Val av kök för maximal flexibilitet

Tittar man runt så finns det torch-gas avsedda för gasolbrännar för arbete utomhus. Dom har ofta högre propanhalt och ger gas ned till lägre temperatur än vad vanlig biltema/primus powergas ger.

En som jag nämt förut är biltemas 17-602 som de var ganska bra sprutt i med hög propanhalt - (ca 50%) men dessvärre har de blivit mesiga sista tiden med ungefär samma tryck som primus powergas/biltema campinggas 17-614,13

Nackdelen är att dess torchgas-tuber ofta är i höga smala tuber och det gäller att slangen till spindelköket räcker utan att det hela blir vingligt eller kommer för nära köket.

Skall man ut där man vet är riktigt jäkla snorkallt och fortfarende vill köra gas så kan Sivert 2006 och 2208 vara ett alternativ då det är ren propan eller propen/isobutanblandning i dessa och ger gas till - 40 grader eller så hela tuben ut - men samma här, slanglängden är problematisk om man inte vill gräva ned tuben gentemot köket i höjd.

En sådan tub med 450gr innehåll tub väger 650 gram precis och tuben är i aluminium och är byggd/godkänd för höga propanets tryck. det här är ingen tub man skall köra på sommaren då trycket är ca 10 bar vid rumstemperatur medans det är ca 3-4 Bar för en primus powergas

---

Kort sagt tuber med högst tryck fungerar bäst när det är riktigt kallt och det bör man kolla igenom sitt tublager innan kalla utflykten med tryckmätare (elektronisk däcktryckmätare och biltema 17-601 med avskruvad brännarhuvud så kollar man det snabbt och med minimal gasutsläpp). Jag har lärt mig att det går inte att lita på vad som står på tuberna utan innehållet varierar ganska mycket i tryck mellan batcherna även av kända märken...
 
Bensin för enkelhetens skull

Jag kör numer uteslutande med bensin som bränsle och tycker att det är mycket bekvämare än propan/butan.
Jag har kört med propan/butan i 12-14 år ungefär... och blev utomordentligt less på halvtomma gasolflaskor och att ett uppkok kunde ta hur lång tid som helst när ett snöoväder tar en på sängen, i de Svenka fjällen.

För mig blev det som en revolution att slå på stort och prova omnifuel. Samt att kombinera denna med en eta-kastrull. Heptan(kemiskt ren bensin) funkar i alla lägen, tycker jag.

Det funkar nog alldeles galant med alla varianter av multifuelbrännare och värmeväxlande kastruller. Glöm ej att ta med vindskydd för att kunna spara på bränsle vid långturerna.

Jag har ej upplevt att det behövt bli nå mycket mekande med min brännare i alla fall. Jag har bara behövt rensa munstycket i fält...tog flera sekunder :) då verktyget är vinklat så flamspridaren ej behöver avlägsnas.

Kort sagt, mitt fältliv blev mycket enklare med heptan som bränsle.
 
Jag har ett Omnifuel och kan instämma med tidigare inlägg om att det väsnas oerhört mycket mer än hattbrännare. Jag tycker inte att halvfulla flaskor är ett problem för dom kör jag slut med gasollyktan (om den är med) eller så använder jag dessa till långkoken på sparlåga. Men helt klart att effekten minskar mycket när de börjar ta slut.
Trangia gas på sommarn och Omnifuel på vintern för min del!
 
Jag kör med ett Optimus Crux och har använt det på 3500+, vilket att fungerat bra. På alpina turer är det skönt att ha ett kök som alltid fungerar, väger lätt och är enkelt att hantera. Problemet på hög höjd är att man är tvungen att smälta snö, vilket tar en hel del bränsle. Vilket kök kan vara bäst för det?
 
Anledningen till att jag inte bara köper ett gaskök rätt av är att det ska följa med på alpina turer. Hittils har vi använt oss av hytter på vägen upp, men tanken är att göra turerna i skandinavisk stil i framtiden (bära med sig allt själv, mat och tält osv). Säg att köket ska fungera på 4000m höjd.. vilket är den höjd man övernattar på när man gör den normala bestigningen av Mt Blanc tex. Skulle gas fungera där?
Planer finns på att bestiga både 6 och 7000meters berg.

Med 7000 meters berg så får man nog räkna med att köket kommer att köras på dåligt bränsle. Skulle därför satsa på MSR XGK EX™ eller motsvarande.
Men jag skulle faktiskt i första hand köpa ett lätt toppmonterat gaskök. Det kommer du använda betydligt oftare. Ett lätt gaskök + gastub väger ca 500 gram, känns då onödigt att släpa på ett kök som med bränsle väger över 1 kilo.
 
Skulle börja med toppmonterat gaskök!

Har ingen vinter (bor i Göteborg) eller höghöjds erfarenhet!
Har sedan ca: 5år tillbaka ägt och använt ett MSR Pocket Rocket, som är litet och lätt! Använder Pocket Rocket året runt och på fjällvandringar sommartid. Funkar alltid! Stor effekt! Köper vinter tid bara MSRs egen gas då jag tycker den ger bättre effekt och snabbare uppkok, samt fungerar bra även när flaskan börjar bli tom!/J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 28
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.