Sprickor i cellgummit, vad göra?

Hej,

Jag upptäckte nyss att mina i princip nya jörnkängor (m96-läst, sommar) har sprickor i cellgummit i området runt hälen. Alltså ett ställe där skon inte böjs alls. Jag vet inte om det läcker in (har bara använt dom på vinter eller någorlunda torrt).

Detta vore förmodligen inget problem om Jörnkängeskomakeriet inte låg nere (svårt att reklamera...) Så vad göra?

a) smeta på liquisole
b) lämna till en skomakare som får limma på en tunn kappa runt hälen på ungefär samma som det redan ser ut runt tån.
c) strunta i det.
d) ??
 
Tyvärr ingen aning, men jag vet att man kan förebygga sprickor i neoprene (cellgummi) och i vanliga gummistövlar (gummi) med att regelbundet (t ex inför vintervilan) spraya ytorna frikostigt med spraysilikon (finns på närmsta mack för en femtilapp), så man hindrar från uttorkning. Spraya för guds skull utomhus, annars blir golvet runtomkring som en skridskobana i nåt år framöver!

Ett gammalt knep är väl annars att använda talk(?), tror man hade det på gummibåtar förut.

Men att laga det som redan spruckit? Vet icke. Ring tillverkaren, eller annat företag som gör liknande (Lundhags t ex)
 
Det blir väldigt bra resultat när vi lagar våtdräkter med biltemas vindrutetätning (nr 36-4809). Bättre än med liquisole, så det är vad jag skulle prova.

micke
 
Excess; sa:
Det blir väldigt bra resultat när vi lagar våtdräkter med biltemas vindrutetätning (nr 36-4809). Bättre än med liquisole, så det är vad jag skulle prova.

micke
Tack för tipset! Är det neoprengummi i dem? Ska i s f minnas det till den dag mina vadare börjar läcka...
 
Strykarräven; sa:
Excess; sa:
Det blir väldigt bra resultat när vi lagar våtdräkter med biltemas vindrutetätning (nr 36-4809). Bättre än med liquisole, så det är vad jag skulle prova.

micke
Tack för tipset! Är det neoprengummi i dem? Ska i s f minnas det till den dag mina vadare börjar läcka...

Klipp från Biltema
Vindrutetätning
Polyuretanbaserad tätningsmassa. Avsedd som tätning mellan glas, gummilister och kaross vid montering av bilrutor, eller för tätning av läckage. Tål temperaturer från -30 °C till +80 °C. Övermålningsbar. Svart. 310 ml. För användning i:
Bil: vindrutor.
Båt: universaltätning ovan vattenlinjen.
Hus: universal inne och ute.
 

avslutad210712

Gäst
Har själv lagat ett par Lundhags med Liquisole med gott resultat men har för mig att i alla fall Lundhags inte rekommenderar att man lagar sitt cellgummi med det men jag kan som vanligt ha fel. Enklast är väl att kolla med tillverkaren direkt. Själv kör jag på Lundhags silikonsmörjmedel före varje vandring och även någon gång på vintern.
 
Strykarräven; sa:
Tyvärr ingen aning, men jag vet att man kan förebygga sprickor i neoprene (cellgummi) och i vanliga gummistövlar (gummi) med att regelbundet (t ex inför vintervilan) spraya ytorna frikostigt med spraysilikon (finns på närmsta mack för en femtilapp), så man hindrar från uttorkning. Spraya för guds skull utomhus, annars blir golvet runtomkring som en skridskobana i nåt år framöver!

Ett gammalt knep är väl annars att använda talk(?), tror man hade det på gummibåtar förut.

Men att laga det som redan spruckit? Vet icke. Ring tillverkaren, eller annat företag som gör liknande (Lundhags t ex)

Ett annat lättillgängligt och billigt medel för förebyggande vård är annars vanligt vitt vaselin.
Finns bl a på Apoteket för ett par tior.
Jag har använt det länge till gummidetaljer på både friluftsprylar, bilen och mc'n.
Det suger in i gummit och återställer både mjukhet och lyster men utan att bli snorhalt som när man använder silicon.


Gut Pfad!
 
Kontaktlim

fungerar också utmärkt på cellgummi och att limma fast cellgummi på läder eller limma fast skyddande läderremsa ovanpå sprickan.

Däremot torde silikon eller vaselin inte underlätta att limmet fastnar så rengör med aceton eller liknande innan limning.

Liquisole är ett bra polyuretanlim men limfogen blir aningen hårdare än cellgummit varför det är viss risk för sprickor i närhetn av limfogen. Ju tunnare limfog ju mindre risk för sådan effekter.

Thure
 
konkurrent..

jag fick en liten spricka i cellgummidelen på mina lundhagsare. Jag skickade till Lundhags o de gav mig 2 alternativ: antingen skulle de "lappa" på nåt sätt, eller så skulle de byta ut hela cellgummidelen. (Det blev att jag bytte hela gummidelen, vilket jag fö är mkt nöjd med!)

Så ja, lappa borde gå, fråga en lokal skomakare?
annars så tycker jag att du ska prova med liquisole el. liknande, särskilt om sprickan inte är stor.
lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
la dolce vita Hjälp! Sprickor i Lundhagskängan. Kläder 12
Friskus1 Vårda cellgummit på Lundhags? Kläder 18
Glännman Vårda cellgummit på Lundhagskängor Kläder 37

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...