Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS

Hej,

Är det någon som vet något om man kan få in en scannad karta/tomtritning i en Garmin GPS så att den håller rätt skala/position?

I mitt jobb som arkitekt skulle det vara användbart, då jag ofta har mer detaljerade ritningar som underlag än vad kartor erbjuder. Att behålla orginalets skala och kompassriktning kan jag sköta vid scanningen, efterjusterat i photoshop. Filexport till GPS:en (om det nu är möjligt?) kan jag sköta ifrån Photoshop som ren rasterfil , alternativt som en vektorfil ifrån CAD-programmet där koordinaterna stämmer med svensk standard.

Det vore i alla fall användbart vid inventering mm.

Är det möjligt, någon?

Hälsningar,

Richard
 
Kul fråga.

Om detta gick att lösa så skulle det ju vara möjligt att flera personer gick samma och gjorde kartor som sedan skulle kunna bli gratis att använda.

Om man ser detaljrikedomen på dagens satellitbilder så är det nästan möjligt att göra fina kartor utav dem.
 
tickan; sa:
Hej,

Är det någon som vet något om man kan få in en scannad karta/tomtritning i en Garmin GPS så att den håller rätt skala/position?

Tror att det enklaste sättet är att scanna ritningarna och sedan kalibrera i t ex OziExplorer eller Fugawi och sedan använda en PDA med inbyggd eller bluetooth GPS samt OziCE eller Fugawis motsvarande PDA program.

P S Vet att frågan gällde en Garmin, men att få in ritningen i en sådan är nog betydligt svårare, men det finns metoder som andra kan bättre än jag.
[Ändrat av olhe 2006-04-25 kl 11:15]
 
Garminmottagare (med kartfunktion) kan ...

... bara ladda ner filer i det särskilda img-formatet. Med hjälp av programmen Mapedit och cGPSmapper är det möjligt att skapa egna sådana vektorkartor. Det finns också andra programkombinationer. Gemensamt är att vektoriseringen väsentligen måste göras för hand, dvs. är grymt tidskrävande för en vanlig karta. Sök här på Utsidan på "mapedit" och "mapwel" så får du många träffar, varav några innehåller rätt noggranna anvisningar. Själv har jag bara testat Mapedit med utgångspunkt i bilder orienterade i WGS84, inte i RT90 som jag tror att du har. Det borde dock gå att transformera koordinaterna från RT90 till WGS84 via något av programmen Trackmaker och Oziexplorer.
 
Om jag inte minns fel bad vi Konstantin inkludera RT90 som val i GPSMapedit för ett par år sedan. Finns det inte med?

En situationsritning innehåller ju inte särskilt många streck, så den bör vara lätt att vektorisera för hand, eventuellt som transparant overlay på en annan karta, t ex topokarta. Som förlaga kan man använda en höjdprofilskarta från GPSmaps.de

I GPSmapedit går det också att lägga in punkter med utgångspunkt från geografiska koordinater. Det bör var gjort på ett par minuter att lägga in huskroppars hörn. Med utgångspunkt från dessa punkter kan man sedan dra linjer som bildar polygoner vilka i sin tur kan ges lämplig färg osv.
 
Dersom du kan eksportere shape filer fra CAD programmet ditt er det gjort på en halvtime å få kartet inn i gps'en via MapEdit/cgpsmapper og f.eks. img2gps.
Når det gjelder spørsmålet om det blir rett posisjon blir svaret at gps'en har varierende nøyaktighet.
Dessuten må man være klar over at maksimal presisjon i Garmin sine kart (grid avstand) er ca. 2,4 meter.
 
Fugawi används redan för skannade ritningar

Hej

Programvaran Fugawi kan du använda på det sätt du önskar. Skanna in eller exportera en ritning i ett rasterformat (t.ex. TIF) Kalibrera bilden i Fugawi med hjälp av minst 3 kända koordinatpunkter.
Koordinatpunkterna kan vara WGS84, RT90 long/lat men du kan också kalibrera med punkter i X/Y koordinat.

Vi vet att det är flera företag som använder Fugawi för just den här typen av användning.

Eftersom Fugawi har en noggranhet på mindre än 1 m över hela Sverige i sin beräkning mellan GPS mottagarna och kartvisningen så förvanskar inte programmet presentationen på skärmen.

För att använda detta i fält använder du en handdator (PDA) med inbyggd GPS.

Programvara till PDA följer med vid köp av PC programmet.

En tio-dagars fulldemo av Fugawi kan du hämta här http://www.fugawi.com/demo/version4.html

Mvh
Göran
 
Många alternativ. Men jag är lite fundersam på den urpsrungliga frågeställningen. Vad är det egentligen arkitekten vill visa och föra in in vektorkartan?

Själv lät jag Scandiakonsult göra höjdkurvor för var 20 cm över tomten när jag skulle återuppföra en gård på Öland och sedan lade vi in planritningen så att länsstyrelsen och vi själva skulle få ett bra underlag - men den typen av material är det ju ingen idé att lägga in i en vektorkarta på en GPS.
 
jonasolof; sa:
Många alternativ. Men jag är lite fundersam på den urpsrungliga frågeställningen. Vad är det egentligen arkitekten vill visa och föra in in vektorkartan?

Själv lät jag Scandiakonsult göra höjdkurvor för var 20 cm över tomten när jag skulle återuppföra en gård på Öland och sedan lade vi in planritningen så att länsstyrelsen och vi själva skulle få ett bra underlag - men den typen av material är det ju ingen idé att lägga in i en vektorkarta på en GPS.

Tack för alla svar! Det finns mycket att lära sig tydligen, och ni verkar ha bra svar på mycket! För egen del var det mer en tanke att kunna använda GPS:en på två sätt även i jobbet, förutom för navigation:

1) Vid grov tomtinventering (främst vid fritidshusprojekt på naturtomter) där jag skulle kunna addera vad man ser på plats av utmärkande vegetation, bef. bebyggelse, topografi (kanske: om höjdinfo lagras också?). I detta fall skulle utgångspunkten kunna vara en rasterbild (skiss eller t.om GoogleEarth) med endast tomtens hörnkoordinater inlagda. Vid hemkomst har jag ett utgångsmaterial lagrat för att kunna göra en (grov) tomtkarta. Var min tanke. Jag är medveten om GPSens begränsningar betr. nogrannhet.

2) I det andra fallet så har jag en mer bearbetad skiss i vektorformat med föreslagen bebyggelse, kombinerat med vektorinformation från kommunen, och vill mer checka av på plats hur bebyggelsen ligger i verkligheten.

Det finns säkert andra användningsområden även för andra, framförallt med att infoga rasterbilder/scannade kartor i skala.

Hälsar,

Richard Törsleff
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blekingepaddlare MapEdit - infoga kartor med svensk grid Navigering 0
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
oladaw Problem att kalibrera scannad karta i Fugawi Navigering 1
mrhandley Kallibrera scannad papperskarta Navigering 1
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
kanotisten Skröna eller sant Navigering 1
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
djwalle bra eller dåligt? Navigering 1
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
hsjn 60 CSx, Explorist XL, Crossover eller annan? Navigering 13
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.