Vad har jag hittat?

Men vad har den för funktion? Justerar men avbärarbältet med hjälp av den?

Det är banden som stöder mot ryggen som man justerar med den (eller rättare sagt spänner med den). Jag har för mig att för avbärarbältet sitter det typ en vantskruv, men de andra stödbanden som går att flytta (så man kan anpassa stödet efter sin egen rygg) sitter det bara snören för att spänna.

Såhär ser det ut på den gamla Lillskarja jag köpte för en tjuga på second hand i våras.

Bilagor

• _MG_5950.jpg
    _MG_5950.jpg
    259.8 KB · Visningar: 433
Aha, då är ju saken rätt avgjord. Ändå märkligt, skulle nån stått och styckat en ryggsäck på fjället? Är det nån som lackade ur totalt på en obekväm ryggsäck, eller är det Bjärven som hittat något matnyttigt i en Skarja?

Annars påminner nämligen pinnarna mycket om nån metalldetalj jag sett på ett gammalt ryggåstält, men jag kan inte helt visualisera hur det hela såg ut.

En teori med viss verklighetsförankring:

Det kanske finns en enorm mängd gamla ramsäckar från 70-talet som nu håller på att falla i bitar. Den där ryggavhållartyget blir ju till slut slappt, vilket gör ryggsäcken alldeles fantastiskt obekväm. Så när man står där på fjället med farsgubbens gamla rygga så kanske man försöker knyta upp knoparna för att spänna själv, och så går det som det går.

Jag själv bevittnat en situation som skulle ha kunnat sluta så :)

Lupus1

Avslutat
Bjärv

Aha, då är ju saken rätt avgjord. Ändå märkligt, skulle nån stått och styckat en ryggsäck på fjället? Är det nån som lackade ur totalt på en obekväm ryggsäck, eller är det Bjärven som hittat något matnyttigt i en Skarja?

Annars påminner nämligen pinnarna mycket om nån metalldetalj jag sett på ett gammalt ryggåstält, men jag kan inte helt visualisera hur det hela såg ut.

Klart att Bjärven varit framme...

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.