Köpa Garmin eller Magellan

Garmins GPSer är vanligast här verkar det som, varför? Är dom bättre, billigare eller är det bara bättre marknadsföring? Jag frågar för jag ska köpa en GPS till i första hand segling men även en del landbruk kommer att vara aktuellt. Kart funktionen i en handhållen har ju en viss begränsning pga den lilla skärmen och kan därför tänka mig att det inte är nått vidare för båtbruk, men funkar det när man åker bil, går i skogen?
Barometer och kompass är säkert en "kul pryl" men är det värt extra pengarna?
De GPSer jag titta på är i första hand Garmin 76 eller Magellan Meridian, med eller utan kartfunktion. Vilka kartor ska man välja för att få en bra täckning både vad det gäller detlajrikedom och geografisk täckning.

Tack
 
Garmin marknadsandel 75 %

Enligt en GPS säljare från Silva som stod och demonstrerade ett program till Silva Multinavigator så har Garmin en marknadsandel på ca 75 %, Magellan ca 15 % och Silva ca 10 %. Om det gäller bara handhållna och på vilken marknad lyckades jag inte höra.

Per Brune
 

clindh

Forumvärd
Jag fick en liten demo av de nya Magellan Meridian-modellerna; de har en betydligt känsligare antenn än de sk patch-antennerna som Garmin använder.
GPS:en jag såg fick in och kunde låsa på tre satelliter inne i mässhallen, där det är tjock betongtak och dessutom bilparkering ovanpå - imponerande!

Meridian-serien är klumpigare än en eTrex men å andra sidan får man ju en rejälare skärm.
 
Garmin vs Magellan

tvingjohan; sa:
...för jag ska köpa en GPS till i första hand segling men även en del landbruk kommer att vara aktuellt. Kart funktionen i en handhållen har ju en viss begränsning pga den lilla skärmen och kan därför tänka mig att det inte är nått vidare för båtbruk, men funkar det när man åker bil, går i skogen?
De små skärmarna är på gränsen till användbara i bil och båt men när man vandrar vill man ju ha en så liten enhet som möjligt och då räcker skärmen utmärkt t.o.m. på Garmins eTrex-modeller.
Barometer och kompass är säkert en "kul pryl" men är det värt extra pengarna?
Nej, inte för mig men det är ju olika vad man vill ha. Jag köpte en Garmin eTrex Vista och det ångrade jag aldrig då jag värderade det större minnet men jag använde ytterst sällan kompassen eller höjdmätaren.
De GPSer jag titta på är i första hand Garmin 76 eller Magellan Meridian, med eller utan kartfunktion. Vilka kartor ska man välja för att få en bra täckning både vad det gäller detlajrikedom och geografisk täckning.
"Gud" tycker bra om Meridian för din kombination av användningsområden. Du hittar kompetenta recensioner av i stort sett varenda GPS-modell på den webbplatsen.

Garmins landkartor är oanvändbara för marint bruk (även om de formellt täcker stora vattenområden) och Garmin har också tagit bort många marina funktioner på de landinriktade GPS:er jag använt. Garmin har dock elektroniska sjökort för nedladdning i många av sina enheter men som du säger kan nyttan av detta ifrågasättas med en liten skärm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
thoand Köpa Garmin från Spanien Navigering 4
Kenneth68 Köpa Garmin i Estland? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
lipstick köpa quest2 eller 60csx? Navigering 33
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Ont Köpa GPSn Navigering 1
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.