Varge gång

Rungá; sa:
Vad är det för miss? Varg tillhör den del av djurskocken som har tassar å älgen har klövar. Vargen har vassa tänder och äter kött, älgen äter skogens grönsaker. Hur kan man ens komma på tanken att jämföra varg och älg?
Olycksfall pga älgsparkar vid jakt inträffar rel. ofta. Älgens försvar går ut på kraftiga sparkar, det är inget man vill stå ivägen för. Därav liknelsen.

Från bajset får man DNA, så att man kan få veta individens ursprung. Inget konstigt väl?

/SD
 
Är de S A N T ? Äglar sparkar med klövarna för att försvara sina småk kalvar. Då är det ju F A R L I G T i skogen, det finns ju många älgar där? Om inte varjarna ätit upp dom?

Det är ju vaje höst man läser om anfallande älgar som bor i trädgårdarna. Kanske fulla av jästa äpplen eller så har dom käkat flugsvamp. Men de förstår i alla fall om en 30 noll 6 talar.

Är det DNA man samlar bajset för, inte visst jag det! Va dom är kloka på naturmuppsverket. Snart har dom bajs från alla hundra varjarna. Sedan kan man döpa dom efter DNA bajset så man blir riktigt familjär med dom.

Nu ädras tonen det är Vargfrossa i Stockholm

Men den är inte farlig för människor, säger Olle Liberg:
- I förhållande till sin storlek har de faktiskt en märklig obenägenhet att attackera människor. De skulle i och för sig kunna göra det eftersom de har kapacitet. Vargen är ett stort och kraftfullt rovdjur.
- Det jag kan säga är att man inte ska släppa små barn vind för våg i vargmarker.


Docent Olle Liberg i Lund är en av Sveriges främsta vargforskare. Källa: EXPRESSEN
 
Det är jätteenkelt att jämföra varg och älg.

Antal dödade av vargrelaterade händelser per år:
Antal dödade av älgrelaterade händelser per år:

Räknar man då in trafikolyckor i relaterade händelser så lovar jag att älgen är betydligt farligare än vargen. Frågan är hur många dokumenterade älg och vargattacker det finns som resulterat i att någon tvingats uppsöka sjukhus?
 
mlindstrom; sa:
Det är jätteenkelt att jämföra varg och älg.

Antal dödade av vargrelaterade händelser per år:
Antal dödade av älgrelaterade händelser per år:

Räknar man då in trafikolyckor i relaterade händelser så lovar jag att älgen är betydligt farligare än vargen. Frågan är hur många dokumenterade älg och vargattacker det finns som resulterat i att någon tvingats uppsöka sjukhus?

Det är lätt att jämföra, både i människoliv och i kronor:

http://user.tninet.se/~mdj300c/
http://www.sesgruppen.se/Viltkollision/Viltolyckor.htm

Skulle man också lägga till vilstängsel (som hindrar älg , rådjur, ren & björn men knappast varg & vildsvin), och skogsskador så kostar älgar, rådjur och ren flera miljarder/år.
[Ändrat av KLAGER 2005-11-14 kl 15:33]
 
chralm; sa:
Undrar var man ska släppa små barn vind för våg?

Jag fattar inte... om man ska släppa små barn vind för våg är väl rovdjursmarker det bästa stället?
Några troll som kan ta hand om ungen finns ju inte, så då är ju rovdjur en bättre metod om man ska göra sig av med ungen.
Men stan kanske är ännu bättre, där finns både fula gubbar och hårda bilar.
 
I rovdjursdiskussioner hör man inte sällan "Jamen, när Stockholmarna själva får vargar som knatar omkring i deras skogar kommer de ju inte vara så jäkla rovdjursgullande längre! De ska inte snacka eftersom de inte vet ett skit om hur det är!"

Så vad händer när det vandrar en varg genom stan?
Blir folk rädda och vill skjuta gråben?
Låser folk in sina barn?

Jag tycker inte det verkar så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.