MetroGuide och "basemap" i eTrex Legend?

Jag har en eTrex Legend och undrar om jag kan se både den grundkarta (International Marine Point Basemap Jan 2001) som finns i GPSen och en inladdad karta från en Metroguide-CD samtidigt?

Hur stor del av Sverige (från MetroGuide Europe) får plats i det interna minnet?

/Johan ES
 
Nix

Det finns en grundkarta, som alltid ligger kvar. Den kan man se om man inte har laddat in någon annan karta, eller om man zoomar ut tillräckligt (hur mycket beror på inställningen av detaljnivån).

Sen finns det ett antal marina punkter, som är laddade i användarens kartminne, när man köper mottagaren. Om man laddar in egna kartor, exempelvis MetroGuide, försvinner de marina punkterna.
De kan återladdas med hjälp av en fil som man kan hämta från Garmins hemsida.

När man har MetroGuide inladdat, ligger den kartan i ett lager ovanpå baskartan. Man ser inte baskartan samtidigt som man kan se MetroGuide. Antingen får man alltså zooma ut (enl. ovan), titta utanför det inladdade kartområdet eller stänga av MetroGuide (hela eller enskilda kartblad) för att kunna se baskartan.

Baskartan kan man inte stänga av (på en Legend).

Kolla mer om MG Europe på http://home.rixtele.com/~anders/MGEurope.htm
om du vill.

Anders
 
Tack för ditt svar!

En liten fråga uppstod dock. Vilken fördel har man av det utökade antalet "Track Points" som kan ändras i "Setup Map"?

/Johan ES
 
Visning enbart

En Legend (och Vista) kan lagra max 10000 punkter i den aktiva spårloggen. Det kan bli lite grötigt om man visar allt, så därför kan man välja att visa exempelvis de sista 3000 punkterna.

Anders
 
Om man t ex missar en avfart när man kör med Metroguide, kan den då snabbt beräka en alternativ väg så man kommer rätt ändå?

/Johan ES
 
Legend och Metroguide

En Legend kan inte alls beräkna några rutter, utan det måste man göra i en dator med programmet MapSource (som är en del av Metroguide). Sedan laddar man ned den färdiga rutten till Legenden. Man får en rätt detaljerad hjälp med navigeringen, men om man "kommer bort" kan man inte få någon hjälp med att beräkna någon ny rutt. För att få denna funktion måste man ha en mer avancerad GPS. Eller ha med sig en dator som kan beräkna en ny rutt.

Hur mycket karta ryms då i en Legend? Säkert beror det på vilken del av landet man laddar ned. Om det fins många vägar per kvadratmil bör man få plats med en mindre yta än om det är ett glesare vägnät.

Jag har laddat in "Stockholmstrakten", och det har blivit så att jag har en rektangel med Borlänge strax utanför övre vänstra hörnet och Linköping strax utanför nedre vänsta. Österut går det ut till havet.

Anders Lj
 
Då förstår jag lite mer.

Om vi säger att jag vill åka från t ex Lund i söder till Kiruna i norr så antar jag att jag måste ladda in fler kartor i GPSen allteftersom jag färdas. Går detta att utföra smidigt utan att t ex behöva ändra en tidigare överförd rutt?

/Johan ES
 
Johan.E.S.; sa:
Då förstår jag lite mer.

Om vi säger att jag vill åka från t ex Lund i söder till Kiruna i norr så antar jag att jag måste ladda in fler kartor i GPSen allteftersom jag färdas. Går detta att utföra smidigt utan att t ex behöva ändra en tidigare överförd rutt?

/Johan ES


Njaäo...

I och för sig laddar man rutter för sig och kartor för sig, så man skulle kunna göra så.

Men om man bara ska åka raka vägen kan man försöka att ladda in just de kartavsnitt som ligger längs vägen. Det block kring Stockholm som jag beskrev består t ex av ett drygt tjugutal små kartavsnitt. Man skulle troligen kunna hitta ett urval kartavsnitt som täckte in vägen mellan Lund och Kiruna och som ryms i Legendens 8 MB minne. Listigare är då att lägga in kartor över de delar som man verkligen behöver. Troligen klarar man stora delar av E4 utan navigeringshjälp. :) Då kan man nöja sig med att ladda in start- och slutpunkterna, och kanske några ställen på vägen där man räknar med att lämna stora vägen.

Men Legenden är inte den idealiska apparaten för den typen av navigering. Om man verkligen har behov (eller stor nytta) av navigeringshjälp ska man satsa på något annat.

Anders Lj.
 
En annan fråga...

Om vi säger att jag har möjlighet att ta med en laptop i bilen. Kan jag då få ut mer av Metroguiden? Kan jag t ex se alla de detaljer jag ser i GPSen direkt i Mapsource-programmet? Jag funderade nämligen på om man kanske skulle använda GPSen som antenn och sedan navigera via datorn. Om jag skapar en rutt mellan t ex Stockholm och Rom i Mapsource-programmet måste jag då föra över den till GPSen för att kunna få köranvisningar?

/Johan ES
 
I princip, ja

Några riktiga köranvisningar i stil med "Sväng vänster om 500 meter" får du aldrig ur en Legend.
Enda sättet då är att bara använda den som en (överkvalificerad) antenn till något lämpligt program, som körs i en dator.
Däremot kan man få en linje på kartan, dragen rakt mellan de punkter där programmet tycker att man behöver göra något speciellt. Då fungerar även pilen på GPS:n som en rudimentär köranvisning.

Om du har MapSource igång i en ansluten dator, kan du se din position på kartan under tiden som du flyttar dig. Om du då har den beräknade rutten framme i kartbilden, är det lätt att avgöra om man faktiskt befinner sig på den eller ej. Däremot får man fortfarande själv inse var man är, och när man därför ska svänga hit eller dit.
Jag har inte provat att köra det på detta sättet (min laptop är väl klumpig att ha i bilen och dessutom har jag ingen drivenhet för 12V), men jag skulle föreställa mig att det fungerar bäst med en co-driver som kan sköta kartläsningen på denna automatiska karta.

Läs gärna min utvärdering av MetroGuide Europe. Där har jag visat lite exempel på detta också.

Anders
 
Jag har läst den (http://home.rixtele.com/~anders/MGEurope.htm).

Jag antar att jag (eller en "kartläsare") får jämföra det som visas på datorn med det som finns i verkligheten i form av skyltar mm.

Tack för din hjälp! Jag återkommer om nya frågor skulle uppstå samt när jag själv testat programmet lite.

/Johan ES
 
Jovisst

apersson850; sa:
Några riktiga köranvisningar i stil med "Sväng vänster om 500 meter" får du aldrig ur en Legend.

Anders


Jodå, vissa anvisningar kan man få ur en Legend ifall man har laddat ned en MetroGuide-rutt till den. Inte lika tydliga anvisningar som ett riktigt navigeringsprogram ger. Men den talar om hur långt det är till nästa brytpunkt, och den visar om man ska svänga vänster eller höger när man är framme vid brytpunkten. Anvisningarna kan i vissa fall vara rätt noggranna, och för det mesta räcker de för att man ska hitta fram. MetroGuide har t ex mycket exakta (och troligen för det mesta riktiga) uppgifter om hur det ser ut i olika vägkorsningar.

Anders Lj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
PalleKuling metroguide europe v5 -installationsproblem Navigering 0
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
patrix10 Rutter metroguide europe7? Navigering 7
Enicar MetroGuide V8 Navigering 0
goranwi nRoute v.2.6.1 och MetroGuide 5 Navigering 5
fihn Navigeringsproblem Map60c-Metroguide v.6 EU Navigering 6
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
chuck Metroguide V7 Navigering 0
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Crawler Autorouting med Metroguide v6 Navigering 27
Vandrare Garmin Metroguide och Roads and Recreation Navigering 4
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
Tony-Avesta 60CS och Metroguide Europe...? Navigering 12
kemzon Garmin 76s Metroguide Navigering 4
apersson850 Metroguide Europe 6 Navigering 8
micke.lu MapEdit / Metroguide användare!! Navigering 9
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
jasy Metroguide Navigering 3
jasy Vägval Resplan vs. Metroguide m.fl. Navigering 1
Garmin Vista MetroGuide Europé Navigering 10
Garmin Vista MapSource MetroGuide Navigering 1
chuck MetroGuide Navigering 9
Tony_Avesta MapSource Metroguide Europe, kass sökfunktion!? Navigering 4
Tony_Avesta Nu jäklar har jag fått Metroguide E!! Navigering 4
hogskolan MetroGuide Europe Navigering 2
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
bertilstenfeldt X-pris MetroGuide Europa Navigering 0
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
LarsLa Nya Mapsource Metroguide Europe Navigering 2
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3
lod MapSource Roads & Recreation eller MetroGuide Navigering 6
theo12 E map routeplanner metroguide R&R Navigering 0
sem Problem med basemap i Magellan Navigering 4
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
jonasolof Friluftskartan och iQue basemap samtidigt? Navigering 2
jamner Magellans Wold Wide BaseMap Navigering 4
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
JET Uppgradera eTrex Legend + Basemap ? Navigering 6
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
kalleka Hur bra är inbyggt Basemap för LEGEND? Navigering 16
ekis "Kalibrera" basemap i Legend Navigering 3
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.