Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa?

Hej,
Funderar på att köpa en Garmin GPSMAP 66i p.g.a. kombinationen nödsändare och navigation. Någon som har den och har ett utlåtande om den? Plus? Minus?
Det främsta jag undrar är annars om kartor. Ska använda den till navigation i naturen, bl.a. i fjällvärlden. Finns det bra/ detaljerade kartor att ladda över för topografi etc? Antar att man kan ladda över kartor från OSM också? Vore fint om man kan få över Bengts fjällkarta också: http://bengt.nolang.se/kartor/Fjallkartan/Garmin_GPS.html , om det skulle fungera? Finns det bra topografiska kartor för både Sverige och utlandet (t.ex. Europa och Nordamerika)? Många frågor men är tacksam för alla svar jag kan få.
Mvh
 
Hej,
Funderar på att köpa en Garmin GPSMAP 66i p.g.a. kombinationen nödsändare och navigation. Någon som har den och har ett utlåtande om den? Plus? Minus?
Det främsta jag undrar är annars om kartor. Ska använda den till navigation i naturen, bl.a. i fjällvärlden. Finns det bra/ detaljerade kartor att ladda över för topografi etc? Antar att man kan ladda över kartor från OSM också? Vore fint om man kan få över Bengts fjällkarta också: http://bengt.nolang.se/kartor/Fjallkartan/Garmin_GPS.html , om det skulle fungera? Finns det bra topografiska kartor för både Sverige och utlandet (t.ex. Europa och Nordamerika)? Många frågor men är tacksam för alla svar jag kan få.
Mvh

Jag returnerade min till säljaren. Orsaken var kartorna och gränssnittet.

Den köpta kartan tycker jag är sämre än den vanliga rastrerade Terrängkartan och dessutom dyr. På OSM-kartorna var stället där jag bor på en vit fläck.Sedan får du bara över 100 "tiles" av Bengts terrängkarta.

Gränssnittet tycker jag är vansinnigt tillkrånglat med massor av menyer.

Jag köpte en inReach Explorer Mini och fortsätter med min "rugged"Android-telefon, Locus och Bengt Nolängs kartor.
 
Jag returnerade min till säljaren. Orsaken var kartorna och gränssnittet.

Den köpta kartan tycker jag är sämre än den vanliga rastrerade Terrängkartan och dessutom dyr. På OSM-kartorna var stället där jag bor på en vit fläck.Sedan får du bara över 100 "tiles" av Bengts terrängkarta.

Gränssnittet tycker jag är vansinnigt tillkrånglat med massor av menyer.

Jag köpte en inReach Explorer Mini och fortsätter med min "rugged"Android-telefon, Locus och Bengt Nolängs kartor.

Okej, tack för bra svar
 
Är det skillnad på 66:an jämfört med 64:an? Alltså när det gäller kartorna...! Annars är det ju en del, förstår jag.
 
Bengts kartor tycker jag gör sig bäst på en mobiltelefon eller en padda(surfplatta).
Själv kör jag med en Garmin Etrex 30x med originalkartan, för promenaden.
Bengts karta på mobilen med Oruxmaps, som backup.

Orsaken är att Etrexen inte är tuch och är smidig i handen, lätt att gå med. Tuch tycker jag är besvärligt när man går.
Vid pauser och vid behov kommer Bengts telefonkarta fram. Etrexens karta är detaljerad men har inte höjdkurvor..

Den här lösningen gör också att jag inte har behövt lägga några pengar på att köpa kartor till navigatorn. Och jag tycker inte att jag förlorar något, tvärtom faktiskt.

Jag har lagt in en karta från frikart.no på navigatorn men inte testat den utförligt ännu. Den ryms samtidigt med originalkartan.

Välj navigator efter de funktioner du tycker är viktiga när du går, och lägg Bengts utmärkta kartor på mobilen. Mitt råd.

/John
 
Är det skillnad på 66:an jämfört med 64:an? Alltså när det gäller kartorna...! Annars är det ju en del, förstår jag.
Menar du skillnad på de inbyggda kartorna eller hur inlagda kartor yttrar sig på enheterna? 66an har ju större skärm med betydligt högre upplösning så det blir bättre översikt och tydligare visning av samma karta på den.
 
Jag har en etrex 30 och har lagt till friluftskartan (se länk nedan)
Är en bra enhet med snabb lokalisering och lång batteritid på 2st AA batterier.

Det går att ladda ner gratis kartor men jag anser att friöuftskartan är den allra bästa för vandring, tror tillomed att fler enheter än etrex kan använda denna kartan.

angående nödsändare så brukar man kunna få täckning på dom flesta ställena när man är ute o går. bara sätta mobilen på ultra enegrisparläge så håller batteriet minst en vecka.
en liten solpanel till denna kombinationen och några extrabatterier till gpsen så är det fullt tillräckligt..
det går tillomed driva gpsen utan batterier med en usbkabel till solpanel eller powerpack.
 
Är det skillnad på 66:an jämfört med 64:an? Alltså när det gäller kartorna...! Annars är det ju en del, förstår jag.
GPSMAP 60 och 62 rymmer 100 "custom maps" eller mao "tiles". Med den Fjällkarta jag gjort tillgänglig kan dessa modeller hantera 10 000 km2 åt gången. Detta räcker väl till för att kunna ha Sarek, Padjelanta, Stora Sjöfallet och Kebnekaise samtidigt i GPSen. Modell 64 kan ha 500 tiles, dvs 5ggr större område. Av någon outgrundlig anledning så kan 66an bara ta 100tiles, dvs en tillbakagång till de äldres kapacitet trots att den är nyare. Jag har själv både modell 62 och 64
 
Jag har en etrex 30 och har lagt till friluftskartan (se länk nedan)
Är en bra enhet med snabb lokalisering och lång batteritid på 2st AA batterier.

Det går att ladda ner gratis kartor men jag anser att friöuftskartan är den allra bästa för vandring, tror tillomed att fler enheter än etrex kan använda denna kartan.

angående nödsändare så brukar man kunna få täckning på dom flesta ställena när man är ute o går. bara sätta mobilen på ultra enegrisparläge så håller batteriet minst en vecka.
en liten solpanel till denna kombinationen och några extrabatterier till gpsen så är det fullt tillräckligt..
det går tillomed driva gpsen utan batterier med en usbkabel till solpanel eller powerpack.

Täckning för mobilen kanske finns för större delen av södra Sverige, men definitivt inte överallt. Det behövs inte så mycket till fjällvandring för att man ska upptäcka att det inte finns någon täckning alls. Täckning saknas också i många skogsområden i Bergslagen och jag vet att det även saknas täckning i områden i min närhet 2 mil utanför Uppsala (Telia). Det går inte att lita på telefonen som nödsändare överallt, speciellt om man inte har möjlighet att förflytta sig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Sundom Simo Garmin GPSmap 78 Navigering 8
cheflandell Garmin GPSmap 64s Navigering 3
rotebroelvis Garmin GPSMAP 64st Navigering 11
Jörgen A Garmin GPSMAP 62s Navigering 4
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
PR Funktioner i Garmin GPSmap 276C? Navigering 6
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
spiff74 Radera kartor i Garmin GPSMAP 60 CS? Navigering 7
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
jasåpådetviset Garmin GPSMap 276C och echolod Navigering 37
redtag1 Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ?? Navigering 13
jensbergman Garmin GPSMAP 76S Navigering 1
chuck Garmin gpsmap 76S Navigering 2
rackare Garmin gpsmap 162 Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0

Liknande trådar