i GPSen. Eller du kanske kan få tag i färdspår att navigera efter. Bilderna du har kan du givetvis trycka ut och använda som papperskarta också. Att göra en egen vektoriserad karta är ett arbetsamt alternativ.

Thure
 
Du kan skanna in kartan och använda den i t ex Fugawi eller Pathaway. Sedan ska GPSen ställas in på kartans koordinatsystem och datum också. Det är förmodligen Pulkovo 1942 eftersom det verkar vara sovjetiska militärkartor. Det är möjligt attdu kan kalibrera om genom att sätta ut ett antal koordinater på vägkorsningar mm som du identifierar i Google Earth. I så fall kan du nog få kartan att stämma hyggligt med WGS84.
 
Du kan skanna in kartan och använda den i t ex Fugawi eller Pathaway. Sedan ska GPSen ställas in på kartans koordinatsystem och datum också. Det är förmodligen Pulkovo 1942 eftersom det verkar vara sovjetiska militärkartor. Det är möjligt attdu kan kalibrera om genom att sätta ut ett antal koordinater på vägkorsningar mm som du identifierar i Google Earth. I så fall kan du nog få kartan att stämma hyggligt med WGS84.

Kanon, det är precis detta jag skulle vilja göra!

ELLER. Om man plockar ut sina XY-koordinater från vilken GPS som helst, borde man väl kunna mäta på kartan (dvs min karta i pappersform) var man befinner sig? (Dvs om man har några referenskoordinater att utgå ifrån). Skulle det funka?
 
Men vilken navigator

Hej, läste denna tråden med stort intresse. Men vad jag inte fattade var vilken GPS som klarar av att visa scannade kartor.

Är det så illa att det inte finns?, utan jag kan bara lägga rutter osv på en dator för att sen föra över serie waypoints till GPS:en som sen visar dessa på GPS:ens inbyggda karta? Jag kan alltså inte föra över en scannad karta?

Skälet att jag frågar är att jag funderar på att använda historiska kartor, där jag kan identifiera ett par säkra punkter och sen jämföra den gamla kartan med vad som finns där nu. Exempel på historiska kartor är sockenkartor - som har låg precision men hög detaljrikedom - för att ex.vis jämföra en gammal jordbruksbygd med nuvarande bebyggelse. Exempel på säkra punkter kan vara t.ex. hörn på åkerfält, byggnader som står kvar m.m. Allra helst skulle jag vilja kunna switcha kartan i fält, dvs ladda ner 2 scannade kartor till GPS:en.

Hoppas någon förstår vad jag menat :)
 
Senast ändrad:
Du behöver

en PDA eller en dator som kan hantera rasterkartor. Vanliga hushållsGPSer klarar bara att hantera vektoriserade kartor.

Det finns "ruggade" PDA som klarar lite av vädrets makter. En Laptop med GPSpuck skulle kunna vara ett alternativ om det är bra väder respektive om du navigerar från en bil eller traktor.

Hur är det med marina enheter. Skulle gissa att det finns sådana som klarar rasterkartor?

Thure
 
PDA alltså

Ok, tack! PDA - är det då någon Windows Mobile produkt som gäller? De har ju rätt bra skärmar så det låter som det kan gå bra iaf.

Någon som kan rekommendera vilken mjukvara som gäller? Dels behövs ju något prog på datorn för att fixa till de scannade kartorna, sen behöver PDA:n själva navigations-/visningsprogrammet.

Ursäkta alla dessa frågor, men detta forum är ju en så bra genväg - affärerna som säljer vet ju nästan ingenting. Är f.ö. gammal GPS:are i den meningen att jag köpte en av Garmins första eTrex 2001 och har nyttjat den flitigt år efter år sedan dess på landet och markerat kantarellställen. Ett användningsområde som rekommenderas. :)
 
Program för egna kartor: Fugawi

Fugawi är ett program för PC. Det kan du använda för att kalibrera egna kartor för att använda antingen på PC'n (med ansluten GPS) eller på PDA. Installationen på PC låter dig föra över inte bara kartorna utan även ett visningsprogram till din PDA för att använda kartorna på på din PDA.

Det går med andra ord att göra om jpg-kartan till ett kartformat som du sedan kan ladda över till PDA'n och använda med det tillhörande Fugawi programmet i PDA'n.

Fugawi kostar en del och man bör inte ladda ner en piratkopia från The Pirate Bay.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
k_b dum fråga om GPS Navigering 3
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.