Varför vandra?

Vandring är ett bra sätt att rensa hjärnan på och skaffa sig lite distans till vardagslivet. En enkel vandring hemma kan få den värdelösaste dag att ändå kännas positiv när man är ute och rör på sig. Jag vandrar ca 3 mil per vecka året om och då är det enkom för vandringens egen skull och inte nån promenad till jobbet eller liknande. Det är skönt för själen att slippa internet och skärmar en stund och istället ta in landskapet och andas lite frisk och stärkande luft. Speciellt hösten när luften blir svalare och löven fortfarande rödgula tycker jag om.

Att börja ex en lördagsmorgon med en 3 h vandring i skogen på 15 km innan frukost är riktigt nice. Kaffet tar man i badet sen efteråt.
 
Det finns många skäl till att jag vill vandra, men ett har jag tänkt särskilt mycket på: Att vandring är så ursprungligt, något som det är naturligt för människan att göra. Som vi har gjort i alla tider och i alla länder. Av olika anledningar: Vissa vandrar av nödtvång, några för att upptäcka nya platser, andra för att de njuter av själva vandringen. När jag vandrar känner jag mig förbunden med alla människor som har vandrat och vandrar, genom historien och över hela världen.
Tack för de orden. Det var djupt! Jag känner igen mig i det.
 
Naturen, tystnaden, färgerna, dofterna, frisk luft och att røra sig.
Det børjade med en veckas vandring i Atlasbergen, Marocco, sen 2 vändor på El Camino
och nu längs mossbeklädda stigar i Gøingeskogarna.
:)
 
Det var första gången jag har hört det, jag blir alltid anklagad för att överanalysera allt! :) Det är så skönt att vila från det lite ibland. Ja, kanske därför jag gillar att vandra, för att jag slipper analysera varför jag gillar det. :)

Fast du kunde inte låta bli att svara lite i tråden ändå ? ;)
 
Mina festförstörarinstinkter vaknar alltid litet, när jag läser om hur "naturligt", "läkande för själen" etc det är att vandra (eller på annat sätt förse sig med "naturupplevelser"). Att romantisera "naturen" och tillmäta friluftsliv (inkl. vandrandet) ett egenvärde är en produkt av moderniteten; en historiskt relativt färsk, klass- och kulturbunden uppfinning med rötterna i städernas framväxande medelklass. Min barndoms utfattiga bergsbor skulle inte komma på tanken att vandra i onödan.

Med ökande välstånd och fritid har det ju blivit mer folkligt förankrat i vissa länder, men det är fortfarande starkt kulturbundet. Vi har tagit upp detta i flera trådar, och jag har bl a skrivit såhär:
joanna sa:
Jag växte upp i en sotig stenkaka till miljonstad och hade inte alls samma självklara närhet till "naturen", som jag sedan mötte i Sverige - den varken fanns inom fysiskt räckhåll eller i människornas sinnen. Det fanns inga ärvda sommarstugor eller farmor på landet - släktleden var uppbrutna av krig och stora folkomflyttningar. "Skogen" var nerhuggen eller full av granatsplitter och en och annan odetonerad mina. En picknickfilt i förortsdungen var det närmsta "friluftsliv" jag kom - dit åkte man för att umgås med vänner, inte för att vara ensam eller - gud bevare - vandra. En ryggsäck väckte oftare associationer till krig och flykt, än till sökandet efter nirvana. Att åka på semester till havet eller upp i bergen var "fint", men mest ett tecken på normalitet och ökande välstånd. Ordet "friluftsliv" finns inte i mitt modersmål.
Ändå älskar jag att vandra... helst ensam, länge, utan att ha kollat allt i förväg och utan att alltid veta var jag hamnar - och detta har ett egenvärde för mig. Det började dock inte med något natursvärmeri (jag tycker att spåren av mötet mellan människa och natur är mer intressanta) eller "ladda batterierna"-tänk, än mindre med lusten att "klara" eller "prestera" något - och fungerar knappast så idag heller. Men jag har haft andra ingångar.
joanna sa:
Den ena var att jag som trettonåring råkade hamna i rätt höga berg och omedelbart insåg, att jag gillade att ha mycket luft under fötterna. Jag återvände varje sommar, klättrade, blev vän med en vallhund, fick jobb som vallkulla, lärde mig sova och laga mat utomhus, och visst var bergen vackra så man hisnade, men jag brydde mig faktiskt inte om namnen på alla blommorna.

Den andra ingången var att jag, av allmän nyfikenhet och äventyrslust, började lifta året därpå, och upptäckte att jag gillade det också (en förstående mamma var ju förutsättningen). Liftandet blev allt längre i tid och rum, jag älskade ensamheten och friheten i att inte ha mer hem än vad man bar med sig på ryggen, men det handlade inte heller specifikt om "naturupplevelser".

Det var nog först i Sverige, som jag fick ihop alla delarna. Gissa vilken lycka för en långlufsare, bergsfreak och ensamhetssökare att fritt få röra sig bäst man vill i "orörd" (nåja) fjällnatur!
Jag har aldrig sett mina föräldrar med en ryggsäck eller ens på en cykel, men mina egna barn har varit igenom hela "köret" från Mulle till TVM. Men jag är fortfarande dålig på växtnamn ;).
 
Senast ändrad:
Mina festförstörarinstinkter vaknar alltid litet, när jag läser om hur "naturligt", "läkande för själen" etc det är att vandra (eller på annat sätt förse sig med "naturupplevelser"). Att romantisera "naturen" och tillmäta friluftsliv (inkl. vandrandet) ett egenvärde är en produkt av moderniteten; en historiskt relativt färsk, klass- och kulturbunden uppfinning med rötterna i städernas framväxande medelklass. Min barndoms utfattiga bergsbor skulle inte komma på tanken att vandra i onödan.

Romantiseringen är inte helt taget ur luften. Se den här: https://forskning.no/psykologi/bli-mindre-stresset-med-en-halvtime-i-naturen/1326298
Det är bara en av många studier med liknande resultat.
 
Romantiseringen är inte helt taget ur luften. Se den här: https://forskning.no/psykologi/bli-mindre-stresset-med-en-halvtime-i-naturen/1326298
Det är bara en av många studier med liknande resultat.
Att vi ö h t definierar och pratar om "naturupplevelse" och "stress" är också en produkt av moderiniteten. Den där halvtimmens "naturupplevelse" som artikeln förordar är säkert nyttigt, men behovet uppstår ju först när det inte längre är både normaltillstånd och överlevnadsfråga att vistas (och vandra) i naturen.
Varken jägar- och samlarflockarna på savannen eller de bergsbor jag vallade får med i Tatra skulle som sagt komma på tanken att bota sin "stress" med "naturvistelse" ;)

Med det sagt: bara för att något är relativt nytt behöver det ju varen vara dåligt, onyttigt eller otrevligt :)
 
Senast ändrad:
Ytterligare ett annat svar. Ute på fjället för att jag gillar fysisk aktivitet i bergen, och gillar att försöka utmana mig lite å få bra fokus på nu. Brukar inte komma hem utvilad efter fjälltur direkt :)
 
Att vi ö h t definierar och pratar om "naturupplevelse" och "stress" är också en produkt av moderiniteten. Den där halvtimmens "naturupplevelse" som artikeln förordar är säkert nyttigt, men behovet uppstår ju först när det inte längre är både normaltillstånd och överlevnadsfråga att vistas (och vandra) i naturen.
Varken jägar- och samlarflockarna på savannen eller de bergsbor jag vallade får med i Tatra skulle som sagt komma på tanken att bota sin "stress" med "naturvistelse" ;)

Med det sagt: bara för att något är relativt nytt behöver det ju varen vara dåligt, onyttigt eller otrevligt :)
Nej, det är väl inte fel av oss att romantisera naturen bara för att de inte gjorde det. Är det inte du som romantiserar jägar - samlarna och bergsfolket som låter dem ha tolkningsföreträde? ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.