Kök

Jag har tröttnat på att fippla runt med kronans gamla jägarkök och tänkt skaffa nåt smidigare. Ni forumsmedlemmar verkar vara ute å röra på er så jag skulle vara tacksam för lite tips.

Köket kommer framförallt att användas på skid- å klätterturer i alperna

Köket ska givetvis vara så lätt å litet att jag aldrig känner att jag vill lämna det hemma samtidigt som det ska ha kapacitet nog för att palla en veckas snösmältande på 3000-4000 m. Givetvis ska det var helt underhållsfritt och jag vill inte hålla på att förvärma osv...

Gas verkar smidigast men ryktena går om att det inte funkar så bra på högre höjder å i kyla, tydligen finns det nån specialblandning ( butan?) som klarar kyla bättre...

Bensin verkar livsfarligt å väldigt pilligt...

Spritkök är jag som sagt trött på...

Klarar jag mig med ett gaskök eller ska jag satsa på multifuel?
Vilka märken/modeller?
Hur är det med vindskydd, stödplattor och dylika extra prylar- är det ngt jag kommer behöva?

jag är tacksam all hjälp å feedback jag kan få

erik

Anonym från gamla forumet

Gäst
Inga höjdproblem med Gas...

Jag har användt gaskök flertalet tillfällen på höjder 3000-3500 m utan några problem. Jag tror inte att gasen fungerar sämre förrän runt 6000 meter eller så. Vad gäller temperatur har jag med fördel använt gas i köldgrader, men tror att det finns bättre alternativ för extremtemperaturer (under -10). Det går dock alltid att förvärma gasen eller att vadera gastuben med ett klädesplagg.

/Jonas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Primus MFS

Hej,

jag tror att du skulle titta på Primus MFS, det är lätt och går på samtliga bränslen. Som vindskydd kan du använda MSR-folieskydd vilket väger mycket lite. Eftersom det är ett spindelkök kan du fortsätta använda jägarkökets kokkärl, jag skulle också tro att MFS får plats inuti kärlen (det sista vet jag inte säkert, det är länge sedan jag hade jägarkök ;-).

Möjligen kan brännaren monteras i jägarkökets vindskydd, fast jag är osäker. Det går att göra med Trangia, men Trangia har betydligt högre bottendel än jägarköket...

Vad jag själv använder? Kap-arktic, ett suveränt och lättskött fotogenkök. Även detta fungerar på hög höjd men skall monteras i Trangia och är nog för tungt för klättring.

Mvh,

Johan

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Gas fungerar BÄTTRE på hög höjd!

I alla fall så tål gasen betydligt mer kyla på hög höjd. På Everest används gaskök i de översta lägren (ca 8000 m) och de fungerar trots att det kan bli -40. Detta har att göra med det lägre lufttrycket som gör att gasen kokar vid en lägre temperatur. Hur stor höjdeffekten är på 3000 m vågar jag inte svara på, men man kan ju ta fram den gamla fysikboken och räkna lite...

MVH
Peter Ask

Anonym från gamla forumet

Gäst
Varför inte...?

Jag har länge använt MSR Whisperlite International, Det funkar bäst med Heptan-bensin. 1l räcker ca 1 vecka på vintern och kostar under 30kr i färgafären. Visserligen ska det förvärmas, men detta är en mycket enkel procedur: Pumpa upp trycket, vrid på kranen så att glasfiberstrumpan fuktas, stäng kranen. Tänd på strumpan, vänta tills lågorna minskar (ca 30 sek) vrid sedan på kranen. Voila! Köket har aldrig strejkat och går även att köra på mackbensin och fotogen. Jag har använt det ner till ca 30 minusgrader utan problem. Samtidigt vill jag varna för Coleman. Utemagasinet tyckte att det var bra, men jag är tveksam!

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips