Kök

Jag har tröttnat på att fippla runt med kronans gamla jägarkök och tänkt skaffa nåt smidigare. Ni forumsmedlemmar verkar vara ute å röra på er så jag skulle vara tacksam för lite tips.


Köket kommer framförallt att användas på skid- å klätterturer i alperna


Köket ska givetvis vara så lätt å litet att jag aldrig känner att jag vill lämna det hemma samtidigt som det ska ha kapacitet nog för att palla en veckas snösmältande på 3000-4000 m. Givetvis ska det var helt underhållsfritt och jag vill inte hålla på att förvärma osv...


Gas verkar smidigast men ryktena går om att det inte funkar så bra på högre höjder å i kyla, tydligen finns det nån specialblandning ( butan?) som klarar kyla bättre...


Bensin verkar livsfarligt å väldigt pilligt...


Spritkök är jag som sagt trött på...


Klarar jag mig med ett gaskök eller ska jag satsa på multifuel?
Vilka märken/modeller?
Hur är det med vindskydd, stödplattor och dylika extra prylar- är det ngt jag kommer behöva?


jag är tacksam all hjälp å feedback jag kan få


erik
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Inga höjdproblem med Gas...

Jag har användt gaskök flertalet tillfällen på höjder 3000-3500 m utan några problem. Jag tror inte att gasen fungerar sämre förrän runt 6000 meter eller så. Vad gäller temperatur har jag med fördel använt gas i köldgrader, men tror att det finns bättre alternativ för extremtemperaturer (under -10). Det går dock alltid att förvärma gasen eller att vadera gastuben med ett klädesplagg.


/Jonas
 

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Primus MFS

Hej,


jag tror att du skulle titta på Primus MFS, det är lätt och går på samtliga bränslen. Som vindskydd kan du använda MSR-folieskydd vilket väger mycket lite. Eftersom det är ett spindelkök kan du fortsätta använda jägarkökets kokkärl, jag skulle också tro att MFS får plats inuti kärlen (det sista vet jag inte säkert, det är länge sedan jag hade jägarkök ;-).


Möjligen kan brännaren monteras i jägarkökets vindskydd, fast jag är osäker. Det går att göra med Trangia, men Trangia har betydligt högre bottendel än jägarköket...


Vad jag själv använder? Kap-arktic, ett suveränt och lättskött fotogenkök. Även detta fungerar på hög höjd men skall monteras i Trangia och är nog för tungt för klättring.


Mvh,


Johan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Gas fungerar BÄTTRE på hög höjd!

I alla fall så tål gasen betydligt mer kyla på hög höjd. På Everest används gaskök i de översta lägren (ca 8000 m) och de fungerar trots att det kan bli -40. Detta har att göra med det lägre lufttrycket som gör att gasen kokar vid en lägre temperatur. Hur stor höjdeffekten är på 3000 m vågar jag inte svara på, men man kan ju ta fram den gamla fysikboken och räkna lite...


MVH
Peter Ask
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Varför inte...?

Jag har länge använt MSR Whisperlite International, Det funkar bäst med Heptan-bensin. 1l räcker ca 1 vecka på vintern och kostar under 30kr i färgafären. Visserligen ska det förvärmas, men detta är en mycket enkel procedur: Pumpa upp trycket, vrid på kranen så att glasfiberstrumpan fuktas, stäng kranen. Tänd på strumpan, vänta tills lågorna minskar (ca 30 sek) vrid sedan på kranen. Voila! Köket har aldrig strejkat och går även att köra på mackbensin och fotogen. Jag har använt det ner till ca 30 minusgrader utan problem. Samtidigt vill jag varna för Coleman. Utemagasinet tyckte att det var bra, men jag är tveksam!



/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Johan Msr-kök Friluftsmat 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...