Val av kök för maximal flexibilitet

Tittar man runt så finns det torch-gas avsedda för gasolbrännar för arbete utomhus. Dom har ofta högre propanhalt och ger gas ned till lägre temperatur än vad vanlig biltema/primus powergas ger.

En som jag nämt förut är biltemas 17-602 som de var ganska bra sprutt i med hög propanhalt - (ca 50%) men dessvärre har de blivit mesiga sista tiden med ungefär samma tryck som primus powergas/biltema campinggas 17-614,13

Nackdelen är att dess torchgas-tuber ofta är i höga smala tuber och det gäller att slangen till spindelköket räcker utan att det hela blir vingligt eller kommer för nära köket.

Skall man ut där man vet är riktigt jäkla snorkallt och fortfarende vill köra gas så kan Sivert 2006 och 2208 vara ett alternativ då det är ren propan eller propen/isobutanblandning i dessa och ger gas till - 40 grader eller så hela tuben ut - men samma här, slanglängden är problematisk om man inte vill gräva ned tuben gentemot köket i höjd.

En sådan tub med 450gr innehåll tub väger 650 gram precis och tuben är i aluminium och är byggd/godkänd för höga propanets tryck. det här är ingen tub man skall köra på sommaren då trycket är ca 10 bar vid rumstemperatur medans det är ca 3-4 Bar för en primus powergas

---

Kort sagt tuber med högst tryck fungerar bäst när det är riktigt kallt och det bör man kolla igenom sitt tublager innan kalla utflykten med tryckmätare (elektronisk däcktryckmätare och biltema 17-601 med avskruvad brännarhuvud så kollar man det snabbt och med minimal gasutsläpp). Jag har lärt mig att det går inte att lita på vad som står på tuberna utan innehållet varierar ganska mycket i tryck mellan batcherna även av kända märken...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bensin för enkelhetens skull

Jag kör numer uteslutande med bensin som bränsle och tycker att det är mycket bekvämare än propan/butan.
Jag har kört med propan/butan i 12-14 år ungefär... och blev utomordentligt less på halvtomma gasolflaskor och att ett uppkok kunde ta hur lång tid som helst när ett snöoväder tar en på sängen, i de Svenka fjällen.

För mig blev det som en revolution att slå på stort och prova omnifuel. Samt att kombinera denna med en eta-kastrull. Heptan(kemiskt ren bensin) funkar i alla lägen, tycker jag.

Det funkar nog alldeles galant med alla varianter av multifuelbrännare och värmeväxlande kastruller. Glöm ej att ta med vindskydd för att kunna spara på bränsle vid långturerna.

Jag har ej upplevt att det behövt bli nå mycket mekande med min brännare i alla fall. Jag har bara behövt rensa munstycket i fält...tog flera sekunder :) då verktyget är vinklat så flamspridaren ej behöver avlägsnas.

Kort sagt, mitt fältliv blev mycket enklare med heptan som bränsle.

Jag har ett Omnifuel och kan instämma med tidigare inlägg om att det väsnas oerhört mycket mer än hattbrännare. Jag tycker inte att halvfulla flaskor är ett problem för dom kör jag slut med gasollyktan (om den är med) eller så använder jag dessa till långkoken på sparlåga. Men helt klart att effekten minskar mycket när de börjar ta slut.
Trangia gas på sommarn och Omnifuel på vintern för min del!

Jag kör med ett Optimus Crux och har använt det på 3500+, vilket att fungerat bra. På alpina turer är det skönt att ha ett kök som alltid fungerar, väger lätt och är enkelt att hantera. Problemet på hög höjd är att man är tvungen att smälta snö, vilket tar en hel del bränsle. Vilket kök kan vara bäst för det?

Anledningen till att jag inte bara köper ett gaskök rätt av är att det ska följa med på alpina turer. Hittils har vi använt oss av hytter på vägen upp, men tanken är att göra turerna i skandinavisk stil i framtiden (bära med sig allt själv, mat och tält osv). Säg att köket ska fungera på 4000m höjd.. vilket är den höjd man övernattar på när man gör den normala bestigningen av Mt Blanc tex. Skulle gas fungera där?
Planer finns på att bestiga både 6 och 7000meters berg.

Med 7000 meters berg så får man nog räkna med att köket kommer att köras på dåligt bränsle. Skulle därför satsa på MSR XGK EX™ eller motsvarande.
Men jag skulle faktiskt i första hand köpa ett lätt toppmonterat gaskök. Det kommer du använda betydligt oftare. Ett lätt gaskök + gastub väger ca 500 gram, känns då onödigt att släpa på ett kök som med bränsle väger över 1 kilo.

Skulle börja med toppmonterat gaskök!

Har ingen vinter (bor i Göteborg) eller höghöjds erfarenhet!
Har sedan ca: 5år tillbaka ägt och använt ett MSR Pocket Rocket, som är litet och lätt! Använder Pocket Rocket året runt och på fjällvandringar sommartid. Funkar alltid! Stor effekt! Köper vinter tid bara MSRs egen gas då jag tycker den ger bättre effekt och snabbare uppkok, samt fungerar bra även när flaskan börjar bli tom!/J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips