Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
"Ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas, det fastslår försvarsberedningen.
Sjukvården måste stärkas avsevärt, och varje enskild medborgare måste klara sig en själv en vecka – helt utan stöd från det offentliga vid en kris, skriver beredningen i sin nya rapport."
https://www.expressen.se/nyheter/vapnat-angrepp-mot-sverige-kan-inte-uteslutas/ (December, 2017)

Sett ur detta perspektiv är det inte fel utan tvärtom än mer aktuellt att 1) ha en bra kniv, 2) ha en packning med det nödvändigaste i beredskap, 3) kunna göra upp eld utan gas eller annat fossilt bränsle och utan tändstickor.

Hemma har jag både såg och yxa och späntkniv. Men inte släpar jag med dem till fjällen.

Inte heller braskaminen eller gasolgrillen.

(...) Sett ur detta perspektiv är det inte fel utan tvärtom än mer aktuellt att (...) 3) kunna göra upp eld utan gas eller annat fossilt bränsle och utan tändstickor.
Lite OT, men... varför det? Det är just (bl a) den lättanvända och lättförvarade (och vid behov lättburna) lösningen gas/brännare/tändstickor, som jag har liggande hemma för att enklast och säkrast möjligt klara kravet på en veckas (med råge) självförsörjning vid någon sorts infrastruktursammanbrott.

F ö tror jag att det är vattenförsörjningen folk tänker för lite på. Man klarar sig utmärkt utan varm mat (eller mat öht) i en vecka, men bara ett par dagar utan vätska.

Som så ofta sätter Joanna fingret på det svåraste vid besvärliga förhållanden, att få i sig tillräckligt med drickbart vatten.

Minnesregeln 3, 3, 30 överväger alltför få. 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 30 dagar utan mat.
Törst är den största tröskeln.

Vatten för en för en vecka är 35 kg!

Det tarvar en lösning.

go tur

Vid ett större väpnat angrepp på Sverige kommer fossila bränslen troligen vara svåra att få tag i ganska omgående. Försvarsberedningen rekommenderar ju att man ska kunna klara sig minst en vecka utan stöd från samhällsfunktionerna (som ju kan ha kollapsat).

Vill man inte bära med sig en hel verktygslåda så skulle jag rekommendera ett multiverktyg (t. ex. Leatherman) + en större kniv som basutrustning i nödpackning, vid sidan av 1-2 eldstål, tändstickor, batterier, ficklampa, kokkärl, liten eldstad, första hjälpen, liten fiskeutrustning, vattenrenare, och några meter paracord, etc.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips