Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs

Jag har nästan bestämt mig för en Garmin Etrex Vista C men frågar er som har erfarenhet. Vistan har 24MB inbyggt minne och 60cs 56MB. Jag har bara testat eTrex enklaste modell i somras när jag körde hoj och hade således inte tillgång till kartor.

Kommer jag att svära över att jag inte tog den med mer minne? Vet inte hur mycket 24MB räcker till.

Är ute efter litet format på det mesta jag köper och tycker att 60cs är något stor. Vad gäller finesser har jag inte hittat några större skillnader som skulle göra den till en bättre apparat.
 
Quest!

Hej niklaz,

Jag har själv en Garmin GPS V med 19MB till kartor och det är för dåligt när man använder den på hojen eller i bilen!
Jag kan endast ta mig ca 50-60 mil i en någorlunda rät linje innan det är dags att tanka upp nya kartor. Då pratar jag om City Select 6 där "kartbladen" man laddar upp blivit större än vad de var i CS5.

Själv siktar jag på att köpa den nya modellen Quest som har färgskärm och hela 232 MB för kartor (gäller endast EU-modellen, i USA har den endast 115 MB).

Dessutom har väl inte Etrex C stöd för autoroute? Det har ju 60C och Quest. Då tar kartorna större plats eftersom man även förser GPS med routing-data.

Slutsats: Ska du bl.a använda GPS på MC, välj en modell med mkt minne. I 60C får ungefär halva Sverige plats, tror jag.

Hälsningar
Leif
[Ändrat av svlcm 2004-08-16 kl 07:41]
 
Avsaknad av serieport

Legend C och Vista C saknar vad jag har läst mig till serieport, och därmed NMEA. Kan då ej kopplas ihop med en PDA om man vill ha tillgång till ”bättre” kartor.

3:de parts tillgången på program är blir förmodligen också sämre, då långt ifrån alla program har USB stöd.

Åker man MC kommer man ganska långt per tidsenhet jämnfört med (tramp)cykel, kanot och skridskor, och då är mycket minne aldrig fel.

Per Brune
 
Re: Avsaknad av serieport

Brune; sa:
Legend C och Vista C saknar vad jag har läst mig till serieport, och därmed NMEA. Kan då ej kopplas ihop med en PDA om man vill ha tillgång till ”bättre” kartor.

Garmin vill sannolikt dela upp produktsortimentet tydligare med handhållna konsumentprodukter för "skogsvandraren" som endast levereras med USB. Kan även vara en tanke att knyta kunderna hårdare till det egna kartmaterialet.

Uppdelning i USB och USB+Seriell kommer att stärka Garmins produkter för marint bruk där NMEA är ett måste och här krävs alltså serieport.

Detta är självklar spekulationer från min sida, ingen tror ju väl att GPS-tillverkare kan vara så utstuderade att vi tvingas köpa deras kartprogram!

Nu finns det självklart fördelar med USB, exempelvis så går det att strömförsörja eTREX,eMAP och Geko från dator.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Re: Re: Avsaknad av serieport

stigvig; sa:
Brune; sa:
Legend C och Vista C saknar vad jag har läst mig till serieport, och därmed NMEA. Kan då ej kopplas ihop med en PDA om man vill ha tillgång till ”bättre” kartor.

Garmin vill sannolikt dela upp produktsortimentet tydligare med handhållna konsumentprodukter för "skogsvandraren" som endast levereras med USB. Kan även vara en tanke att knyta kunderna hårdare till det egna kartmaterialet.

Uppdelning i USB och USB+Seriell kommer att stärka Garmins produkter för marint bruk där NMEA är ett måste och här krävs alltså serieport.

Detta är självklar spekulationer från min sida, ingen tror ju väl att GPS-tillverkare kan vara så utstuderade att vi tvingas köpa deras kartprogram!

Nu finns det självklart fördelar med USB, exempelvis så går det att strömförsörja eTREX,eMAP och Geko från dator.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Självklart har varje industriföretag en strategi om vilken del av marknaden man vill komma åt.

Dom som varit med ett tag, kommer säkert ihåg att Garmin ett tag hade en hastighetsgräns på 90 knop (166 km/h) på sina billigaste GPSer. Orsaken kan ha varit att flygare skulle tvingas att köpa en dyrare modell.

Vad gäller kommunikationsportarna på Legend C och Vista C, kan det vara så att det helt enkelt inte finns plats för både serieport och USB. Både kretsar och själva kontakten tar plats.

Allt detta är spekulationer från min sida, då jag inte har några kontakter i branschen.

/Per Brune
 
Re: Quest!

svlcm; sa:
Jag kan endast ta mig ca 50-60 mil i en någorlunda rät linje innan det är dags att tanka upp nya kartor.
Min erfarenhet av samma modell och ungefär samma användningsområde som Leif är att 19 MB definitivt räcker för dagsturer. Det räckte dessutom nästan för en fyrdagarstripp i södra Norge men då krävdes lite funderande i förväg över vilka områden vi skulle befinna oss i. Visst är det trevligt att ha detaljerade kartor överallt där man skall köra men behovet är klart mindre om man bara skall bränna rakt igenom på en motorväg än områden där man tänkt sig spendera mer tid och verkligen vill hitta de fina vägarna.
Dessutom har väl inte Etrex C stöd för autoroute?
Autorutt i enheten är en av nyheterna i eTrex C-modeller. Däremot har de samma, lite mindre omfattande grundkarta, som 60-serien vilket gör dem båda något sämre för vägbruk än andra modeller. Det finns information om detta i andra trådar här i forumet.

Då jag tidigare hade en Vista kan jag förmedla några erfarenheter av eTrex. Det lilla formatet som gör eTrex-serien så trevliga vid vandring gör dem samtidigt klart mindre lämpade för fordonsbruk. Den lilla skärmen fungerar på en sporthoj där man sitter framåtlutad, nära enheten men är svårare att se om man sitter mer upprätt. En större skärm är dessutom alltid bättre ur överblickssynpunkt. Sidomonterade, icke belysta knappar som på eTrex fungerar utmärkt när man bär den i handen men är mycket sämre vid fast montering. Dess belysning kunde inte regleras i olika nivåer och var enligt mina önskemål alldeles för stark vid mörkeranvändning i fordon men det verkar man enligt handboken åtgärdat i den nya Vista C.

En enhet för flera olika användningsområden blir alltid en kompromiss och bara användaren själv kan veta vilka saker han själv anser viktiga och vilka sämre egenskaper han kan överse med. Skall man utöver hoj också använda den handburet är troligen eTrex C eller 60-serien bra men skall den i huvudsak användas fordonsmonterad och man ändå föredrar ett litet format verkar Quest som Leif överväger vara ett mycket bra val. Själv börjar jag numera överge kravet på handburet format och skulle för fordonsbruk defintivt vilja ha en större skärm för att få ännu mer utbyte av burken där.
 
Tackar för alla svar! Det lutar fortfarande åt en Vista mest pga formatet och jag får nog ge avkall på användarvänligheten på hoj verkar det som.

Det är väl som fasen att man inte kan bjuda på en slot för ett litet SD-minne e.dyl. men det kanske är trångt praktiskt och man vill säkert "segmentera" sitt sortiment... är fortfarande ganska rådvill men en Quest känns något i överkant dyr och då skogen troligen blir främsta området så känns Vistan mer rätt.

Jag ska söka men efterlyser bra länkar som visar hur det funkar. Jag har aldrig sett en GPS med karta i aktion. Är det så att den lågupplösta Europa-baskartan ligger i bakgrunden och sen får man "patcha" dit de områden man vill ha/räknar med att befinna sig i?
 
Ta hojen

niklaz; sa:
Tackar för alla svar! Det lutar fortfarande åt en Vista mest pga formatet och jag får nog ge avkall på användarvänligheten på hoj verkar det som.

Jag ska söka men efterlyser bra länkar som visar hur det funkar. Jag har aldrig sett en GPS med karta i aktion. Är det så att den lågupplösta Europa-baskartan ligger i bakgrunden och sen får man "patcha" dit de områden man vill ha/räknar med att befinna sig i?
Ta hojen och kör till en affär som säljer GPSer. Eftersom du bor i Stockholm, tag förslagsvis en vända till Erlandssons Brygga http://www.bryggan.nu . Där blev jag vänligt bemött och han som demonstrerade de olika modellerna visste vad han höll på med. Dom har även Magellan.

Men jag har inte sett att någon i Sverige har fått hem Vista C än.

Per Brune
 
niklaz; sa:
Det är väl som fasen att man inte kan bjuda på en slot för ett litet SD-minne e.dyl. men det kanske är trångt praktiskt och man vill säkert "segmentera" sitt sortiment... är fortfarande ganska rådvill men en Quest känns något i överkant dyr och då skogen troligen blir främsta området så känns Vistan mer rätt.
Garmin har större enheter med minnesmoduler och t.ex. Magellan har vissa enheter med SD-plats men då får man definitivt göra avkall på litet format.

Om du med skogen verkligen menar djup skog så förtjänar det att nämnas att eTrex-serien med sin patch-antenn inte direkt är berömda för god mottagning under sådana svåra förhållanden. Återigen en kompromiss som kommer av dess smidighet. Om man skall generalisera ger en mer riktningskänslig antenntyp som quad-helix (60-, 76-serien, Magellan SporTrak och Meridian) bättre prestanda i sådan miljö. Åtminstone om man ser till att hålla antennen i rätt riktning.
Jag har aldrig sett en GPS med karta i aktion. Är det så att den lågupplösta Europa-baskartan ligger i bakgrunden och sen får man "patcha" dit de områden man vill ha/räknar med att befinna sig i?
Ja man väljer vilka kartor man vill ladda ner ifrån datorn och de detaljerade kartorna ligger "ovanpå" grundkartan så när det finns en detaljerad karta syns den istället för grundkartan på skärmen.

Har inte tittat på det men Garmin har något som sägs beskriva en del av det du undrar över:
http://www.garmin.com/cartography/mapsourceTutorial.html

Ett bra ställe att börja leta när man har frågetecken är annars också:
http://gpsinformation.net/
 
Har pratat med en kollega som har flera GPS:er och det lutar nog mot Vista C i alla fall. Får jag in hela Stockholm som jag vanligtvis snurrar runt i och sen får omaket att peta in de ytor jag kan tänkas röra mig i vid resor så tror jag att jag blir rätt nöjd. Enligt honom rör sig Stockholm med omnejd om ca 12MB (tror igen att han kör City Select). Han hade beställt en 60cs nu från gpsw.co.uk. Jag testar nog aspidshop.com som var ca 1000 SEK billigare på Vistan (4800 kr mot 3800 kr från aspid).

Skulle ju vara trevligt med dubbla minnet + kanske en något bättre apparat men 60CS tycker jag är lite för stor. Jag gillade formatet på eTrex, enklaste modellen, när jag lånade en i somras.

edit: menar förresten i regel fjäll med "skogen" så sämre antenn blir förhoppningsvis inget problem.
 
Stockholm med lite omnejd blir ca 15 MB, med CS 6. Detta då inkluderat autoruttinformation.

Det är ju mycket lättare att byta kartor i en Vista C än i den gamla, som jag har, tack vare USB på den nya. Fixat på minuter, inte en timme.

Anders
 
Hur var det nu med NMEA (eller vad det hette, ett protokoll?)? Missar jag nåt när jag inte har serieanslutning? På Garmins sida nämns "MapSource kompatibilitet: City Select® (vägkartor), BlueChart® (sjökort), FriluftskartanT (topografi)" och det verkar vara allt jag behöver.

Beställde Vistan idag för 3833 kr inkl frakt och moms från aspid.com. Fick mailbekräftelse snabbt, i samband med annan fråga, att den skulle skickas idag. Bör i så fall komma på torsdag senast.
[Ändrat av niklaz 2004-08-17 kl 23:39]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nkj minne garmin Legend Cx Navigering 1
Finnwoodman Minne i Garmin 276c Navigering 2
hake Minne i Garmin GPSmap60CSx Navigering 57
Iba Hur långt räcker Garmin 60 CS minne Navigering 7
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Dalmasen Kartor till SD-minne Navigering 2
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
greenjuice Problem m MapSource trots gott om minne Navigering 8
HN 60c med för litet minne ? Navigering 6
troell MINNE kvar i 60C Navigering 1
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
bengtbrask Alternativ till SD minne Navigering 6
patrikdiver Minne? Navigering 2
Tomax Minne, var är mitt minne? Navigering 4
storspov Ladda minne i Legend/Vista Navigering 15
Felkodningen ett minne blott ? Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5

Liknande trådar