Val av kök för maximal flexibilitet

Hej..

Nu har jag rotat runt bland att trådar här utan bli riktigt klok på vad det är för kök jag behöver. Jag har förstått att de flesta tycks föredra gaskök, men jag har även förstått att gas inte fungerar något vidare i kallt klimat eller på hög höjd. Även om jag sällan behöver laga mat under sådana förutsättningar vill jag ha möjligheten till att göra det, gardera sig för framtida behov. Då är det bensin/fotogen som gäller med bränsleflaska som jag förstått. Så vad blir det ultimata köket för mig? Gas på låg höjd, flytande på hög? Nämner två kök jag hittat när jag letat runt.. vad säger ni?

Primus Omnifuel/Multifuel
Booster +1 http://www.blocket.se/vi/17287008.htm?ca=14_s&last=1

mvh//Tobias
 
Det verkar vara överpris på Boosterköket på Blocket. Multifuelköken har också nackdelar, det är mycket som kan krångla, så man måste verkligen kunna plocka i sär dem. Går man dessutom bara korta dagsturer, så är ett multifuelkök onödigt klumpigt att släpa med sig, det fungerar klart bäst på längre turer vintertid. Det är nog bara så enkelt att det inte finns ett enda kök som täcker alla användningsområden.
 
Ta det lugnt börja från början

Det verkar vara överpris på Boosterköket på Blocket. Multifuelköken har också nackdelar, det är mycket som kan krångla, så man måste verkligen kunna plocka i sär dem. Går man dessutom bara korta dagsturer, så är ett multifuelkök onödigt klumpigt att släpa med sig, det fungerar klart bäst på längre turer vintertid. Det är nog bara så enkelt att det inte finns ett enda kök som täcker alla användningsområden.

Det är intressant för alla copyskrivare brer på tjockt om sina kök. 3000W lämnar de flesta fotogenbrännarna. Men en hattbrännare, plåthatt med många små hål i, brinner väsentligt tystare, något som många uppskattar.
Börja du med något begagnat kök till rimliga pengar och kom praktiskt på vad du vill ha. Med pulka på vintern håller många kvar vid lådmodellskök för de sitter ihop har underplåt med sig och har något rejält att hålla i när man pumpar. Vikten spelar där inte så stor roll.
Skall du däremot klättra och bära allt i ryggsäck så duger nog bara det lättaste. Men börja i budgetklassen föreslår jag, ett MSR PocketRocket kan mycket 3 av årstiderna. Är lätt och fungerar förvånansvärt bra, tre tältpinnar gör det stabilt.
//J
 
Det handlar ju inte enbart om vad man har för typ av bränsle. Framförallt när det gäller gasolkök så finns det ju både toppmonterade (sitter ovanpå gasflaskan) och spindelkök (står på egna ben med slang till flaskan).


Ett multifuelkök för vinterbruk och ett toppmonterat gasolkök för kortare turer och varmare årstider är väl en bra kompromiss.

Ett toppmonterat gaskök går att hitta billigt (ex. Biltemas "lättviktskök" som är prisvärt), men då kan man ju inte ha samma vindskydd som till ett spindelkök för bensin/fotogen.

Men å andra sidan blir det en väldigt sned balans mellan kostnaden. 179 spänn (Biltema) för köket man använder mest och över 1500 för köket man har "ifall att"?
 
Hej..

Nu har jag rotat runt bland att trådar här utan bli riktigt klok på vad det är för kök jag behöver. Jag har förstått att de flesta tycks föredra gaskök, men jag har även förstått att gas inte fungerar något vidare i kallt klimat eller på hög höjd. Även om jag sällan behöver laga mat under sådana förutsättningar vill jag ha möjligheten till att göra det, gardera sig för framtida behov. Då är det bensin/fotogen som gäller med bränsleflaska som jag förstått. Så vad blir det ultimata köket för mig? Gas på låg höjd, flytande på hög? Nämner två kök jag hittat när jag letat runt.. vad säger ni?

Primus Omnifuel/Multifuel
Booster +1 http://www.blocket.se/vi/17287008.htm?ca=14_s&last=1

mvh//Tobias
Ta en kikk på
http://docs.google.com/View?docid=dgvx46ww_111fnz8dbfm
Det kan hende du blir mer bevisst hva du skal ha, jeg skrev dette for en god stund siden, og må innrømme at det er en veldig forenkling av problemstillingen.

Når jeg ikke vet mer enn det du skriver så anbefaler jeg trangia med gassbrenner, snu boksen på hodet når det er kaldt, men vent til brenneren er god og varm først.

dsk
 
Är det inte lite av en myt det här med att bensin krävs på hög höjd. Vad jag kunnat läsa mig till så använder de flesta rutinerade alpinister gaskök på alla toppar i Europa i allafall.
 
Anledningen till att jag inte bara köper ett gaskök rätt av är att det ska följa med på alpina turer. Hittils har vi använt oss av hytter på vägen upp, men tanken är att göra turerna i skandinavisk stil i framtiden (bära med sig allt själv, mat och tält osv). Säg att köket ska fungera på 4000m höjd.. vilket är den höjd man övernattar på när man gör den normala bestigningen av Mt Blanc tex. Skulle gas fungera där?
Planer finns på att bestiga både 6 och 7000meters berg. När går gränsen på vad gas klarar?

Cremytos: Men intressant att du säger att rutinerade använder gas i alperna.. Du har ingen mer information?
 
När jag var på Elbrus förra året strulade mitt Optimus Nova fruktansvärt mycket, det gick helt enkelt inte att få det att brinna rent med den sunkiga ryska bensinen (76 oktan någon?).
Min kamrat hade istället ett Primus Omnifuel som han körde med gas och det funkade klockrent. Även ett par anda svenskar vi träffade på berget körde med gas utan problem. En av de vi träffade hade varit på Aconcagua något år tidigare och även där kört med gas en bra bit över 6000 meter utan problem.

Det stora problemet med gas är inte höjden utan temperaturen. Vanlig gas består av en blandning av butan och propan och den ena (minns inte vilken av dem) kokar vid 0 grader och den andra vid -10 grader. Detta innebär att om det är kallare än 0 grader minskar effekten i köket eftersom man får ett märkbart lägre tryck och under -10 grader fungerar inte köket alls eftersom det inte längre finns någon gas utan bara vätska i burken. Man kan lösa det här på olika sätt, bla genom att ställa gastuben i en skål med varmt vatten (man kan förvara vattnet i en termos) eller värma gastuben över brännaren (vilket medför stor risk för att den exploderar). Ett toppmonterat kök kan i vissa fall ge tillräckligt med strålningsvärme för att gasen ska koka även när omgivningen är under -10 grader.

Ett knep som funkar bättre är att ta en brännare som klarar av att gastuben står uppochner.
Om tuben står uppochner så spelar det ingen roll hur kallt det är eftersom det är flytande vätska som kommer in i brännaren. Det finns vissa brännare på marknaden som använder detta som säljargument, t.ex. Coleman och JetBoil har sådana brännare, men även Primus Gravity ska klara av detta utan problem enligt Primus själva.
Jag skapade en tråd om detta för ganska länge sedan, den kanske kan vara värd att läsas.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47065
 
Gaskök används på Everest ända upp till högsta lägret. Minskad mängd syre i luften kompenseras av det lägre trycket. Det viktiga är att använda en annan gasblandning än sommartid och på lägre höjd.
 
Gaskök används på Everest ända upp till högsta lägret. Minskad mängd syre i luften kompenseras av det lägre trycket. Det viktiga är att använda en annan gasblandning än sommartid och på lägre höjd.

MInskad mängd syre kompenseras av lägre tryck? eeh.... Jordens atmosfär består av en väldigt konstant sammansättning av gaser up till ca 100 km höjd, därefet börjar den avriera något. Det som händer ju högre upp man kommer är att trycket minskar och därmed också syrets partialtryck, dvs. syrets egna tryck. Det gör att ju högre upp vi kommer desto svårare kommer vi bland annat få att få i oss tillräckligt mycket syre, vi kommer få svårt att andas. Detta beror på att syrets partialtryck har sjunkit och därmed får vi en effekt som blir likadan som om % halten syre hade sjunkit men inte det totala trycket.

Att trycket på hög höjd sjunker har man nytta av vid användning av gaskök, som janus82 skrev så kokar gasen i behållarna vid några minusgrader vid 1 atm tryck(-0.5 för butan och -40 ca för propan), dvs havsnivå. Men vid lägre tryck, dvs högre höjd så kokar de vid en lägre temperatur och man kan då använda gasköken när det är kallare utan att ta till knep så som att vända tuben upp-och-ner eller värma den. Jämför med gasbehållarna, i dem har man högre tryck och gasen blir därför flytande(känner man när man skakar en burk) fast det är rums tempererat när den "egentligen" borde vara i gasform även inne i behållaren.
 
Gaskök används på Everest ända upp till högsta lägret. Minskad mängd syre i luften kompenseras av det lägre trycket. Det viktiga är att använda en annan gasblandning än sommartid och på lägre höjd.

Jag har också för mig när jag läste om Kropps bestigning att han hade med sig gas.
I så fall är ju det enda som talar emot ett gaskök just tillgängligheten på gasbehållare.
Frågan är då, toppmonterat eller spindel.
 
Jag har också för mig när jag läste om Kropps bestigning att han hade med sig gas.
I så fall är ju det enda som talar emot ett gaskök just tillgängligheten på gasbehållare.
Frågan är då, toppmonterat eller spindel.

Vill du kunna vända tuben upp och ner för att använda köket när det är duktigt kallt behöver du ha ett spindelkök. Ett spindelkök är också stabilare vilket är en fördel om ni är flera som delar på en brännare eller om ni vill kunna smälta mycket snö i en stor kastrull. Generellt är spindelkök också "allmänt" bättre, bla. bättre effekt och kortare koktid, då själva brännaren oftast är större.

Toppmonterade kök är att föredra om ni vill få ner vikten på packningen (vilket ju alltid är viktigt om man ska bära åbäket). De lättare spindelköken väger ca 250-300g medan de lättare toppköken väger ca 65-80g.

Jag har själv skaffat ett Optimus Crux Lite. Den är väldigt billig jämfört med andra toppmonterade kök samtidigt som den ska ge bra effekt. jag har dock inte använt den såpass mycket (framförallt inte i kyla eller på höjd) att jag kan ge någon rekomendation åt endera hållet. Min spontana reaktion är dock att jag saknar stabiliteten som man har i ett vanligt kök men den stora skillnaden i vikt gör att jag kommer hålla fast vid toppmonterade kök ett bra tag framåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.