Hur nära bostaden får man tälta?

Min poiäng är inte att stora grupper bör fråga, min poäng är att även ensamtältare KAN fråga även om det inte krävs enligt allemansrätten. Har man gettt sig till känna ökar chansen till att få tillåtelse då man ju "pantsätter" sin identitet - lätt att spåra tillbaka om platsen inte lämnas i gott skick. Detta borde lugna en markägare.

/Patrik
Men du skrev också om "i förväg, när man planerar sin tur", och om att kontakta markägaren, hur nu det går ihop med den spontanitet som jag ännu vid min höga ålder förknippar med riktigt friluftsliv. Förra sommaren gjorde jag, för första gången på åtskilliga år, två låglandsturer i Sverige, Gränna-Tranås (Holavedsleden) och Valje (Sölvesborg)-
Simontorp (SL 1) och vid ett enda tillfälle kontaktade jag någon i förväg; det gällde det första lägret på den första turen. Jag var osäker på vattnet -- tillgång och kvalitet (ingen sjö eller å i närheten) -- och ringde Smålandsgården i Örserum för upplysningar. (Jag hade kanske hoppats på läger i närheten av sjön Ören). Och fick därvid tips om en sjö 1-2 km norr om leden. Vid nästa stopp, Botilstorp, fann jag platsen föga lockande och gick vidare till den närbelägna vidsträckta ängen. Och vid det tredje stoppet hittade jag ett överlägset ställe före det officiella lägret. Och, nej, jag ringde ingen markägare, hur nu det skulle gått till.

Men jag är förstås glad att många, kanske flertalet, nöjer sig med vindskydden så jag får ha läckerbitarna för mig själv. Samma sak på den andra turen, där jag vid Grundsjön skippade den officiella lägerplaten till förmån för det naturliga läget (där min profilbild är tagen).
 
Såna här frågor finns inte i andra länder för där får man inte tälta någonstans, annat än att det just är en tältplatscamping.
Jag föredrar att vi har kvar vår Allemansrätt men det är pga den som såna här diskussioner och gråzoner uppstår.

För några år sedan stod några nysvenskar (Är det ordet tillräckligt PK?) och plockade äpplen i en väns trädgård och dom hänvisade till Allemansrätten....

Hade TS tältat på samma vis i USA så hade han blivit skjuten rakt av utan något rättsligt efterspel pga att där får man inte beträda någon annans mark.

Är USA andra länder, det är ETT annat land.
I andra länder har man inte dessa lagar samlade under en rubrik som kallas allemansrätten, utan lagarna är spridda över allmäna lagar, det är enda skillnaden.
I Sverige har man valt att sätta en rubrik och samla allt under den, för att kunna utöva någon form av kontroll förmodligen.
 
Och dom där som du kallar nysvenskarna som stog och plocka äpplen i någon annas trädgård, är jag ganska säker på att deras dotter har fått förklarat för sig i sängen vad allemansrätten betyder i Sverige.
 
Min känsla är att det vore "osvenskt" att kontakta en okänd markägare för att boka tätplats och att även markägare som inte skulle reagera på att någon övernattar enligt allemansrätten skulle spontant reagera negativt. Gäller det en tilltänkt tältplats där man känner att man behöver fråga om lov så är det nog en olämplig plats.
 
Allemansrätten som jag har hört det var en förutsättning i det katolska Svergie för att man skulle kunna vallfärda och vid den färden späda på matsäcken med vad marken gav förutom nötter och ollon. Gustav Vasa missade det också.
 
Allemansrätten som jag har hört det var en förutsättning i det katolska Svergie för att man skulle kunna vallfärda och vid den färden späda på matsäcken med vad marken gav förutom nötter och ollon. Gustav Vasa missade det också.

Det var väl mer att han struntade i det när han avslutade samarbetet med påven i Rom och bannlyste alla katoliker.
Det var tjafs i världen även på den tiden...
 
Allemansrätten som jag har hört det var en förutsättning i det katolska Svergie för att man skulle kunna vallfärda och vid den färden späda på matsäcken med vad marken gav förutom nötter och ollon. Gustav Vasa missade det också.
Då tror jag att de omfattande arbetskraftsvandringarna (tex från Dalarna till Stockholm) hade större betydelse och dessa pågick ju ända in på 1900-talet.
 
När man går ut med grupper av Scouter och friluftsungdom handlar det alltid om väl planerade övningar och i god tid har man tagit kontakt med markägarna. Har blivit nekad en gång till ett planerat pingstläger, då enda vägen skulle byggas om samt att elrallare skulle jobba på ängen vi tänkt på. men vi fick en annan äng på markerna den gången. Så mina erfarenheter är goda.
 
Men du skrev också om "i förväg, när man planerar sin tur", och om att kontakta markägaren, hur nu det går ihop med den spontanitet som jag ännu vid min höga ålder förknippar med riktigt friluftsliv. Förra sommaren gjorde jag, för första gången på åtskilliga år, två låglandsturer i Sverige, Gränna-Tranås (Holavedsleden) och Valje (Sölvesborg)-
Simontorp (SL 1) och vid ett enda tillfälle kontaktade jag någon i förväg; det gällde det första lägret på den första turen. Jag var osäker på vattnet -- tillgång och kvalitet (ingen sjö eller å i närheten) -- och ringde Smålandsgården i Örserum för upplysningar. (Jag hade kanske hoppats på läger i närheten av sjön Ören). Och fick därvid tips om en sjö 1-2 km norr om leden. Vid nästa stopp, Botilstorp, fann jag platsen föga lockande och gick vidare till den närbelägna vidsträckta ängen. Och vid det tredje stoppet hittade jag ett överlägset ställe före det officiella lägret. Och, nej, jag ringde ingen markägare, hur nu det skulle gått till.

Men jag är förstås glad att många, kanske flertalet, nöjer sig med vindskydden så jag får ha läckerbitarna för mig själv. Samma sak på den andra turen, där jag vid Grundsjön skippade den officiella lägerplaten till förmån för det naturliga läget (där min profilbild är tagen).

Men frågar du någon i bygden om tips så tror jag inte de hänvisar dig till en plats som inkräktar på någons hemfrid.
Och om man frågat om lov att bo där så måste man ju inte utnyttja erbjduandet, man kan ju helt enkelt låta bli att bo där om man hittar något lämpligare utanför någons hemfridszon.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.