Vårda cellgummit på Lundhags?

Har ett par äldre kängor den sk Jämtkängan från Lundhags som gummit verkar väldigt torrt på..
Vet att det finns nått specialmedel att behandla med men vart? Eller finns det bra alternativ?
 
Eftersom du hänvisar till en länk utan varor så kan det väl röjas att den goa produkten är glycerin. Biltillbehörsfirmorna har liknande produkter, fast då för däck.
 
Tips

Skomakare Urban i Järpen gillar inget medel på cellgummit, svårt att jobba med i framtiden antagligen... Inte ens deras eget medel.
Sköljer man av all elak lera så fort man kommer hem håller det sig fräscht längre.
Men-men, är det superkris kan man nog ta lite paraffinolja, glycerin/glycerol och inte skryta om det...

:) A
 
Jag tror att Lundhags har slutat med sitt gummivårdsmedel, har inte sett det någonstans på några år och de har det inte heller på sin hemsida.

Nokian säljer ett medel till sina gummistövlar som säkert är liknande.

Både Lundhags och Nokians gummimedel är någon typ av silikonolja och jag har hört någonstans att silikon inte är bra för gummi. Det ger en bra effekt till en början men om det används under en längre tid så kan det göra att gummit torkar vilket kan vara en anledning till att Lundhags har slutat med det medlet (är ju dock underligt att gummistöveltillverkaren Nokian marknadsför ett vårdmedel som inte är bra för gummi).

När jag talade med en av Lundhags skomakare på en mässa sade han att överdriven användning av silikonmedlet även kan medföra att sulorna på deras kängor släpper i limningen.

Jag har slutat att använda silikonbaserade medel till mina Lundhagskängor och använder istället glycerin som redan nämts i tråden.
 
Jag har ett gummivårdsmedel från Nokian, har bara använt det några få gånger och kan inte säga om det behövs eller inte, Gummit ser väldigt fräscht ut efteråt i alla fall.
 
Jag sprayade mina gummistövlar med sånt där vinylglans man använder inne i bilen, är man den vassaste eller slöaste kniven i lådan vid ett sådant förfarande? :)
 
Vanligt vitt vaselin från Apoteket

Jag använder sedan många år tillbaka vanligt vitt vaselin från Apoteket till alla plast och gummiprylar oavsett om det är bilen, motorcykeln, trampcykeln eller hushållsprylar.
I verkstadsindustrin är det inte ovanligt att man använder vaselin till att smörja O-ringar.
Vaselinet tränger in och återfettar utan att lämna någon halkig hinna.
För mig har det fungerat hur bra som helst. Dessutom är det billigt.
Lägg på tills det slutar försvinna in i materialet och torka sedan bort överskottet.

/O.
 
Läste ett hemmatips om att spraya Armor All på kylskåpsdörren. (Det är egentligen till för gummi plast och Vinyl, Bil/Mc boden.) Dessvärre blev golvet under dörren så halt att katten slirade. Ett rent elände att avlägsna från golvet, men Yes tar det mesta med flera tvättar.
Emellertid gör det under på skidor, bondeförbundare och stövlar till friluftsloppis, grejerna ser nästan nya ut. Skurborste och vatten är aldrig fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Vårda cellgummit på Lundhagskängor Kläder 37
kvaark vårda kängan sasta kaira? Kläder 1
Lars_P Sprickor i cellgummit, vad göra? Kläder 14
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.