Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings?

Köpte mitt tunneltält "Wild country by Terra Nova - Blizzard 3" 2017 på naturkompaniet. Man har alltid fått ta i för kung och fosterland för att få till de 3 tältpinnarna.

Och så i helgen när vi skulle få i pinnarna i hålen så bröts en av pinnarna av! Den blåa, se bild. upptäckte efteråt att en av de röda blivit ordentligt böjd, se bild.

Naturkompaniet verkar inte sälja detta tält längre. Terra Nova ligger i England, och enligt hemsidan finns det ersättningstältpinnar för 112 pound! Men de är out of stock.

Funkar det att beställa från t ex Amazon? De verkar inte finnas exakt de längderna jag behöver, men det kanske går att justera? Jag hade gärna haft något kortare så man slapp böja pinnarna så extremt för att få de att passa.
 

Bilagor

  • PXL_20230222_070523927.jpg
    PXL_20230222_070523927.jpg
    56.9 KB · Visningar: 141
  • PXL_20230222_070558153.jpg
    PXL_20230222_070558153.jpg
    183.6 KB · Visningar: 125
  • Skärmbild 2023-02-22 08531.png
    Skärmbild 2023-02-22 08531.png
    301.9 KB · Visningar: 127
  • Skärmbild 2023-02-22 081531.png
    Skärmbild 2023-02-22 081531.png
    33.6 KB · Visningar: 121
  • Skärmbild 2023-02-22 081937.png
    Skärmbild 2023-02-22 081937.png
    224.7 KB · Visningar: 105
Tältstänger finns att köpa från t ex Hilleberg. Du kan korta med metallsåg.

Tidigare fanns tältcentralen i Stockholm. Finns de kvar?

Thyre
 
Ok, så man kan korta stängerna med en metallsåg, men då måste man plocka isär den först antar jag så man inte sågar sönder kopplingen eller linan. Och blir inte linan slapp om man kortar stängerna?
 
Tältpinnar finns att köpa på olika webbutiker. Kapning till rätt längd görs lämpligen med en fin röravskärare för att undvika grader och risk för snedkapniing vid ex sågning.
 
Extrem Textil har de flesta varianter av tältstänger. Har för mig att Terra Nova oftast använder DAC. Kan vara så att Wild Country kör något "no name"-fabrikat.

Tältbågar.png
 
finns på tex Wish kolla längd på varje segment och diameter lönar sig knappast att köpa ´Märkes´ stång till beg tält.
Pris ca 350 kr 3.6m x2 8.5 mm diam
Ska du köpa märkes välj DAC
 
Ok, den där extrem textil sidan verkar man köpa varje segment individuellt och sen får man bygga ihop allt själv.
Kanske blir lättare att köpa ett set på wish eller Amazon.
Ok DAC, got it, vad betyder det?
 
Tältpinnar med min språkuppfattning är markpinnar. De som man sticker in i bågkanaler kan man benämna tältbågar eller tältstänger i första hand inte tältpinnar.

Thure
Kan inte göra annat än att instämma. Tyvärr tyckte mobilen att jag troligen menade tältpinnar när jag skrev tältstänger (nu tyckte mobilen igen att jag troligen avsåg tältsängar men det hann jag rätta). Ibland skulle jag vilja skrika högt och kasta mobilen så uselt som dessa rättstavningsfunktioner fungerar.
 
Kan inte göra annat än att instämma. Tyvärr tyckte mobilen att jag troligen menade tältpinnar när jag skrev tältstänger (nu tyckte mobilen igen att jag troligen avsåg tältsängar men det hann jag rätta). Ibland skulle jag vilja skrika högt och kasta mobilen så uselt som dessa rättstavningsfunktioner fungerar.

Jag föreslår att vi avskaffar det ambvivalenta ordet tältpinnar och pratar om tältstänger (imetal eller glasfiber oftast med elastikst snöre i mitten) , tältkäppar (fasta i trä för stora tält) och tältspik -de som förankrar tältet i underlaget/marken.

Här handlade det nog om tältstänger.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
ilisen Hilleberg blåste sönder Bo och sova 33
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
xochitl Tält - Marmot Equinox blåste sönder i Ballinvaggi Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.