Garmin gpsmap 76S

Undrar bara om det är någon här som anväder den elektroniska kompassen? Jag tycker att min visar väldigt många grader fel för att vara kalibrerad. Om jag "vinklar" den någon grad visar den säkert +- 5 grader fel minst. Är det bara 76S som är så känslig?

Kompass

Jag använder kompassen i min Vista ibland. Den fungerar ungefär lika bra, eller dåligt, som den i 76S, skulle jag tro. Den är i alla fall också ganska känslig för om man lutar manicken på ett eller annat håll, fast då uppmanar den i regel användaren att hålla GPS:n plant.

Men jag brukar ofta använda min Vista till fots, och då spelar några grader hit eller dit ingen roll. Så noga följer jag inte den ändå.

Använder jag den tillsammans med någonting som går på hjul får jag vara så snäll och följa vägen, så då spelar det heller ingen roll exakt var den pekar, bara den huvudsakliga riktningen.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Anväder jag den i bilen så går den över till gps kompass när jag kör fortare än 16 km/h så det är ju inget problem.
Det som är jobbigt är när jag snurrat den 2 varv på ett bord (kalibrering)och lägger tillbaka den efter att jag använt den så står det "håll läge".
Lutar jag den så att det försvinner så ändrar ju sig graderna. Jag har tyvärr ingen magnetisk kompass att jämföra med vilket som är sannt, när den ligger plant eller när håll läge försvinner...
Jag har iofs ingen direkt nytta av funtionen, men det e ju skoj att veta...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips