Varför vandra?

Längtar ut igen och få se var det bär kommande sommar har som inte riktigt planerat ännu det? Funderat lite på Norge eller Finland men mest troligt släpper dom inte in svenskar haha
 

Bilagor

  • snart.JPG
    snart.JPG
    128.7 KB · Visningar: 90
Att vi ö h t definierar och pratar om "naturupplevelse" och "stress" är också en produkt av moderiniteten. Den där halvtimmens "naturupplevelse" som artikeln förordar är säkert nyttigt, men behovet uppstår ju först när det inte längre är både normaltillstånd och överlevnadsfråga att vistas (och vandra) i naturen.

Ända sedan gymnasietiden har jag haft ett stort behov av att vara ute i naturen och frågan är om det uppkommit därför att jag vuxit upp i städer. Dock var min farfar bonde och mina föräldrar släpade tidigt ut hela familjen på både skidturer och svampexkursioner så naturupplevelser annat än vandring fanns tidigt för mig. Men den här frågan om "moderniteten" är ju väldigt intressant. Folk har ju bott i städer i tusentals år så om behovet att förflytta sig i naturen har uppkommit som en följd av det så är det ju inte så modernt. Redan på 1800-talet tyckte vissa stadsbor att stadsmiljön var plågsam, vi har ju t ex Thoreau. Och ett århundrade tidigare vår egen Linné som reste ofantliga sträckor och upplevde folk och natur i olika delar av landet. Är det då stadslivet som producerat naturbehovet eller går det ännu djupare? Det är ju heller inte alla stadsbor som har något naturintresse, många är som vi vet totalt likgiltiga.
 
"Many men go fishing all of their life without knowing its not the fish they are after"

Jag har sedan barnsben varit en riktig skogsmänniska. Det började med ett fiskespö och en massa gäddrag vid sommarstugans sjö. Jakten på gäddorna lockade fram jakten på nya sjöar, ju mer otillgängliga de var desto mer spännande. Det blev att man vandrade från sjö till sjö på jakt efter gammelgäddan kan man säga.

Jag älskar att fiska än idag, 24 år gammal, och kan fortfarande ge mig ut efter nya sjöar och fiskar. Men idag vet jag att det inte bara är fisk jag är ute efter. Sinnesron och lugnet som naturen ger mig är den stora fångsten.

Fisket var min inkörsport till naturen. Idag njuter jag med eller utan fiskespö med gäddrag.
 
Hälsa, terapi och upplevelser!

Det finns många anledningar till att vandra. För mig är det ett viktigt sätt att koppla ifrån sig från vardagen.

Jag arbetar inom IT där vi konstant pratar i termer som digital transformation, innovation mm. Det är otroligt spännande! Men ibland är det skönt att bara lämna ”bubblan” och gå tillbaka till något mer primitivt.

Jag gillar verkligen reflektionen som en annan gjorde i tråden, att ”vandring är en del av våra rötter”.
 
Det är kul att leva några dar med bara det man har i ryggsäcken. Lämna skärmar och jobb hemma och fokusera på de primära behoven istället. Göra en mindre reset av hjärnan och återkoppla till en annan verklighet. Samtidigt så är det kul att testa de nya prylarna och se vad de går för, samt att se vad man själv går för, om man orkar pressa sig 2-3 mil om dan som man tänkt, eller om man blivit en gammal gubbe som checkar in i första bästa fjällstuga för att knäna värker.
 
Samtidigt så är det kul att testa de nya prylarna och se vad de går för, samt att se vad man själv går för, om man orkar pressa sig 2-3 mil om dan som man tänkt, eller om man blivit en gammal gubbe som checkar in i första bästa fjällstuga för att knäna värker.

...eller så har man som jag-blivit en gammal (76) gubbe! Då har man tappat intresset för att pressa sig utan njuter enbart av tillvaron och är glad att man får vara frisk och har tid att leva i naturen. Värkande knän och bristande ork lyser med sin frånvaro. Materialutvecklingen har gått så långt att trots åldern kan jag bära en veckas förnödenheter utan att behöva bunkra. En stuga kan vara bra när man varit ute regnet några dagar men inget slår möjligheten att stanna på det smultronställe man hittat för att slå upp tältet.

Allt detta har jag nu trots ett liv med "bara" måttlig motion och ett helt arbetsliv bakom mig. Att bli gammal behöver inte innebära att man är fysiskt (eller mentalt) handikappad. 2-3 mil om dagen är fortfarande en möjlighet men intresset för det är noll - i vart fall för mig.

Vistelsen i naturen gör att jag kommer i balans och folk i min omgivning står (förhoppnigsvis) ut med mig!

Själv hoppas jag -bland annat- på att fördomarna om gamla människor skall minska/försvinna.
 
...eller så har man som jag-blivit en gammal (76) gubbe! Då har man tappat intresset för att pressa sig utan njuter enbart av tillvaron och är glad att man får vara frisk och har tid att leva i naturen. Värkande knän och bristande ork lyser med sin frånvaro. Materialutvecklingen har gått så långt att trots åldern kan jag bära en veckas förnödenheter utan att behöva bunkra. En stuga kan vara bra när man varit ute regnet några dagar men inget slår möjligheten att stanna på det smultronställe man hittat för att slå upp tältet.

Allt detta har jag nu trots ett liv med "bara" måttlig motion och ett helt arbetsliv bakom mig. Att bli gammal behöver inte innebära att man är fysiskt (eller mentalt) handikappad. 2-3 mil om dagen är fortfarande en möjlighet men intresset för det är noll - i vart fall för mig.

Vistelsen i naturen gör att jag kommer i balans och folk i min omgivning står (förhoppnigsvis) ut med mig!

Själv hoppas jag -bland annat- på att fördomarna om gamla människor skall minska/försvinna.

Grymt bra nedpräntat och igenkänning från mig, även om jag ligger 25 år efter dig... #kärlekfrihetraggsockar
 
...eller så har man som jag-blivit en gammal (76) gubbe! Då har man tappat intresset för att pressa sig utan njuter enbart av tillvaron och är glad att man får vara frisk och har tid att leva i naturen. Värkande knän och bristande ork lyser med sin frånvaro. Materialutvecklingen har gått så långt att trots åldern kan jag bära en veckas förnödenheter utan att behöva bunkra. En stuga kan vara bra när man varit ute regnet några dagar men inget slår möjligheten att stanna på det smultronställe man hittat för att slå upp tältet.

Allt detta har jag nu trots ett liv med "bara" måttlig motion och ett helt arbetsliv bakom mig. Att bli gammal behöver inte innebära att man är fysiskt (eller mentalt) handikappad. 2-3 mil om dagen är fortfarande en möjlighet men intresset för det är noll - i vart fall för mig.

Vistelsen i naturen gör att jag kommer i balans och folk i min omgivning står (förhoppnigsvis) ut med mig!

Själv hoppas jag -bland annat- på att fördomarna om gamla människor skall minska/försvinna.

Tack för att du ger hopp! (20 år upp till dig)
 
Elak satir på temat av sociologen Johan Alfonsson i dagens DN, med (som all god satir) några drabbande korn av sanning. Känner igen mig på gruppnivån, om än inte personligen på så många punkter. Klipper in lite skärmdumpar för er som inte har DN.
 

Bilagor

  • 1690707390685.png
    1690707390685.png
    151.3 KB · Visningar: 115
  • 1690707654830.png
    1690707654830.png
    156.2 KB · Visningar: 116
  • 1690707751342.png
    1690707751342.png
    126.7 KB · Visningar: 117
Elak satir på temat av sociologen Johan Alfonsson i dagens DN, med (som all god satir) några drabbande korn av sanning. Känner igen mig på gruppnivån, om än inte personligen på så många punkter. Klipper in lite skärmdumpar för er som inte har DN.

Även om jag vet att dom är elaka med flit för att skapa debatt så hatar jag sådana artiklar. Kommer aldrig att betala en spänn till DN, ingen annan bör göra det heller. Så säg upp prenumerationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.