Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Klart det finns en marknad, det är ingen som påstått annat.

Läs igenom texten du skriver och skrivit så förstår du vad jag menar med både häst och piedestal. ;)

Jesus Josefsson hade för vana att kasta skit på fariséerna och saddukéerna. Inte såg han bjälken i sitt eget öga. Vederbörande inbillade sig rentav att han var guds son... eller rentav gud själv (oklart). Till slut lessnade fariséerna och saddukéerna och spikade upp Jesus Josefsson på ett kors. Därifrån hade han en fin utsikt och tänkte om möjligt ännu högre om sig själv.

Vem av dessa satt på piedestal? Kanske fanns det två eller flera piedestaler? Tvenne eller flera kusar? Korset var högre än både häst och piedestal?

Jesus Josefsson hade för vana att kasta skit på fariséerna och saddukéerna. Inte såg han bjälken i sitt eget öga. Vederbörande inbillade sig rentav att han var guds son... eller rentav gud själv (oklart). Till slut lessnade fariséerna och saddukéerna och spikade upp Jesus Josefsson på ett kors. Därifrån hade han en fin utsikt och tänkte om möjligt ännu högre om sig själv.

Vem av dessa satt på piedestal? Kanske fanns det två eller flera piedestaler? Tvenne eller flera kusar? Korset var högre än både häst och piedestal?

Var det någon som bad han att kliva ned?

(Du har iaf humor när du raljerar.)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Var det någon som bad han att kliva ned?

Uppspikandet var kanske tänkt som ett sätt att få slut på piedestalsnacket. Men det blev ännu värre. Strax därefter satte Jesus Josefsson sig på ett moln och flög allt högre. Till slut var han utom synhåll, tack och lov. Så judendomen fick i stort sett utvecklas i fred, även om Jesus Josefsson hade uppfunnit antisemitismen och fortsatte att verka genom denna.

Kan man inte samla alla knivfetischister i samma tråd? Finns ju en jättestor och lång tråd för de med den läggningen.

Slå ihop trådarna kanske?

Casström envisas med sina plastliners i skollorna, även i denna kniv, Det är vad jag skulle vilja invända mot. Plastliners kan man ha om skollorna i övrigt är konstgjorda, som t.ex. i micarta. Men om det är trä... jag fattar inte galoppen.

Nja, liners används traditionellt mot tex ben och trä för att fukt inte ska stanna i naturmaterialet - förutsätter då att liners är gjorda av absorberande fibermaterial, inte plast. Mot G10 eller micarta finns ingen praktisk nytta.

Nja, liners används traditionellt mot tex ben och trä för att fukt inte ska stanna i naturmaterialet - förutsätter då att liners är gjorda av absorberande fibermaterial, inte plast. Mot G10 eller micarta finns ingen praktisk nytta.

Många knivar med träskollor har inga liners. Fiberliners, t.ex. tillverkade av vulkanfibrer (av cellulosa), har använts används för att förhindra stålet inne i handtaget från att rosta - vilket dock förutsätter att man blöter ner träet rejält. Är det ordentligt inoljat borde detta inte vara ett problem.

Casströms liners är, såvitt jag vet, inte av vulkanfibrer utan fiberförstärkt plast.

Jag har sett att vissa amerikanska knivar med micarta i skollorna - som t.ex. TOPS och Esee - även har liners. Troligen är detta primärt för dekorativa ändamål, eftersom micarta är impregnerat med plast. Jag har svårt att tänka mig att micarta kan bli genomblött.

Kan man inte samla alla knivfetischister i samma tråd? Finns ju en jättestor och lång tråd för de med den läggningen.

Slå ihop trådarna kanske?

Men då kan eller bör man väl slå ihop alla övriga trådar också? Tälttrådarna, kängtrådarna, turtrådarna, etc. Alla trådar sorterade efter "läggningar". Turläggningen, kängläggningen, tältläggningen, o.s.v.

Denna tråd startade med en viss utgångspunkt: kopplingen mellan kniv och bränsle. Jag vet inte om det är att se som en "läggning": det är ju primärt en praktisk fråga.

Den handlar inte enbart om knivar. ...såvida någon nu har lyckats undgå detta.

Det är frivilligt att läsa tråden.

inga fördelar att skippa stordrift? - nej verkligen inte va? finns typ bara fördelar att sluta äta sånt skit. medvetna människor vill veta vad man stoppar i sig och inte äta fler E-nummer än man behöver.

Klart småskalighet i hushållen är mer hållbart än smaklös ohälsosam föda direkt från löpande bandet. Konstigt och gammeldags argument att tro att det skulle vara bra med storskalighet.

Stordrift har inget att göra med vad man har för tillsatser i maten, det är bara en konsekvens av vinstintresset.

Som jag skrev, om 10 personer turas om att laga mat till varandra så blir det stordrift. Det blir inte fler E-nummer (som för övrigt bara är ett standardiserat sätt att identifiera tillsatser, varje jul kokar massor med folk egen knäck, som i princip består av ren E150) för det.

Är det knivlagen du tänker på, eller?
Vantrivs man med kniv så har man nog svårt att se någon praktisk nytta med kniv.

Kniven är ett otroligt mångsidigt redskap. Däri ligger mycket av tjusningen. I det praktiska.

Nej knivlagen är inget jag funderar på, åtminstone inte när jag är ute i naturen.

Ursprungsfrågan var vad som motiverar att man har med sig kniv på fjället. Behov och inte behov kan man diskutera hur länge som helst men själv tycker jag att det räcker med att jag trivs med att ha med mig kniv för att det skall motivera att jag har det.

Blir jag glad av att ha med en kniv är det motiv nog för mig.

Nej knivlagen är inget jag funderar på, åtminstone inte när jag är ute i naturen.

Ursprungsfrågan var vad som motiverar att man har med sig kniv på fjället. Behov och inte behov kan man diskutera hur länge som helst men själv tycker jag att det räcker med att jag trivs med att ha med mig kniv för att det skall motivera att jag har det.

Blir jag glad av att ha med en kniv är det motiv nog för mig.

Ja, vem blir inte glad av en fin kniv - eller en fin yxa (Wetterlings...)?

Men knivlagen innebär ju en begränsning, som även kan flytta in i folks huvuden. Mentalt sett förefaller det vara så bland fjällvandrare som troligen oftast saknar en kulturell, ideologisk eller metafysisk anknytning till Sápmi, med dess rika knivkultur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips