Fixa kartan på PC:n eller GPS:en?

Hej alla,

jag har just beställt en Garmin Nuvi 500. Det blir min första GPS och den ska jobba i bilen och i skogen. Planerar att köpa Friluftskartan Pro. Om jag förstår saken rätt finns den i två versioner, en datorbaserad och en MicroSD-kort-variant som pluggas in i gps:en. Varför krånglar Garmin till det? Jo, jag vet - licensskydd - men ibland bedrar snålheten visheten.

Vilka argument finns för den ena eller andra varianten? Att redigera POI, rutter m m är väl lättare på datorn hemma i stugvärmen? Å andra sidan kan det ju kännas skönt att ha med hela kartan och MapSource på plats ute i lingonriset? Tacksam för tips och synpunkter.

Håll stövlarna leriga!
 
Vänta tills Friluftskartan Pro v2 kommer ut. Den kommer att vara rejält uppdaterad och dessutom levereras på både minneskort och CD.

Örjan
 
Outnet.se och Cyberphoto säljer FLK Pro v2 (ca 1800 SEK). Men jag blir lite orolig - här http://www.garmin.se/cartographypage_tab1.aspx?pageid=1191 ser det inte ut som om Nuvi 500 är kompatibel med den nya kartan. Vilken flopp för mig i så fall. Då får jag fixa ett returnummer på Nuvi.
Vet inte riktigt var du hittat den infon. På garmin.se så står det väl inget om kompabiltet på v2. Kolla på garmin.com istället:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=68656&locale=en_EN#productTab
Det är v2-kartans beskrivning även om rubriken inte säger det.
 
Rättelse: varken Outnet eller Cyberphoto har FLK Pro v2 till försäljning i verkligheten, den råkar bara vara med i deras sortiment.

Tekman, tack för länktips. Om man följer länken kommer man till FLK Pro v2 och om man fortsätter att kolla (fliken Products) vilka GPS:er kartan är kompatibel ser tyvärr inte Nuvi 500 ut att vara med bland dem. Å andra sidan kan jag inte vid en snabbkoll hitta Nuvi 500 någonstans på denna UK-sajt. Kan det vara den vanliga modellröran - att samma pryl får olika modellbeteckning i olika stater?

Häll stövlarna leriga.
 
Du kan nog räkna med att Nüvi 500 är kompatibel med Friluftskartan Pro V2. Det står nämligen att den är kompatibel med Friluftskartan Prime och det är i princip samma karta fast med fastighetsgränser inlagda. Inte ens topp-modellen Garmin Oregon 550T listar kompatibilitet med Friluftskartan Pro V2 vilket troligen beror på att sidan inte har hunnit uppdateras ännu.

Har dock ett minne av att Garmin skrev att det var några begränsningar i stödet för Friluftskartan Pro på Nüvi 500 i början men jag har den installerad och har inte märkt några begränsningar jämfört med min handhållna GPS som har "fullt stöd" för kartan.

mvh Örjan Råberg
 
Jodå

Man får leta runt på länken men Nuvi 500 står på listan över kompatibla enheter.
Och för att svara på ursprungsfrågan så skulle jag varje dag välja att ta kartan på cd-rom.

Mikael
 
FriPro v2 funkar överallt där FriPro v1 funkar.

Dvs i princip på alla Garmin som kan ta kartor. Sämre på de modeller som har begränsat antal färger men funkar gör det.

Många av Garmins modeller har inbyggda automatiska funktioner vars syfte är att göra kartorna svårlästa (!) och där blir ju även Fri Pro v2 sämre. Värst är kanske Zumo 500 som automatiskt gör kartan till en beige sörja så fort man startar en rutt.

Bäst är högupplösta GPS:er typ Garmin GPSMAP 620 och Nokia 5800.
 
Tack bröder för info och tips. HMR, vore intressant med en närmare förklaring till din passus om "inbyggda automatiska funktioner vars syfte är att göra kartorna svårlästa". Skulle inte förvåna mig en millimeter om det är som du säger. Ska vi skriva en debattartikel tillsammans?

Är med på att om en gps klarar Friluftskartan Prime så borde den också klarar den också FLK pro ver 2 eftersom det är snarlik kartografi bakom båda. Blir spännande på måndag när jag ringer till Garmin.se för att kolla.

Någon som har en bra kontakt på Garmin jag kan prata med om detta?

Trevlig helg och så´nt / MAtts
 
Tack bröder för info och tips. HMR, vore intressant med en närmare förklaring till din passus om "inbyggda automatiska funktioner vars syfte är att göra kartorna svårlästa". Skulle inte förvåna mig en millimeter om det är som du säger. Ska vi skriva en debattartikel tillsammans?

Är med på att om en gps klarar Friluftskartan Prime så borde den också klarar den också FLK pro ver 2 eftersom det är snarlik kartografi bakom båda. Blir spännande på måndag när jag ringer till Garmin.se för att kolla.

Någon som har en bra kontakt på Garmin jag kan prata med om detta?

Skall du skriva en debattartikel så kan jag ge dig några 10-tal exempel. Det mest störiga är att för MC-bruk så existerar inga seriösa konkurrenter till Garmin. Dom är överlägset bäst för just den tillämpningen. Grymt irriterande då att dom gör nyare modeller med fler och fler begränsningar jämfört med de äldre. T ex funkar inte Colorado/Oregon på MC medan eTrex/60Cx gör det. T ex är GPSMAP 620 oanvändbar medan GPSMAP 278 är perfekt.

Jag ringde Garmin Support i Sverige och frågade om PriPro v2 funkade där v1 funkade. Jag fick prata med en snubbe som verkade ha goda kunskaper och jag fick mycket tydliga svar. Fri Pro v2 funkar i alla Garmins relevanta GPS:er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cnygardh Fixa tygkartan själv, hemma! Navigering 27
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
prospicientia Teckenförklaring, norska kartan Navigering 14
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9
Jokkmokkguiderna Kartan som imponerar! Navigering 10
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
lillen45 Gröna kartan på cd Navigering 14
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Homann Explorist XL, nya kartan? Navigering 0
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
0690 GPS og Grøna Kartan Navigering 20
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
jlw "Röda Kartan" i Fugawi Navigering 2
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
zephyr Gröna kartan till GPS? Navigering 28
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
marcuslundmark Referenser mapsource och gröna kartan? Navigering 4
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
eseb66 Fugawi och Gröna kartan Navigering 6
Brune Sänkt pris på röda kartan på CD Navigering 2
Jacken Varför stämmer inte kartan i Legend? Navigering 2
ThomasT Kordinater på kartan Navigering 8
Franz321 Kartan i Sylarna Navigering 2
mojmoj Gröna kartan i fjällen Navigering 19
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
olhe Topografiska kartan Norge för Garmin Navigering 5
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Seglare Hyra av gröna kartan på CD Navigering 19
Seglare Begagnad Gröna kartan och stadskartan Navigering 5
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.