Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vårda cellgummit på Lundhags?
- Trådstartare Friskus1
- Start datum
Lundhags säljer ett vårdmedel för cellgummi. Det funkar bra och får gummit att se helt nytt ut.
http://www.outnorth.se/lundhags/lundhags-vardmedel-for-gummi.php
http://www.outnorth.se/lundhags/lundhags-vardmedel-for-gummi.php
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Eftersom du hänvisar till en länk utan varor så kan det väl röjas att den goa produkten är glycerin. Biltillbehörsfirmorna har liknande produkter, fast då för däck.
Tips
Skomakare Urban i Järpen gillar inget medel på cellgummit, svårt att jobba med i framtiden antagligen... Inte ens deras eget medel.
Sköljer man av all elak lera så fort man kommer hem håller det sig fräscht längre.
Men-men, är det superkris kan man nog ta lite paraffinolja, glycerin/glycerol och inte skryta om det...
A
Skomakare Urban i Järpen gillar inget medel på cellgummit, svårt att jobba med i framtiden antagligen... Inte ens deras eget medel.
Sköljer man av all elak lera så fort man kommer hem håller det sig fräscht längre.
Men-men, är det superkris kan man nog ta lite paraffinolja, glycerin/glycerol och inte skryta om det...
Jag tror att Lundhags har slutat med sitt gummivårdsmedel, har inte sett det någonstans på några år och de har det inte heller på sin hemsida.
Nokian säljer ett medel till sina gummistövlar som säkert är liknande.
Både Lundhags och Nokians gummimedel är någon typ av silikonolja och jag har hört någonstans att silikon inte är bra för gummi. Det ger en bra effekt till en början men om det används under en längre tid så kan det göra att gummit torkar vilket kan vara en anledning till att Lundhags har slutat med det medlet (är ju dock underligt att gummistöveltillverkaren Nokian marknadsför ett vårdmedel som inte är bra för gummi).
När jag talade med en av Lundhags skomakare på en mässa sade han att överdriven användning av silikonmedlet även kan medföra att sulorna på deras kängor släpper i limningen.
Jag har slutat att använda silikonbaserade medel till mina Lundhagskängor och använder istället glycerin som redan nämts i tråden.
Nokian säljer ett medel till sina gummistövlar som säkert är liknande.
Både Lundhags och Nokians gummimedel är någon typ av silikonolja och jag har hört någonstans att silikon inte är bra för gummi. Det ger en bra effekt till en början men om det används under en längre tid så kan det göra att gummit torkar vilket kan vara en anledning till att Lundhags har slutat med det medlet (är ju dock underligt att gummistöveltillverkaren Nokian marknadsför ett vårdmedel som inte är bra för gummi).
När jag talade med en av Lundhags skomakare på en mässa sade han att överdriven användning av silikonmedlet även kan medföra att sulorna på deras kängor släpper i limningen.
Jag har slutat att använda silikonbaserade medel till mina Lundhagskängor och använder istället glycerin som redan nämts i tråden.
Jag sprayade mina gummistövlar med sånt där vinylglans man använder inne i bilen, är man den vassaste eller slöaste kniven i lådan vid ett sådant förfarande? 
Jag sprayade mina gummistövlar med sånt där vinylglans man använder inne i bilen, är man den vassaste eller slöaste kniven i lådan vid ett sådant förfarande?![]()
Är inte säker men du är kanske den kniven som doftar bäst i lådan...
Vanligt vitt vaselin från Apoteket
Jag använder sedan många år tillbaka vanligt vitt vaselin från Apoteket till alla plast och gummiprylar oavsett om det är bilen, motorcykeln, trampcykeln eller hushållsprylar.
I verkstadsindustrin är det inte ovanligt att man använder vaselin till att smörja O-ringar.
Vaselinet tränger in och återfettar utan att lämna någon halkig hinna.
För mig har det fungerat hur bra som helst. Dessutom är det billigt.
Lägg på tills det slutar försvinna in i materialet och torka sedan bort överskottet.
/O.
Jag använder sedan många år tillbaka vanligt vitt vaselin från Apoteket till alla plast och gummiprylar oavsett om det är bilen, motorcykeln, trampcykeln eller hushållsprylar.
I verkstadsindustrin är det inte ovanligt att man använder vaselin till att smörja O-ringar.
Vaselinet tränger in och återfettar utan att lämna någon halkig hinna.
För mig har det fungerat hur bra som helst. Dessutom är det billigt.
Lägg på tills det slutar försvinna in i materialet och torka sedan bort överskottet.
/O.
Läste ett hemmatips om att spraya Armor All på kylskåpsdörren. (Det är egentligen till för gummi plast och Vinyl, Bil/Mc boden.) Dessvärre blev golvet under dörren så halt att katten slirade. Ett rent elände att avlägsna från golvet, men Yes tar det mesta med flera tvättar.
Emellertid gör det under på skidor, bondeförbundare och stövlar till friluftsloppis, grejerna ser nästan nya ut. Skurborste och vatten är aldrig fel.
Emellertid gör det under på skidor, bondeförbundare och stövlar till friluftsloppis, grejerna ser nästan nya ut. Skurborste och vatten är aldrig fel.
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg