Aktuellt max minne 60Csx?

Hej.
Någon som känner til om det fungerar att använda 4Gb eller 6Gb i Garmin 60Csx?
Om ja, nåt särskilt märke som fungerar bättre/sämre?
Funkar detta? (se bild)
 

Bilagor

  • SanDisk_Micro_Secure_Digital_6GB.jpeg
    SanDisk_Micro_Secure_Digital_6GB.jpeg
    7.7 KB · Visningar: 695
Rent teoretiskt finns det inget större behov av större minne än 2Gb till en GPS. Det finns nämligen en maxbegränsning i antalet "kartbitar" som GPS:arna kan hantera och det ligger på strax över 2000 bitar, om man laddar upp vanliga "kartbitar" från tex friluftskartan pro som storleksmäsigt ligger runt eller under 1Mb så blir 2000 "kartbitar" under 2Gb i datamängd. Om man däremot laddar upp NT-kartor, som vanligen är större i storlek så kan man komma över 2Gb med 2000 filer. Rent praktiskt har jag sett uppgifter på att det funkar med SDHC-kort i 60CSx/Cx, men att kartfilen inte får vara större än 2Gb ändå, då det ska vara vad GPS:en max klarar alternativt att det är den storlek som 4Gb-kortet framstår som för GPS:en. Personligen skulle jag analysera mitt behov av större minneskort än 2Gb, och om jag fann att det skulle behövas skulle jag köpa 2 st 2Gb, de är ju nästan gratis (ca 120-130kr/st) och funkar garanterat i 60CSx, och sen fästa "extrakortet" med en tejpbit på insidan av batteriluckan. Det finns även en begränsning i Mapsource som begränsar hur stora kartfiler programmet kan göra, och den ligger om jag minns rätt på 4Gb.
 
En annan fråga gällande minneskort är om hur snabba kort man har nytta av i olika apparater.
Har Colorado mer nytta av ett snabbt kort än 60CSx/Cx ?
Om vi tar Sandisk korten som exempel, där den enklaste 2GB för ca 125 Kr har 5 MB/sek läs- och skrivhastighet, Ultra II för 195 Kr 10 MB/sek och Extreme III för 225 Kr 20 MB/sek
Eldar man för kråkorna eller ger de bättra ”kart-prestanda”?
 
En annan fråga gällande minneskort är om hur snabba kort man har nytta av i olika apparater.
Har Colorado mer nytta av ett snabbt kort än 60CSx/Cx ?
Om vi tar Sandisk korten som exempel, där den enklaste 2GB för ca 125 Kr har 5 MB/sek läs- och skrivhastighet, Ultra II för 195 Kr 10 MB/sek och Extreme III för 225 Kr 20 MB/sek
Eldar man för kråkorna eller ger de bättra ”kart-prestanda”?

Vad som jag förstått gäller för 60Csx, men som säkert även gäller för de flesta gps´er och dess flesta funktioner:
Du har ingen användning för snabbare hastighet då det är SKRIV hastighet TILL minneskortet som avses, vilket alltså inte är aktuellt med en gps. (däremot kameror ex).
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Vad som jag förstått gäller för 60Csx, men som säkert även gäller för de flesta gps´er och dess flesta funktioner:
Du har ingen användning för snabbare hastighet då det är SKRIV hastighet TILL minneskortet som avses, vilket alltså inte är aktuellt med en gps. (däremot kameror ex).
Rätta mig gärna om jag har fel.

Ovan nämnda prestanda gäller för båda läs och skriv -hastigheter.
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093569
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072839
Så i GPS-fallet kan läshastigheten vara av betydelse. Eller?

Jag får nog testa detta någon kväll i veckan...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.