Varg

Jag skulle nog hellre uttrycka det så att svenskarna har på ett tidigt skede förstått hur naturen fungerar.

Spanjorerna har inte brytt sig och nu är det möjligen försent..

Ok, vi kanske för diskussionen på fel sätt.. om vi en stund bortser från vargens varande eller icke varande här och säger såhär istället:

Förutsatt att man inte kommer ifrån ett beslut på en levnadskraftig vargstam i Sverige på kanske den dubbla nuvarande hur skulle man då på bästa sätt hantera situationen? Vilka åtgärder bör enligt dig göras och hur kan mest berörda parter kompenseras?

då denna diskussion nu även övergått i rena rasistiska uttalanden så slutar iallafall jag att följa den,.

ynkligt till och med för detta forum

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ok, vi kanske för diskussionen på fel sätt.. om vi en stund bortser från vargens varande eller icke varande här och säger såhär istället:

Förutsatt att man inte kommer ifrån ett beslut på en levnadskraftig vargstam i Sverige på kanske den dubbla nuvarande hur skulle man då på bästa sätt hantera situationen? Vilka åtgärder bör enligt dig göras och hur kan mest berörda parter kompenseras?

Levnadskraftig vargstam är redan beslutat och godtagits av JFB (och av mig)
-Dubbla stammen eller inte är ointressant så länge man pratar om nationell nivå.
Det intressanta är hur många vi ska ha på länsnivå.
När ett tak bestämms då så ska det följas.
Värmland och Dalarna har hälften av nationella stammen idag så det är lätt att inse att det betyder utökad vargjakt här.
-Sen får södra södra utöka vargodlingen efterhand, men det vill jag inte lägga mig hur dom sköter den biten.
Sen bör messiasglorian hängas av vargen och den bör betraktas som ett av alla djur i skogen.

Eftersom den ställer till en påtaglig skada även på tamdjur mm så det är klart att en frikostig
skyddsjakt är att rekommendera. Riala-barnvagnen är ett gränsfall...
Man kan vara mera frikostig om det är vargtätt på området.

Aha, jag förstår att du är expert på allt, inklusive hur alla spanjorer och svenskar resonerar. Du har haft svar på tal på alla mina frågor hittills. Det måste vara underbart att vara expert på allt här i världen. Till skillnad från dig så vet inte jag allt. Jag ska läsa dina inlägg noggrannt hädanefter så att jag kan lära mig av en sådan allvetare som du. Gäller det alla personer i Dalarna förresten, eller är det bara du som är så kunnig i allt?

Jag har lärt mig av dig.. det var du som kunde om spanien.

Levnadskraftig vargstam är redan beslutat och godtagits av JFB (och av mig)
-Dubbla stammen eller inte är ointressant så länge man pratar om nationell nivå.
Det intressanta är hur många vi ska ha på länsnivå.
När ett tak bestämms då så ska det följas.
Värmland och Dalarna har hälften av nationella stammen idag så det är lätt att inse att det betyder utökad vargjakt här.
-Sen får södra södra utöka vargodlingen efterhand, men det vill jag inte lägga mig hur dom sköter den biten.
Sen bör messiasglorian hängas av vargen och den bör betraktas som ett av alla djur i skogen.

Eftersom den ställer till en påtaglig skada även på tamdjur mm så det är klart att en frikostig
skyddsjakt är att rekommendera. Riala-barnvagnen är ett gränsfall...
Man kan vara mera frikostig om det är vargtätt på området.

Tack för ett bra och sakligt svar.. Diskussionen om vad som anses vara en levnadskraftig och hållbar vargstam blandar jag mig inte vidare i. Jag har helt enkelt inte kompetensen att avgöra detta.

Glad påsk på er!

Ja denna tråd... Man kan lugnt konstatera att myten om att friluftsmänniskor är trevliga och rekorderliga människor är gravt missvisande.

Otrevliga, dryga och med en attityd så överlägsen att de största popidolerna rodnar. Det behövs bara ett svårt ämne för att detta skall komma fram.

Objektivt tycker jag att de med störst problem med att föra en vettig argumentation i just denna tråd är de som förespråkar varg - där kan man lugnt se hur den förutfattade åsikten om korkade landsortsbor lyser igenom. På ett synnerligen pubertalt och otrevligt sätt.

...även om man själv kanske rycks med i samma anda.

Vi bör skämmas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips