Varge gång

Rungá; sa:
Hr Rasken såg nog "" tecknen kring orden i mitt inlägg. Det är citat och markerar att man lånar uttryck eller ord från någon annan. Därmed vill jag bara påvisa den polarisering - P1 i detta fall - gör i rovdjursdebatten.
För mig är en "vargkramare" en som alltid försvarar vargen och en "varghatare" en som vill ha varg men inte där han bor. Men som sagt tolkningar är alltid mer eller mindre godtyckliga.
[Ändrat av Rungá 2006-01-30 kl 18:25]
Jodå, jag såg citationstecknen, men fattade inte riktigt vem som citerades. Antog att du menade personer med positiv respektive negativ inställning till vargen. Blir alldeles för grov indelning dock, därför vänder jag mig mot uttrycken.

En varghatare är för mig en person som hatar vargen och vill ha bort den oavsett var denne bor. En varghatare är den ena ytterligheten tycker jag, dvs. inte en person som "vill ha varg fast inte där han bor", utan en person som vill att vargen ska bort och som i vissa fall är beredd till aktiv tjuvjakt. Vilken benämning ska man annars ge den kategorin? En vargkramare tycker jag är den andra ytterligheten, precis som du skriver, "en som alltid försvarar vargen".

Ska det polariseras så polarisera ordentligt:)

Raskesven
 
Rungá; sa:
Det är inte bara vargmotsåndare som går till verbala angrepp och personangrepp. Men extrimister finns i alla läger Jones hotad till livet
Sådant där är verkligen dumheter som inte leder någon vart. Är väl bara att vänta att några frustrerade "vargkramare" (def. ovan;-) )ska ta till verbala angrep de också. "Varghatarna" (också def. ovan;-) ) leder dock ännu skamligan klart på poäng. De är heller inte bara verbala: http://www.reportageborsen.se/medarbetare/anna/tjuvjakt.html

Raskesven
 
Raskesven; sa:
De är heller inte bara verbala
Jamen den artikeln handlade om den ONDA sidan som tjyvjagar, mördar och lemlästar de stackars rovdjuren och hota dom GODA - mest genom verbla angrepp och angrepp på egensom - som försöker skydda djuren och se till att lagen efterlevs. Det är ju vanligt att dom ONDA är såna.
Vad jag referarade till var att någon av dom GODA hotat en politiker som vill minska på antalet vargar. Eller är han OND nu när han hotat?
 
Rungá; sa:
Vad jag referarade till var att någon av dom GODA hotat en politiker som vill minska på antalet vargar. Eller är han OND nu när han hotat?

Personligen så för mig verkar det inte otroligt att någon idiot gör en sådan sak. Det gör inte en person till "ond", bara dum.

MEN

Det är ju inte heller bevisat vem eller vilken sida, och det har ju funnits ett antal gånger genom historien där man gjort liknande manövrar från den egna sidan för att vinna sympatier.

Jag påstår inte att inte vargar skall få jagas,
jag påstår inte hellar att de inte har plats i vår fauna.

Oavsett vilket så är giftåtel, fällor och liknande medel där djuret långsamt pinas ihjäl, knappast rätt sätt. Eller vad tycker du ? har jag fel där ?


/Torbjörn
[Ändrat av hobbes 2006-01-31 kl 17:46]
 
hobbes; sa:
Oavsett vilket så är giftåtel, fällor och liknande medel där djuret långsamt pinas ihjäl, knappast rätt sätt. Eller vad tycker du ? har jag fel där ?
Shit ... en rak fråga hur skall jag slingra mig undan? :)

Nej, jag tycker inte om jakt. Jag kan jaga eller fiska om jag skall äta det jag jagar eller fiskar. Nu är det bara en gång per år jag fiskar så det är lungt.

Jag äter inte rovdjur men ser inte heller dessa som konkurrenter.

Alla djur och levande varelser skall behandlas med respekt, när de lever, om man dödar dom och även efter döden.
 
Vad det verkar från våra ryggradslösa riksdagspolitiker, ska lokalpolitiker och folk som råkar bo i vargområden få mer att säga till om när det gäller vargens vara eller inte vara:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=517843

Det var skottpengar på varg fram till 1965, när den istället fridlystes. Man hör inte mycket om att det är ett fridlyst djur som debatteras i press. Som jag förstår det kommer vargen inte längre att vara fridlyst i Sverige, om lokalbefolkning ska få mer att säga till om. Fridlysta djur brukar ju vara en riksangelägenhet.

Raskesven
 
Älvdalningar vill bestämma själv över rovdjuren och skicka vargarna till renhjordarna i norr. Länsstyrelsen i Norrbotten anser att "Norrbotten har västeuropas tätaste järvstam och därför ett speciellt ansvar för järven" .
Tydligen är det renskötarna som skall se till att rovdjuren har framdukat. Järven speciellt skyddsvärd i Norrbotten
 
allt är relativt

Mötte en stor björn på 40 meter avstånd. Den var riktigt fredlig men viste inte om mig och jag hade en riktigt potentiel bössa på axeln. Klart att jag var orolig men.. allt gick ju bra så björnar är nog snälla nallar även om de är stora eller..? Ler.
 
Nästa tjuvskytt, en finsk fågeljägare som skjutit en varg i Sverige. Från DN: "Den 44-årige finske överstelöjtnanten försökte skydda sin hund som vargen just hade satt käftarna i".

Hans story:
"Bara någon meter framför mig hoppade vargen på hunden, som sökte skydd hos mig. Jag laddade och prövade först att skjuta varningsskott bredvid, eftersom jag visste att man inte får skjuta en varg.

- Men det gick inte, och när vargen hängde fast vid hunden, kände jag att jag borde ha rätt att skjuta vargen, berättade officeren för polisen."

Kall och snabb gosse. Vargen hoppar alltså på hunden en meter från honom, han laddar och skjuter varningsskott och sedan skjuter han vargen.

Det visade sig sedan att hunden inte ens var skadad, vargkäftarna till trots. Om nu artikeln i DN stämmer: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=518477&previousRenderType=8

Raskesven
 
Rädsla för hund

Jag är då betydligt mer rädd för hundar än vargar.

En varg är normalt sett skygg för människor, och har inte dödat en människa i Sverige på 200 år i alla fall, och då var det en varg som var uppfödd av människor. Skulle vargar tappa rädslan för människor så tycker jag att just de individerna borde skjutas.

Hundar däremot är ibland tränade för att vara aggressiva mot människor och vana vid männsikor. Många skadas och några dödas i vårt land varje år av hundar.

Jag har stor förståelse för både jägare och framförallt lantbrukare med djur. Att inte kunna skydda sina djur och bland ser dem dödade och skadade av varg (eller lo) måste kännas hårt.

Jag läste samma artikel fast i DN. Det är ju ingen nyhet egentligen. Det har varit känt i alla fall 5 år att jägarna dödar fler hundar än vad som vargen tar.

Jag följer diskussionen och i vissa kommuner i Dalarna ska man på valdagen har en sorts folkomröstning om hur pass mycket kommunen ska få bestämma om vargpopulationens vara eller icke vara. Det är dock en konstig fråga som man ska svara på. Nämligen ”Skall kommunen verka för att det ska bli möjligt att freda tamdjur och hundar vid ett direkt
rovdjursangrepp även utanför hägn?” Som Dalarnas naturskyddsförening skriver: Vem vill inte svara ja på en sån fråga?

Det krävs en nyanserad dialog i frågan och vem som ska hålla den vet jag inte, men Naturskyddsföreningen i Dalarna gör i alla fall ett försök med olika samtalsgrupper med jägare och andra.

/ Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.