Vårda cellgummit på Lundhags?

Jag köpte ett par Nokian (Topi som de hette då, samma som dagens Finnjagd tror jag) för bl a fjällvandring 1983. Behandlade den med silkonspray som på den tiden ansågs vara bra för stövlarna. Detta par höll 6 år och torkade ut och sprack sedan på olika punkter tills de läckte som ett såll.
Köpte ett par nya likadana stövlar 1989, aldrig behandlat dessa med annat än vanligt vatten och de håller fortfarande! De har utsatts för fjällvandringar, skogsvandringar, fiske, saltvatten, sötvatten, biltvätt mm.

Jag provar K9FORCE´s tips med vaselin,det är ju inga dyrbara skor direkt...och har ett par nya Bielne som jag inte tänker smörja in gummit på....
Ett annat problem ,mina gamla Jämtkängor luktar lite mögel ,så nu har jag sköljt ur dom med ljummet vatten och lite såpa i...men lukten är kvar.Tänker prova med ättika i ett glas stående i skorna eller finns det andra tips?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gummi, oavsett om det är i form av bildäck eller kängbottnar, mår bäst av att bara användas regelbundet.

Sedan när man tvättar av kängorna tar man en vanlig tvål, sådan man gnuggar mellan händerna, och varmt vatten till nederdelen. Tvålen innehåller just Glycerin.

Rekommenderar inte bilvårdsprodukter! Svärfar drog på något medel för gummi och däck på sina kängor, osäker på vad det var för något. Resultatet blev att allt gummi smulades sönder efter några km vandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips