Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Gammal skåpmat från sensationsforskare, d.v.s. att braskaminer (oavsett konstruktion etc.?) släpper ut gifter.

Hur gjordes studien? Hur eldades det? Inget av detta tas upp i artikeln - vilket tyvärr är vanligt i dagspress som ofta presenterar enstaka "resultat" som slutgiltig sanning.

Finns det ett "resultat" vill den kritiske läsaren veta exakt hur studien gjordes. Det är viktigare än "resultatet", vetenskapligt sett. Men detta redovisas aldrig i pressen - bara "resultatet".
 
Senast ändrad:
I Centralamerika var vedeldningen ett så stort problem att vi inte kunde flyga då marksikt saknades.
I stort sett all mat lagades på utomhusspisar som eldades med ved. Husen har inga skorstenar normalt.

Den som hävdar att vedeldning är allts lösning bör studera hur det ser ut runt byar och städer där det eldas med ved. Inom två dagsresor från orterna saknas vedväxter.

Carl v Linne beskriver hur Sverige såg ut på hans resor. Skog är en resurs när den finns.

go tur
 
Helt rätt

Rätt eldat ger ved minimal miljöpåverkan. Gashantering med metalltuber är troligen en större miljöbov - trots att gasol i sig har liten påverkan. Ofta glöms hantering och transport bort i miljöargumenten. En liknande naivitet tycks prägla diskussionen om batteridrivna "elbilar", där batteriframställningen är en enorm miljöbov. Utsläpp i slutledet är inte hela miljöfrågan.

Jag använder visserligen gaskök själv men här tror jag du har helt rätt. Med en Firebox eller något liknande så har du ju en mycket fullständig förbränning eftersom det är fullt drag hela tiden.

Att vedeldning blivit ett problem har att göra med kaminer inomhus - har du fullt drag i en sån så blir den för varm och därför stryper många draget och då uppstår ofullständig förbränning. (Detta är också ganska vanligt bland de som har vedpannor. Det lever kvar eftersom man gjorde så innan ackumulatortankarna kom.)

Problemet i kaminerna kan lösas med grov ved och fullt drag men det tycks ingen begripa - man eldar med "tändved".
 
Och på vilket sätt korrelerar matlagning över öppen eld i tredje världen med dess följdeffekter med vad den här tråden hamnar om?

Jag har väldigt svårt att tro att elda pinnar från marken i vedgaskök i Sverige i samband med friluftsliv skulle vara både miljöfarligare eller mer resurskrävande än att elda gasol eller flytande bränslen med dess tillverkning och transport.
 
Å herregud.

Det finns ju en anledning till att Optimus/Trangia en gång sågs som en revolution i friluftslivet... gissa varför?

Kniv har man haft med sig sedan stenåldern. Likaså har man eldat pinnar osv men sedan spritköken kom är det slut med det annat än för mysfaktorn. Bättre hälsa, bättre lagad mat och bättre hygien är bieffekter.

Gas eller flytande bränslen är både enklare och snabbare att hålla på med, man kan tom köra de köken i tältet med lite eftertanke.
Men att säga att hälsa eller hygien skulle vara avgörande faktorer för att välja det ena eller det andra vid friluftsliv? Nja...

Bättre lagad mat - eller godare? :)
 
Förtydligande

Min kommentar om kaminer avser givetvis de föroreningar som uppstår vid vedeldning i moderna samhällen och städer. Problemen med matlagning med dålig ved (eller kol) i utvecklingsländerna är något helt annat.
 
När jag var ute på Bergslagsleden för en tid sedan gick jag förbi en skylt där det stod ungefär (fritt ur minnet) så här: "Döda träd är också levande".
Ligger ju en massa fallna träd härs och tvärs i många av naturreservaten och på andra ställen, och det är meningen att de ska ligga kvar eftersom insekter och mossa ska leva på dem.
Googlar på uttrycket och hittar bla följande sida med lite info:
http://www.natursidan.se/nyheter/dod-ved-skapar-levande-skogar/

Bär man med sig ett tillhygge för att kunna dela på "ved" då är det ju större träd man tänkt ge sig på och då är det risk att man eldar upp träd som kunde ha blivit en boning för insekter och lavar.

Förstår jag rätt att syftet med tråden är att Hattmakaren vill visa att Hattmakaren gör rätt som bär med sig vedkök och stor kniv för att hugga ved med och elda för att koka vatten, och att andra borde fatta att de ska göra likadant?
Det håller jag inte alls med om i så fall. Om många gjorde så, skulle det nog snabbt bli renplockat på kvistar och fallna träd på många ställen. Det är väl inte alls något bra.
 
Hi och hej vad det drog iväg med eldningen. Nog är det förmodligen stora problem med vedrök i Sydamerika. Det kan ju förstås vara kaminer men det är också svedjebränning. Svedjebränning används inte till matlagning utan för att skapa nya odlingsmarker. Det är också väldiga problem med fossilbränslen och sikt i exempelvis Peking. Det finns en misstanke ( Stark om jag får uttrycka mig milt) om att eldning av fossila bränslen T.o.m. påverkar vårt klimat till den grad att världen förändras.
På ett mindre plan kan man ifrågasätta om det är miljövänligt att fara till fjällen med fordon för att roa sig. 100 mil resa bör ju rimligtvis sätta ett större miljömässigt avtryck än huruvida man eldar ved eller gas när man väl är där.

Den här tråden handlar ju dock om hur vi ska koka upp vårat vatten och steka vår mat i fjällen. Dessutom handlar den om huruvida vi behöver en kniv för att bereda vår ved eller om det räcker att bryta kvistar med händerna. Den har även kommit att handla om tänd stål versus tändstickor.

Själv har jag med mig gas eller T-sprit när jag går i fjällen. Befinner jag mig på ett ställe där det är bra med ved så sparar jag på mitt fossila bränsle och eldar öppen brasa. Inte större eld än nödvändigt. Tar inte med mig en massa saker för att kunna elda eftersom det är hemskt lätt att elda utan saker och På så sätt slipper jag bära. Egentligen gillar jag gas bäst eftersom jag kan laga mat enklast på det sättet och slipper sotiga kärl. Kärlen I ett Triangia går att använda till alla dessa värmekällor.

Vill jag dock ha värme för att jag fryser Kan jag välja på varm dryck, en större eld, fortsätt kroppsrörelse, dra på mig varma kläder eller lägga mig i sovsäcken.

Jag har alltid med mig en kniv. Vandrar jag vill jag inte att den ska vara för tung. Ibland fast kniv och ibland fällkniv. Jag använder uteslutande Tändstickor eftersom jag tycker det är bäst. Det är enklare och snabbare och man behöver bereda veden mindre. Jag använder kniv när jag måste och bryter med händerna när jag kan. Kan inte påstå att jag någonsin känt mig underutrustad med exempelvis en Mora 2000.

Jag har inga tankar på att jag behöver ha med mig utrustning som klarar konstiga kriser såsom naturkatastrofer eller annat. Jag har varit mycket i skog och mark och bara varit vilse en gång då det blev för mörkt. Så fort det blev ljust igen var jag inte vilse längre. Således har jag hittills klarat mig med den utrustning jag planerat. Tar med lite extra om man regnar in typ.
Skulle jag göra illa mig seriöst så är jag helt säker på att jag vill ha enklast användbara utrustning och absolut inget krångel. Således gas. Den nödutrustning jag själv fraktar handlar om att snöra ihop sår samt värkmedicin så att jag kan hålla igång trots smärta.

Bosse
 
Finns det ett "resultat" vill den kritiske läsaren veta exakt hur studien gjordes. Det är viktigare än "resultatet", vetenskapligt sett. Men detta redovisas aldrig i pressen - bara "resultatet".

Men ditt påstående att vedeldning är miljövänligare behöver ingen studie bakom sig då?

Om du ställer krav på andras argumentation måste du se till att ställa samma krav på din egen.
 
Och på vilket sätt korrelerar matlagning över öppen eld i tredje världen med dess följdeffekter med vad den här tråden hamnar om?

Jag har väldigt svårt att tro att elda pinnar från marken i vedgaskök i Sverige i samband med friluftsliv skulle vara både miljöfarligare eller mer resurskrävande än att elda gasol eller flytande bränslen med dess tillverkning och transport.

Skillnaden handlar om volymen.

De har knappast problem med partikelutsläpp från dieselbilar i tredje världen, betyder det att det inte är några problem med partikelutsläpp från dieselbilar?
 
Min kommentar om kaminer avser givetvis de föroreningar som uppstår vid vedeldning i moderna samhällen och städer. Problemen med matlagning med dålig ved (eller kol) i utvecklingsländerna är något helt annat.

Det finns studier på att luftföroreningar (utomhus) från moderna vedkaminer ger luftvägsproblem. Man har även uppmätt förhöjda nivåer av carcinogena PAH (polyaromatiska kolväten) inomhus där man använder moderna vedkaminer, den kliniska betydelsen av de nivåerna är dock oklara.

Som sagt, problem med vedeldade spisar inomhus i u-länder är något annat. Det är fullkomligt vederlagt att Det orsakar otaliga sjuka individer och dödsfall årligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.