Garmin GPSmap 78

Hej,

Min navigator beter sig konstigt...

När jag har varit ute med gps och slutar färden stänger jag av apparaten.

Sen flyttar jag mig med tillexempel hem och börjar studera rutten från dagen, när gps hittar signal så adderar den till tidigare rutten en sträcka, i fågelväg, till rutten så distansen etc. blir råddigt.
- Juu jag vet att med basecamp kan man klippa bort flyttet men detta stör mig
- ett annan exempel är att man tömmer gps:en hemma, flyttar sig till startplatsen, slår på gpsen, så mitt i allt har man flera extra kilometer, om man märker int de här, och tömmer gps igen, har man virrat sig igen.

Min andra Garmin 62 gör inte det här.

Har kollat alla sättings etc. men hittar ingenting som jag sku förstå att vara problem.

Har någon ideer?

Mvh Simo
 
Kan du inte stänga av rutt-spårningen manuellt innan du stänger av GPSen, kanske det löser ditt problem... Vilken Firmware har du på enheten?

Glömde: När du sätter på GPSen igen glöm inte att sätta på rutt-spårningen igen när du ska ut igen... ;) (eller skapa olika profiler, en med spårning på och en med spårning av och kalla dessa t.ex för: Nav & Datorn, eller vad du tycker är bäst...)

Mvh troswe
 
Jag upplevde samma sak när jag bytte från eTrex Vista HCx till eTrex 30, dvs att spåren ofta sattes ihop när man satte på GPS:en nästa gång.

Jag vande mig och satte på "demo mode" (gps:en är avstängd) så fort som möjligt när jag skulle tanka över spår och gjorde en trip reset när jag ville starta ett nytt spår.

Förslaget med olika profiler har jag aldrig testat men det låter som en bra ide.
 
Detta

är klart irriterande och en försämring från Garmins sida t ex mellan nuvarande Etrex 30 och tidigare Vista HCx mfl.

Jag har i vintras fått lite info från en kamrat som har många av Garmins GPSer men har lite svårt att hitta den igen på FB.

Thure
 
Fick hjälp

och saxar lite av inläggen i den FB-tråd jag letade efter.

" Fenomenet var något som dök upp i samband med ny mjukvara för något år sedan drygt. Feature eller bug? Garmin har länge hävdat det första men verkar nu gå med på att det är det sistnämnda.

I den senaste mjukvaruuppdateringen för min Dakota 20 försvann problemet äntligen – inga raka sträck, bara det faktiskt åkta spåret och rätt distans. Men i min Oregon 550 och min GPSmap62st (har en liten fäbless för GPSer …) finns problemet kvar, trots mjukvaruuppdatering.

Där väljer jag istället att spara spåret (spårhanteraren/aktuellt spår/spara del) efter varje sjö för att på så sätt få separata spår (men åksträckan visas då fortfarande fel under turen). Ofta glömmer jag dock bort det och då är det ju lätt att fixa i efterhand, antingen så som Jacob beskriver, eller att splitta spåret i Basecamp, ta bort punkten för det felande sträcket och spara som separata spår (och ev sedan slå ihop dem till en ny gpx-fil att ladda upp till färdrapporten).


Nya inlägg från annan person:

"Jag känner inte igen det där från min Etrex30, den loggar inget när den är avstängd och ger inget rakt streck. Men jag har en gammal mjukvara, version 2.10, vad har ni? Kanske kan man nergradera GPSen? Det är inte helt ovanligt att Garmins prylar blir sämre vid uppgraderingar...
Annars kan ett sätt vara att spara färdspåret innan man stänger av GPSen inför en transport: Track Manager -> Current Track -> Save Portion."

"@ Thure: Bra rutin för att slippa det där strecket från förra stället man var på: nollställ GPSen först efter att den hittat satteliterna."


Thure
 
Har bara gamla Etrex Hcx men det händer att man får det där strecket ändå. GPS:en lagrar/trackar inget när den är avstängd men det kan ju vara så att nya GPS:er är snabba på att få en fix när man slår på dom och då sitter punkten där (och därmed strecket). Man kan spara spåret eller helt enkelt stänga av satellit-mottagningen när man avslutar sin runda.

mvh thomas
 
Jag har egentligen inget problem med buggen. Jag loggar punkter så ofta det går med mina GPS:er, pillar med spåren och sedan sätter in dem i mina spårkartor eller IMG-kartor.
Går det inte att spara färdspåret innan du åker hem? Då torde väl problemet vara löst?
När man sparar ett spår på en Garmin så finns det en risk att det tas bort punkter/information. Jag tror att det inte är något problem med de nyare modellern men jag har inte provat. Garmin har följande i sin FAQ:
Saved Tracks:
Created typically from the active track log
Can have a limit to the maximum amount of track points based on the device (for example: 250, 500, 10,000 track points maximum)
Creation can result in points being consolidated (on device) or truncated (from computer to device) depending on the source, to meet above device track point limitations
Creation can result in data removal based on the device (for example: date, time, speed and accessory data)
På min gamla "goa" HCx så satt jag och bytte namn på trackloggar för att kunna ladda in långa spår utan att använda "saved track"-funktionen då den plockade bort punkter när man laddade upp ett långt spår till GPS:en.
men det kan ju vara så att nya GPS:er är snabba på att få en fix när man slår på dom och då sitter punkten där (och därmed strecket).
Tvärtom. De första punkterna uppstår på föregående plats och sedan när den får fix så blir det ett streck till den nya positionen. Så jag tycker det är en solklar mjukvarubugg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
cheflandell Garmin GPSmap 64s Navigering 3
rotebroelvis Garmin GPSMAP 64st Navigering 11
Jörgen A Garmin GPSMAP 62s Navigering 4
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Ivara Koppla ihop Garmin GPSmap 60 med datorn Navigering 2
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
PR Funktioner i Garmin GPSmap 276C? Navigering 6
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
spiff74 Radera kartor i Garmin GPSMAP 60 CS? Navigering 7
niklaz Minne: Garmin Vista C vs GPSMAP 60cs Navigering 16
jasåpådetviset Garmin GPSMap 276C och echolod Navigering 37
redtag1 Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ?? Navigering 13
jensbergman Garmin GPSMAP 76S Navigering 1
chuck Garmin gpsmap 76S Navigering 2
rackare Garmin gpsmap 162 Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0

Liknande trådar