Vad har jag hittat?

Men vad har den för funktion? Justerar men avbärarbältet med hjälp av den?

Det är banden som stöder mot ryggen som man justerar med den (eller rättare sagt spänner med den). Jag har för mig att för avbärarbältet sitter det typ en vantskruv, men de andra stödbanden som går att flytta (så man kan anpassa stödet efter sin egen rygg) sitter det bara snören för att spänna.

Såhär ser det ut på den gamla Lillskarja jag köpte för en tjuga på second hand i våras.

Bilagor

• _MG_5950.jpg
    _MG_5950.jpg
    259.8 KB · Visningar: 413

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Aha, då är ju saken rätt avgjord. Ändå märkligt, skulle nån stått och styckat en ryggsäck på fjället? Är det nån som lackade ur totalt på en obekväm ryggsäck, eller är det Bjärven som hittat något matnyttigt i en Skarja?

Annars påminner nämligen pinnarna mycket om nån metalldetalj jag sett på ett gammalt ryggåstält, men jag kan inte helt visualisera hur det hela såg ut.

En teori med viss verklighetsförankring:

Det kanske finns en enorm mängd gamla ramsäckar från 70-talet som nu håller på att falla i bitar. Den där ryggavhållartyget blir ju till slut slappt, vilket gör ryggsäcken alldeles fantastiskt obekväm. Så när man står där på fjället med farsgubbens gamla rygga så kanske man försöker knyta upp knoparna för att spänna själv, och så går det som det går.

Jag själv bevittnat en situation som skulle ha kunnat sluta så :)

Bjärv

Aha, då är ju saken rätt avgjord. Ändå märkligt, skulle nån stått och styckat en ryggsäck på fjället? Är det nån som lackade ur totalt på en obekväm ryggsäck, eller är det Bjärven som hittat något matnyttigt i en Skarja?

Annars påminner nämligen pinnarna mycket om nån metalldetalj jag sett på ett gammalt ryggåstält, men jag kan inte helt visualisera hur det hela såg ut.

Klart att Bjärven varit framme...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips