GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt?

Jag tänker bara i min hemmaskog att jag ser att delar av vissa mellanstora stigar faktiskt har flyttat sig några meter hit och dit över tid, pga folk/djur tar vissa omvägar pga terrängen, typ surhål som blir större, att man medvetet drar om en led för att förbättra den, lägger en spång, etc. Och jag vet inte hur exakta stigmarkeringarna på kartan i denna skog verkligen har varit.
 
Vare sig kartmaterial eller gps-position för privatbruk uppnår nån korrekthet ner på metern.
I det exempel som ges ser det ut som att kartmaterialet är sämre än gps-positionen.
Leta rätt på samma plats på https://minkarta.lantmateriet.se/ så ser spåret riktigare ut jämfört med stigen där.
På lantmäteriets karta syns också en tydlig skillnad på hur stigen från nordost redovisas vilket ger stöd till att kartmaterialet i gpsen inte är "bra".
 
Om du vill ha bra GPS mottagning kolla var du är på öppna platser utan träd eller hus stora stenar där signaler kan studsa och ge mer fel i visningen.
Men inte äns på helt öppna platser visar de rätt.
Men bra om man gått vilse för att hitta till vägar om man är i ett okänt område med stigar som man ej vet hur de går spec nu på hösten då det är ok att gå på vägar näe det skymmer och är för mörkt i skogen utan pannlampa
Jag har handhållen GPS med knappar för att kunna anv med vantar, annars mobil som ändå är med.
 
Tack för svaren allesammans. Vad skönt att veta att både jag och min GPS är normala!! :)
De senaste dagarna har jag läst på lite om kartor och det är som ni säger, en hel vetenskap det här. Även om min GPS inte visar korrekt ner på metern är det ju alltid gött att ha den ifall jag tappar bort mig.
 
Om man kollar på min bifogade bild så har jag ju följt en vandringsled, den som är rödmarkerad på kartan, men GPS:en markerar ibland min färdväg som att jag varit ute i terrängen och vandrat, om ni förstår vad jag menar. Vilket jag inte varit.
Nu har du missat skalan på din bild men jag kollade på en annan karta och kom fram till att allt är normalt. Spåret är ett tiotal meter från stigen i mitten på kartan. Troligen är det mesta kartans fel eftersom resten av spåret ligger rätt på.
Och om man ska hårddra det så frågar jag mig om det är kartan som är lite fel ibland eller om det är GPS:en som visar lite fel ibland.
Det är både och, precis som de andra redan har svara. Vill man veta vad som är minst fel så går du samma stig ett antal gånger vid olika tillfällen och "medelvärdet" är där stigen verkligen är.
 
Ett enkelt sätt att kolla hur ens GPS fungerar och vilken felmarginal den har är att ta en runda på vägar/asfalterade cykelbanor som i relativt "öppna" tätorter (dvs god GPS mottagning). Dessa vägar brukar vara rätt bra noggranhet på i kartmaterial om kartmaterialet inte är alltför gammalt. Man ser hur GPS signalen avviker från kartan och man brukar kunna se att ibland är man på ena sidan och ibland på andra. Det går på så sätt att få en uppfattning hur mycket fel GPSen visar under relativt bra förhållande
 
En runda visar bara hur mottagningen är just där och då. Att röra sig innebär också att du introducerar felvisning. Det finns väl fortfarande kvar funktion för att medelvärdesbilda en position i Garmins GPS:er
Du kan förfina en waypointplats för mer noggrannhet. Vid medelvärde tar enheten flera avläsningar på samma plats och använder medelvärdet för att ge mer noggrannhet.

Read more: https://manuals.plus/sv/garmin/etrex-102020x3030x-manuell#ixzz7mDxcZSlZ
Vill jag få så bra spår som möjligt när jag cyklar så låter jag först Garminen starta liggandes på biltaket i några minuter. Montera på styrstammen så den har så bra mottagning som möjligt och när jag ändrar riktning tvärt i en stigkorsning/förgrening så stannar jag några sekunder. Låter GPS:en gå ner till 0 km/h, låter spåret "komma ikapp" och sedan kör jag vidare i den nya riktningen. Ger mindre fel än att bara köra på.
 
GPS-spår är sällan 100% tillförlitliga. GPS för bilbruk "låser" positionen till vägen även om GPS:en indikerar att bilen kör bredvid vägen. Om det går två parallella vägar händer det faktiskt rätt ofta att GPS:en tror man är på fel väg. Eller om man kör av motorvägen på en avfart tidigare än GPS:en tycker, då kan den tro att man fortsätter köra på motorvägen en rätt lång stund.

Sen är det väl ingen GPS som registrerar spår kontinuerligt, alla spår består av punkter. Jag vet t.ex. att i OruxMaps (som är det jag använt mest) kan man ställa in hur ofta den ska registrera en ny punkt. Både i tid och sträcka. T.ex. om man rört sig 3 meter eller det gått en minut sen sist.

GPS-positionen hoppar också, OruxMaps har där en funktion att den ritar en cirkel runt positionen som visar noggranheten. Man ska nog inte räkna med att positionen har bättre precision är 3-5 meter om man rör på sig. Och råkar man tappa en satellit kan det hoppa iväg 20-30 meter under den korta stunden.

I vissa fall kan man ställa in att den ska ignorera positionen om den ändras orimligt fort (t.ex. om den hoppar 20 meter på en sekund). Eller att den använder en löpande medelvärde för att filtrera bort tillfälliga "skutt".
 
GPS-positionen hoppar också, OruxMaps har där en funktion att den ritar en cirkel runt positionen som visar noggranheten. Man ska nog inte räkna med att positionen har bättre precision är 3-5 meter om man rör på sig. Och råkar man tappa en satellit kan det hoppa iväg 20-30 meter under den korta stunden.
Betyder det att du kan få ett hastighetsvärde >0 även om du står stilla?
 
Senast ändrad:
Betyder det att du kan få ett hastighetsvärde >0 även om du står stilla?

Självklart kan man det, prova att gå inomhus med lite lagom begränsad gps-mottagning så ska du få se hur GPS indikerar rörelse/varierad position. Syns kanske tydligast i AR-spel i mobilen. AR=augmented reality = förstärkt/överlagrad verklighet, som t ex Pokemon GO.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.