garmin 60 csx eller bara cx?

Hej.

jag har ett par frågor om Garmins frilufts GPS.

Är det så att det enda som skiljer modellerna åt är en elektronisk kompass och höjdmätare i csx:en. Är det bara detta? Det jag undrar är om man verkligen behöver en elektronisk kompass när man har en GPS och är då CSX att rekomendera framför CX?

Ni som använder denna modell, är den bra? rekomenderar ni denna?

Själv har jag aldrig ägt en GPS men funderar på att köpa en. Jag undrar om Garmins CSX/CX funkar bra i skog, till sjösss men även som vägnavigator.

mvh Gustav
 
Det stämmer att det är den enda skillnaden.
Sök lite här på forumet så hittar du många inlägg om höjdmätaren behövs eller ej.
 
Har en 60Cx själv och vad jag kan förstå så får jag höjden om jag har kontakt med tillräckligt många satteliter. Har därför inte saknat en barometrisk höjdmätare och den skall väl kalibreras vid en känd höjdnivå med jämna mellanrum. Vet inte i vilket läge jag skulle behöva en elektronisk kompass om jag kan se var jag är och vet var jag ska så får jag ju riktning med gps:en. Vanlig kompass kan dock vara bra att ha om man blir utan batteri i gps:en.
 
60CSx

Om du står still, så kan du ha nytta av en elektronisk kompass, rör du dig för du riktningen via GPS-mottagningen....

Varför det blev en 60CSx?? Tillfälligheter, killen som handlade i USA åt mig, valde en affär som bara hade 60CSx...
 
att ha eller inte ha...

Jag valde själv 60Csx, min tanke var att behöver jag GPS?, nej igentligen inte, behöver jag kompass?, nej igentligen inte, behöver jag höjdmätare?, nej igentligen inte, så varför inte köpa allt på en gång? sen kostar det ju bara ca 500kr mer för Csx modellen.
Annars kanon nöjd med min 60Csx, iochförsig min första GPS, men den fungerar bra. Kompass är bra just när man står helt still, och den är kanske lite mer att lita på, sedan om du skall navigera på "gammalt" sätt så behöver du ju en kopass och rätta mig om jag har fel, men du måste väll röra dig för att GPSén skall kunna räkna ut kopass riktningen och den kanske inte blir 100% exakt eftersom man kan röra sig för lite, eller ha sämre mottagning, tex i skog och kuperad teräng.
 
Jag har en 60csx och anser att jag inte har någon praktisk nytta av varken kompassen eller höjdmätaren, det är min femte Garmin som jag haft.
Kanske att det är ett argument för att sälja den lättare när jag skall byta upp mig nästa gång.
Det är bättre att se till att du har kartor för vägnavigation City celekt eller motsvarande och Friluftskartan pro.
En kompass kan man ha på armbandsklockan den kostar ca: 50:- och är mycket stabilare än den i GPS:en.
Höjdmätaren är ju kul att titta på, någon praktisk nytta av den har jag inte funnit än, det går lika bra att se på höjdkurvorna i Friluftskartan.
Eloserik
 
Hur får man tag på en version av Cityselect utan att köpa ett fordonskit som jag inte tycker att jag behöver?
 
De flesta, som inte har någon mojäng med magnetisk kompass/höjdmätare, ser bara till att "den informationen finns ju ändå". Även en del som faktiskt har en modell med dessa finesser har inte riktigt insett vad de är bra till.

Därför drar jag visan igen.

Om man exempelvis ägnar sig åt geocaching är kompassen jättebra att ha. Då går det att låta mottagaren ligga stilla och bestämma sig för var den tycker att punkten ska vara. Noggrannheten blir alltid bättre när din GPS ligger still, jämfört med om man rantar omkring med den. Men ligger man still kan man inte få någon riktning utan en magnetisk kompass.

Vill du kolla avdriften i en båt är kompassen nödvändig. Din GPS ger dig en riktning du färdas i, kompassen vart båten pekar.

Ska du stå still och syfta mot någon punkt, exempelvis från två positioner för att kunna få en krysspejlning till punkten, behöver du kompassen.

Endast i fallet med avdriften duger en kompass som är separat, i förhållande till din GPS.

När det gäller höjdmätaren är det inte alls möjligheten att se höjden som är det avgörande. Höjden får man ut någorlunda ändå. Det är all övrig programvara som medföljer, där man kan se höjdloggar, få ut gradienter till mål på olika höjder osv. som är den stora skillnaden.

Dessutom kan man spå väder med barometern. Det duger inte GPS-höjden till.

Själv har jag en nu närmast antik eTrex Vista med dessa finesser. Jättebra, tycker jag. Men jag hade heller inte fattat det när jag köpte den, utan då var det det större minnet, jämfört med modellen Legend, som var avgörande.

Anders
 
Jag har en Garmin Vista. Jag tycker kompassen är totalt kass så jag har den alltid avstängd. Tryckmätaren kan vara skoj, använde den mest som barometer, men i julas fick jag en Suunto så nu blir det inte det heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
Antoze Garmin 60 csx höjdkurva Navigering 4
PecaMTB Garmin 60 Csx - Setup, Heading Navigering 4
BJK Garmin GPSMAP 60 CX vs CSx ? Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...